با توجه به پرسش‌های ارسالی خوانندگان تپش درخصوص موضوعات حقوقی از جمله هزینه های ساختمان،احتمال ریزش سقف آپارتمان،اخراج از کار و مجازات قتل، مریم جنت‌آبادی،کارشناس ارشد حقوق خصوصی به سوالات شما پاسخ داده است. مخاطبان می‌توانند پرسش‌های حقوقی خود را با ارسال پیامک به شماره 300011224 مطرح کنند و پاسخ را در همین صفحه بخوانند.
کد خبر: ۱۲۳۰۱۰۶

هزینه های ساختمان
سلام، جک‌های در پارکینگ ساختمان سرقت شده است. در این ساختمان اغلب ساکنان مستاجر هستند. هزینه خرید دوباره جک به عهده مستاجر یا صاحبخانه است؟
هزینه خرید جک از صندوق شارژ ساختمان که توسط ساکنان چه مالک چه مستاجر هزینه می‌شود، پرداخت خواهد شد.

احتمال ریزش سقف آپارتمان
همسایه طبقه بالایی ما طلافروش است و گاوصندوق بزرگی را به خانه آورده است. براثر سنگینی گاوصندوق احتمال ریزش سقف وجود دارد، می‌توانم علیه او اقدام کنم؟
سقف جزو مشاعات با مالک بالاست و می‌توانید در صورت خلاف و ایجاد بار اضافی و خطرناک به عنوان تصرف عدوانی در مشاعات، اعلام شکایت و رفع تصرف با جلب نظر کارشناسی داشته باشید.

اخراج از کار
چهار سال در شرکتی کار کردم اما صاحب کار مرا بیمه نکرد و حالا اخراجم کرده است. چطور می‌توانم احقاق حق کنم؟
بیمه کردن کارگران از حقوق آمره است، شما می‌توانید برگه دریافت حقوق را از بانک گرفته و به اداره کار مراجعه و تقاضای اعمال ماده ۱۴۸ قانون کار را درخواست و تقاضای بازرسی تحقیقی کنید و یک درخواست بازرسی هم به تامین اجتماعی بدهید .
مجازات قتل
پسرم در یک درگیری به قتل رسید. بعد از یک سال تصمیم گرفتم قاتل پسرم را ببخشم. نمی‌خواهم خون را با خون بشویم. حالا سوالی دارم، اگر او را ببخشم دیگر مجازات نمی‌شود و آزاد می‌شود؟
براساس ماده 612 قانون مجازات اسلامی در صورت بخشش اولیای‌دم، قاتل باید از جنبه عمومی جرم محاکمه و مجازات شود. در ماده 612 قانون مجازات اسلامی آمده است؛ هر کس مرتکب قتل عمد شود و شاکی نداشته یا شاکی داشته ولی از قصاص گذشت کرده باشد یا به هر علت قصاص نشود
در صورتی که اقدام وی موجب اخلال در نظم و صیانت و امنیت جامعه یا بیم تجری مرتکب یا دیگران شود، دادگاه مرتکب را به حبس از سه تا ده سال محکوم می‌کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها