گفت‌و‌گو با سیاوش صفاریان‌پور ، مجری باسابقه تلویزیون

اتفاقی مجری شدم!

سیاوش صفاریان‌پور را بسیاری هم‌معنا با «آسمان شب» که پر است از ستاره و صور فلکی می‌شناسند. مجری برنامه‌سازی که در کنار برادر دوقلویش توانسته مخاطبان بسیاری را به سمت خود بکشاند. او سال‌هاست در عرصه اجرا، برنامه‌سازی، کارگردانی و تهیه‌کنندگی حضور داشته و همچنان تلاش می‌کند تا در این عرصه پیش برود و خوش بدرخشد. شاید بتوان به جرات گفت که این دو برادر توانسته‌اند مروج نجوم در صدا و سیما باشند و به گونه‌ای پیش بروند که مردم را به این علم علاقه‌مند کنند. «گذر زهره»، «آخرین کسوف قرن»، «اولین خسوف قرن» و... از جمله برنامه‌های دیگری است که اتفاقا در زمان خود حسابی گل کردند و نه تنها در میان علاقه‌مندان به این علم بلکه در میان عموم مردم علاقه‌مندانی یافتند. شاید نتوان برنامه آسمان شب را - که یک برنامه علمی است - با برنامه «نود» که یک برنامه تخصصی ورزشی است از نظر میزان تماشاگر مقایسه کرد؛ اما می‌توان از این بابت آنها را شبیه به هم دانست که آسمان شب هم مانند برنامه «نود» ـ البته تا زمانی که پخش می‌شد ـ جزو قدیمی‌ترین برنامه‌های تخصصی هفتگی است که نه تنها در ایران، بلکه در جهان نیز جزو قدیمی‌ها برنامه‌های تخصصی در زمینه نجوم به حساب می‌آید.
کد خبر: ۱۲۳۰۴۷۶

از نگاه شما بهترین مجری‌ای که در ایران برنامه اجرا می‌کند کیست؟
نمی‌توان تنها یک اسم آورد. یک فهرست از مجریان خوب را می‌توان نام برد. مجری‌های بزرگی مانند محمدرضا شهیدی‌فر، اسماعیل میرفخرایی، علی‌اکبر عبدالرفیع و محمد صالح‌علا یک ترکیب عالی در اجرا هستند. البته در کنار این افراد می‌توان از مجری‌های دیگری مانند رضا رشیدپور هم نام برد.
شما طی مسیر اجرای خود چه کسی را به عنوان استاد خود دانسته و اطلاعات بسیاری از این حرفه را با کمک او آموختید؟
کار اصلی من تهیه‌کنندگی و کارگردانی است که سال‌ها پیش در فرآیند برنامه‌سازی دچار اشکال شدیم و مجری نداشتیم و من خود مقابل دوربین قرار گرفتم و این‌طور وارد عرصه اجرا شدم؛ اما طبیعتا اصلی‌ترین فردی که به من در زمینه اجرا کمک کرد اسماعیل میرفخرایی است.
همان داستانی که یک شب مجری نداشتید و مجبور شدید خودتان به عنوان مجری در برنامه حضور داشته باشید؟
بله، در برنامه آسمان شب مجری برنامه آقای غلامعلی افشاریه بود که برای مدتی دچار کسالت شد. برنامه زنده بود و دیگر باید به موقع روی آنتن می‌رفت. یک شب قرار بود ایشان بیایند؛ اما به همان دلیل کسالت نتوانست. چاره‌ای نبود و برای همین من به جای ایشان روی صندلی اجرا نشستم و این مسیر آغاز شد و ادامه پیدا کرد.
یعنی یک اتفاق تصادفی شما را مقابل دوربین آورد؟
اجرا برای من ناشناخته نبود. من با برادرم از نوجوانی در برنامه‌های کودک و نوجوان اجرا داشتیم؛ اما آن زمان سال‌ها بود دیگر در برنامه‌ای اجرا نمی‌کردم و در مقام کارگردان بودم. اما چنین ماجرایی باعث شد گرفتار بخش اجرا نیز شوم. با این حال اجرا برای من موضوع ناشناخته‌ای نبود.
باتوجه به تجربه‌ای که سال‌هاست در زمینه اجرا دارید، آدم‌ها برای آن‌که مجری شوند باید چه کار کنند؟
بخش جدی آن تصادف است و بخش مهم‌ترش توانمندی خواهد بود. من فکر می‌کنم آنهایی که توانمندی روزنامه‌نگاری دارند بسیار گزینه‌های مناسبی برای اجرا در تلویزیون هستند. چون توانایی تالیف، نوشتن و خلق کردن متن را دارند. بنابراین کسی که قواعد روزنامه‌نگاری را بداند یکی از بخش‌های مهم را از پیش رو گذرانده و طبیعتا باید زمینه تخصصی هم داشته و توانمند به قواعد تلویزیون نیز باشد که طی آموزش و تجربه به دست خواهد آورد.
از نگاه شما مجری برنامه‌های زنده با برنامه‌های تولیدی تفاوت دارند؟ آیا آن مجری که در برنامه زنده حضور دارد تواناتر از کسی خواهد بود که در برنامه تولیدی به اجرا می‌پردازد؟
این دو سبک اجرا هم خیلی شبیه هم است و هم شباهتی به هم ندارد. اما در هر صورت در برنامه زنده هیچ‌اتفاقی قابل برگشت نیست برای همین توانمندی می‌خواهد چون صحنه در حال پخش دیگر قرار نیست مونتاژ و بعد پخش شود. از همین رو تسلط بالایی می‌طلبد که در هر صورت در هر مجری یافت نمی‌شود.

مزیت‌های یک مجری

ادب و خلاقیت، مهم‌ترین فاکتورهایی است که باید یک مجری داشته باشد. البته درست است که یک مجری باید توانایی و ویژگی‌های تخصصی را هم در این حوزه بلد باشد که خوب این موارد کسب کردنی است و باید آموخته و تجربه شود. یعنی مواردی هستند که بالاخره به صورت اکتسابی دریافت خواهد شد و تمام مجری‌ها باید آنها را بدانند. اما ادب و خلاقیت دو بخش مهمی است که باید درون فرد وجود داشته باشد و امری انتسابی است که اگر فاقد این دو باشد تبدیل می‌شوند به تجربه‌های بدی که تا به حال داشته‌ایم و اتفاقا کم هم نبوده‌اند که آمدند و رفتند و فراموش شدند. البته مجری‌های بسیاری در صدا و سیما مشغول به کار هستند که این دو فاکتور را در خود به خوبی دارند و در امر اجرا نیز از آن بهره می‌برند. از جمله این افراد محمدرضا شهیدی‌فر است که به خوبی توانسته با دارا بودن این دو فاکتور در خود آن را به خدمت اجرا بگیرد و خوش بدرخشد. بنابراین به‌خوبی می‌توان این دو موضوع را به عنوان محک مجری‌های مختلف قرار داد و سنجید که کدام مجری‌ها دارای این دو ویژگی هستند. سپس به این نتیجه رسید مجری خوبی هستند یا خیر.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها