بررسی محدودیت تبلیغ محصولات زیبایی و لاغری در اینستاگرام

چاقید نه جنایتکار!

چند روز پیش بود که شبکه اجتماعی اینستاگرام اعلام کرد به‌زودی محدودیت‌هایی در زمینه تبلیغات محصولات رژیمی و جراحی‌ های زیبایی در این رسانه اعمال خواهد شد.
کد خبر: ۱۲۳۰۴۹۸
چاقید نه جنایتکار!

قوانینی جدید که برای اولین بار در اینستاگرام و فیسبوک وضع می‌شود و از سوی دیگر برخی پست‌ها و محتواها برای گروه‌های خاصی حذف خواهد شد و به عبارتی محدودیت سنی برای کاربران اینستاگرام در نظر گرفته خواهد شد.

اتفاقی که بسیاری از مردم در سراسر جهان را به واکنش واداشت. واکنش‌هایی که از سوی کاربران عادی غالبا مثبت بود و این یعنی واکنشی مثبت به قوانینی که احتمالا برخی اینفلوئنسرها را دچار مشکل خواهد کرد!

یک داستان تلخ

با نگاهی به صفحات اجتماعی پرمخاطب مانند اینستاگرام، کاربرانی را خواهید دید برای این‌که طرفداران بی‌شماری را جذب کنند، حاضرند هر کاری انجام دهند.

بخشی از آن افراد جراحی‌‌های نامتعارف را انتخاب می‌‌کنند. جراحی‌های چشم مصری، چشم گربه‌ای، گوش الاغی، کوتاهی پیشانی، ترمیم پیشانی نئاندرتال، زاویه‌سازی‌ فک، ترمیم لبخند اسبی، برداشتن پرده گوشه چشم و لیفت مستقیم ابرو و... تنها بخشی از نام‌های عجیب و غریب برخی جراحی‌های زیبایی است که این روزها می‌شنویم. کسانی که از چهره خود تصور بدی دارند در دام می‌افتند، اما همه از این جراحی‌ها راضی بیرون نمی‌آیند. نکته دیگر بحث تناسب اندام است که بسیاری از مردم خواهان آن هستند.

موضوعی به نام تناسب اندام

این روزها موضوع تناسب اندام و زیبایی به دغدغه بسیاری از کاربران شبکه‌های مجازی تبدیل شده است، افرادی که به سرعت می‌خواهند وزن خود را کاهش دهند؛ از جمله بانوان جوان، مردان و زنان دچار اضافه وزن یا افرادی که می‌خواهند به وزن خاصی برسند از جمله طرفداران این گونه دارو‌های مضر و غیراستاندارد هستند.

نکته دیگر وجود صفحاتی در شبکه‌های مجازی درخصوص لاغری، زیبایی و جراحی‌های زیبایی است که متاسفانه در کشور ما در زمره پرطرفدارترین صفحه‌ها قرار می‌گیرد و همواره با استقبال بالای مردم و کاربران مواجه می‌شوند.

با این حال نقش خود شبکه‌های اجتماعی و برخی چهره‌های مشهور را که با تبلیغات وسوسه‌کننده تاثیر زیادی روی کاربران دارند و با تبلیغات پر زرق و برق محصولات آرایشی و رژیمی، مردم را وادار کرده تا برای تغییر دادن ظاهر خود دست به هر کاری بزنند، نمی‌توان نادیده گرفت. تبلیغاتی که صدای بسیاری از مردم، اهالی رسانه و حتی گاه افراد معروف را هم درآورده است.

جمیله جمیل، مجری رادیو و تلویزیون اهل بریتانیا، از منتقدان سرسخت تبلیغ این‌گونه محصولات در اینستاگرام، یکی از افرادی بود که در سال 2018، اعتراض خود را نسبت به این موضوع عنوان کرد و در بیانیه‌ای از اثرات مخرب محصولات رژیمی سخن گفت. او اعلام کرد: «به‌خوبی با عوارض زیانبار محصولات رژیمی و لاغری آشنا هستم و مصرف این‌گونه محصولات را به هیچ‌کس توصیه نمی‌کنم.»

پست‌های فریبکارانه

شاید یکی از دلایلی که اینستاگرام تصمیم به محدود کردن این‌گونه تبلیغات گرفت، همین باشد. طبق این قانون جدید، از این به بعد اینستاگرام محدودیت سنی را در پست‌هایی اعمال می‌کند که کاربر را تشویق به خرید محصول کرده یا قیمت آن را نشان می‌دهد.

این کمپانی پست‌هایی را که «تاثیرات معجزه‌آسای محصولات کاهش وزن یا رژیمی را تبلیغ کرده و کد تخفیف برای آن می‌گذارند،» حذف خواهد کرد.

در قوانین اینستاگرام تبلیغ محصولات رژیمی و کاهش وزن ممنوع اعلام شده ولی زیاده روی اینفلوئنسرها و چهره‌های معروف این شبکه در تبلیغ محصولات رژیمی و آرایشی باعث شده تا این شبکه قوانین خود را سختگیرانه‌تر کند.

طبق این قانون، اینستاگرام از کاربران درخواست کرده در صورت مشاهده پست‌های متخلف آنها را گزارش کنند. این شرکت همچنین اعلام کرد که ممکن است قوانین خود را در این زمینه باز هم تغییر دهد. ولی فعلا محدود کردن کاربران کم‌سن و سال از دیدن پست‌های تبلیغاتی فریبکارانه کافی اعلام شده است.

مدیریت درست

مدیر سیاست‌های عمومی اینستاگرام، اعلام کرده است که طبق این قانون برای کاربران زیر 18 سال این شبکه اجتماعی، محدودیتی در نظر گرفته شده که امکان مشاهده تمامی محتوای مربوط به عمل‌های زیبایی یا محصولات کاهش وزن و حتی محتوای نامناسب دیگر وجود نخواهد داشت و این خبر خوبی برای والدینی است که نگران فرزندانشان هستند.

در واقع اینستاگرام می‌تواند وضعیت گروه‌های سنی پایین‌تر را در اینستاگرام مدیریت کند و از جهت‌گیری آنها به سمت عمل‌های زیبایی یا رژیم‌های اشتباه جلوگیری خواهد شد. پیشتر البته دسترسی به برخی دیگر از صفحات اینستاگرام نیز برای کاربران زیر 18 سال محدود شده بود.

معجزه‌ای در کار نیست

دکتر امرون مایند، روان‌شناس، در گفت‌وگو با برخی رسانه‌های آمریکایی، درخصوص اقدام اینستاگرام، آن را «بسیار مثبت» تلقی کرد و در این باره گفت: «‌هیچ معجزه‌آسایی وجود ندارد، مگر اراده کردن».
جمله‌ای که تبدیل به تیتر اصلی بسیاری از روزنامه‌ها در جهان شد.

منشا اصلی این جمله تبلیغی در خصوص کاهش وزن بود که در تلویزیون‌های آمریکایی پخش و اعلام می‌کرد به طرز معجزه‌آسایی لاغر شوید! اینستاگرام هم اعلام کرد «ادعای معجزه‌آسایی» درباره رژیم یا محصول کاهش وزن باشد را حذف می‌کند.

ادعاهای معجزه‌آسا به این معنی است که آنها پایدار نیستند. محصولاتی مانند چای‌های لاغری که راه‌حل‌های کوتاه‌مدت برای ارائه هستند و طبیعتا غیرواقعی ارائه شده‌اند دیگر در اینستاگرام دیده نخواهند شد.

یگانه عصاری - رسانه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها