مدت هاست با پیشرفت فناوری و رشد استفاده از فضای مجازی و بهره‌گیری از امکانات این فضا در انجام امور شخصی، بسیاری از شهروندان بیشتر امور مربوط به زندگی شخصی خود از جمله خرید و فروش، مطالعه و ... را با بهره گیری از امکاناتی که سایت‌های واسطه خرید و فروش در اختیارشان قرار می‌دهند انجام می‌دهند و در بسیاری از موارد این امر به صرفه جویی در وقت و هزینه افراد می‌انجامد.
کد خبر: ۱۲۳۰۱۰۴

با وجود این باید پذیرفت هنوز هم فضای مجازی برای انجام تمام امور شخصی ما امن نبوده و کارهای زیادی وجود دارد که همچنان باید محتاطانه و با استفاده از امکانات فضای حقیقی به انجام رساند.
از جمله این امور که برای برخی شهروندان به مالباختگی منجر شده، بحث درج آگهی همخانگی در سایت‌های واسطه خرید و فروش می‌باشد.
شما با درج این آگهی در فضای مجازی تمامی جزئیات مربوط به زندگی شخصی از جمله زندگی مجردی، جنسیت، شغل، محل سکونت و بسیاری اطلاعات شخصی ذی قیمت دیگر را داوطلبانه در اختیار مجرمان و افراد ناشناس قرار می‌دهید و فرصتی طلایی برای آنان فراهم می‌آورید تا با توجه به شرایط زندگی شما با نقشه و شگرد مناسب سراغتان آمده و از لحاظ مالی و حیثیتی ضربات سنگینی به شما وارد کنند.
شاید فضای مجازی محل مناسبی برای فروش یک وسیله دست دوم یا خرید وسایل مورد نیاز شما باشد و حتی آگهی اجاره یا خرید و فروش ملک هم چندان دردسرساز نباشد، اما برای موضوعی مانند پیدا کردن همخانه، شما خواسته یا ناخواسته کلیه اطلاعات خصوصی خود را به حراج می‌گذارید .
متاسفانه در حال حاضر برخی شهروندان بی‌توجه به مسائل شرعی و قانونی و بدون توجه به جنسیت هر فردی را به زندگی زیر یک سقف دعوت می‌کنند. همین امر باعث شده این روزها شاهد سوءاستفاده مجرمان از آگهی‌های همخانگی توسط مجرمان باشیم. برخی مردان به‌راحتی با دیدن یک زن (که همدست سارقان است) در خانه خود را به روی افراد ناشناس گشوده و در نهایت با به سرقت رفتن اموالشان، با شرمندگی از شرایط پیش آمده نسبت به شکایت از متهمان اقدام می‌کنند. به‌خاطر داشته باشید وقتی شما دست به اقدامی خلاف عرف جامعه و اعتقادات و بستر فرهنگی که در آن به سر می‌برید، می‌زنید، نباید انتظار داشته باشید با بخش سالمی از اجتماع در ارتباط قرار بگیرید. شما با رفتار خارج از شرع وعرف خود یعنی همان دعوت از افرادی از جنس مخالف برای همخانگی ، خواسته یا ناخواسته خود را در مواجهه با لایه‌های پنهان و بزهکار جامعه یعنی همان دنیای مجرمان و کلاهبرداران و سوءاستفاده گران قرار می‌دهید و به‌راحتی توسط این افراد شناسایی شده و مورد سرقت، آزار و اذیت یا اخاذی قرار می‌گیرید. حتی اگر در گام نخست مورد هیچ‌گونه سوءاستفاده‌ای قرار نگیرید، باید به سلامت اخلاقی و فکری خانمی که می‌پذیرد بدون آشنایی قبلی و براساس یک آگهی در فضای مجازی با شما زیر یک سقف قرار بگیرید، شک کنید و منتظر باشید دیر یا زود انواع صدمات مالی و حیثیتی را به زندگی شما وارد کند.
اگر به‌دلیل تنهایی یا مشکلات مالی ناچار به قبول همخانه هستید، برای محافظت از خود حتما فردی از دوستان و آشنایان نزدیک و مورد اعتماد خود دعوت کنید یا در خوابگاه‌های دارای مجوز اسکان پیدا کنید . نگاهی گذرا به پرونده‌های متشکله در پلیس آگاهی درخصوص انواع سرقت‌ها، کلاهبرداری‌ها و اخاذی‌های صورت گرفته با استفاده از روابط بی‌مهار و خارج از چارچوب زن و مرد نشان می‌دهد پایبندی به باورهای مذهبی و آنچه در جامعه اسلامی ایرانی ما درخصوص روابط زن و مرد به عنوان عرف پذیرفته شده، از شما در برابر بسیاری از آسیب‌ها محافظت خواهد کرد. در هفته‌های اخیر اتفاقات ناگواری به خاطر همین شرایط ایجاد و در یک مورد سارقان و دزدان خشن با ورود به خانه دختر جوان ،اموال با ارزش او را سرقت کرده و بعد روی بدنش آب جوش ریختند. در پایان با توجه به افزایش جرایم و آسیب‌هایی که بستر آنها فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی است، به شهروندان توصیه می‌شود: با هوشیاری و احتیاط با جنبه‌های مختلف دنیای مجازی برخورد کرده و به‌سادگی به آنچه در این فضا به آنان عرضه می‌شود، اعتماد نکنند.

سردار علیرضا لطفی

رئیس پلیس آگاهی تهران بزرگ

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها