همزمان با افزایش فشارهای واشنگتن برای محدود‌کردن حشدالشعبی، ‌گلوله‌های کاتیوشا به سمت سفارت آمریکا در بغداد شلیک شد

وضعیت قرمز در منطقه سبز

شلیک دو موشک کاتیوشا به منطقه سبز بغداد و نزدیکی سفارت آمریکا در عراق یک‌بار دیگر این مساله را پررنگ کرد که هدف از این حملات چیست و چه گروهی مسؤولیت آن را به‌عهده گرفته است؟ آیا این حملات صرفا هشدارهایی به آمریکایی هاست تا به حضور غیرقانونی‌شان در عراق پایان دهند یا پاسخی است به فشارهای دیپلماتیک آمریکا علیه نیروهای مقاومت درعراق که به‌خصوص در محدودسازی جریان حشد الشعبی خود را نشان می‌دهد؟ این حملات نشان می‌دهد مردم عراق از حضور آمریکایی‌ها در کشور خود ناراضی بوده و آن را غیرقابل تحمل می‌دانند.
کد خبر: ۱۲۲۹۹۹۴

به گزارش العالم، روز گذشته منابع امنیتی و دیپلماتیک عراق اعلام کردند شامگاه دوشنبه دو موشک کاتیوشا به منطقه سبز بغداد و در نزدیکی سفارت آمریکا اصابت کرده است. این شلیک‌ها هیچ خسارت یا تلفات احتمالی نداشته و هنوز هیچ گروهی نیز مسؤولیت آن را بر عهده نگرفته است. منطقه سبز در مرکز شهر بغداد، پایتخت عراق واقع شده است.
مراکز دولتی و ادارات مهم این کشور همچنین سفارتخانه‌های آمریکا و انگلیس و نیروهای چندملیتی باقیمانده در خاک عراق در آنجا مستقر هستند. پیش از این نیز در ۲۹ اردیبهشت یک گلوله کاتیوشا به نزدیکی سفارتخانه آمریکا در همین منطقه برخورد کرد. آمریکا گروه‌های شیعه ازجمله حشدالشعبی را به انجام این حملات متهم می‌کند.
به گزارش الجزیره، یک موشک کاتیوشا به نزدیکی سفارت آمریکا و یک موشک دیگر به سه متری دروازه جنوب غربی آن اصابت کرده است.
برخی منابع می‌گویند موشک سومی نیز به رود دجله در اطراف منطقه بسیار محافظت شده سبز اصابت کرده است.
همزمان با این شلیک‌ها آژیر خطر در این منطقه به صدا در آمد. خبرگزاری فرانسه به نقل از منابع پلیس عراق که خواست نامش فاش نشود، گفت: مکان شلیک موشک‌ها مشخص شده و آن از منطقه هور رجب در جنوب بغداد بوده است. درهمین حال یک منبع نزدیک به سومریه نیوز عراق نیز گفت، حملات راکتی از محله الاثار در نزدیکی خیابان ۶۰ از توابع منطقه الدوره بوده است. وی افزود، سکوهای پرتاب موشک در آنجا کشف شده و تحقیقات درباره عوامل این حمله در جریان است.
تحریکات آمریکایی
سفر غیرمنتظره دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در دی ماه سال گذشته به پایگاه نظامی در استان الانبار عراق که بدون اجازه مقامات رسمی عراق صورت گرفت توهینی آشکار به ملت عراق محسوب می‌شد. همین مساله موجب شده بود برخی گروه‌های عراقی در‌صدد آن برآیند که هشداری محکم به آمریکایی‌ها بدهند.
همان زمان بود که سفارت آمریکا در منطقه الخضراء بغداد هدف دو موشک قرار گرفت و بلافاصله بعد از آن سفارت آمریکا به حالت آماده باش در آمد. چند ماه پیش نیز با شروع تنش‌های جدید در خلیج‌فارس همزمان با اعزام نیروهای آمریکایی و تبانی برای اعمال فشارهای بیشتر بر ایران چند موشک به سمت سفارت آمریکا در بغداد شلیک شد. شلیک این موشک‌ها نیز بیانگر ناراحتی و خشم مردم عراق نسبت به تنش‌آفرینی‌های آمریکا در منطقه بود.
حضور اشغالگرانه
دولت آمریکا سال‌هاست با حضور اشغالگرانه خود در عراق سعی می‌کند بر زندگی و سیاست این کشور تاثیر منفی بگذارد. آمریکایی‌ها یک بار به بهانه تشکیل ائتلافی ضد تروریستی علیه گروه‌های تکفیری حضور خود را در عراق پر رنگ کردند، اما با از بین رفتن این گروه‌ها همچنان به دنبال بهانه‌تراشی برای ادامه حضور خود برآمدند. از همین رو برخی تحلیلگران می‌گویند آمریکایی‌ها هربار با بزرگ کردن خطر داعش یا با فعال کردن بقایای این گروه سعی می‌کنند همچنان حضور غیر قانونی و نامشروع خود را در عراق ادامه دهند. به همین دلیل هر از چند گاهی گروه‌های ناشناس عراقی با شلیک موشک یا خمپاره به سفارت آمریکا این هشدار را به آنها می‌دهند که هرچه زودتر به حضور شان در عراق پایان دهند. مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا در سفر اخیرش به بغداد به مسؤولان عراقی گفته بود، اطلاعاتی در دست داریم که نشان می‌دهد برخی نیروهای مسلح عراقی قصد دارند پایگاه‌های نظامی آمریکا در غرب بغداد، سفارت آمریکا در بغداد و همچنین شرکتی‌های نفت آمریکایی موجود در جنوب عراق را مورد هدف قرار دهند. پمپئو مدعی شد جمهوری اسلامی ایران برای این نیروهای شبه‌نظامی موشک ارسال می‌کند. این در حالی است که گروه‌های عراقی به صورتی کاملا مستقل عمل کرده و ایران را دوست خود و آمریکا را دشمن خود می‌دانند.
افزایش فشارها بر دولت
دولت آمریکا از آنجا که نیروهای حشد‌الشعبی یا همان بسیج مردمی عراق را خاری در چشمان خود می‌بیند هر از چند گاه بر دولت عادل عبدالمهدی فشار می‌آورد تا این گروه را منحل یا خلع سلاح کند. چند ماه پیش این فشارها عبدالمهدی را به جایی رساند که به صورت شفاف و علنی اعلام کند حشد الشعبی جزو نیروهای مسلح عراق بوده و در نیروهای نظامی این کشور ادغام می‌شوند. به این ترتیب او از انحلال این گروه جلوگیری کرد. حال خبرهایی می‌رسد که می‌گوید همچنان فشارها ادامه دارد. در خبرها آمده بود که عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر عراق، اخیرا، فرمان بازنگری در ساختار حشد الشعبی را صادر کرده است.
به موجب این فرمان این اختیار به فالح الفیاض، رئیس هیات حشد الشعبی داده می‌شود که مسؤول و مدیرانی را در این هیات تعیین کند و همه عناوین و سمت‌های پیشین را که با چارت اصلی حشد الشعبی مغایرت دارند، حذف کند. چارت جدید سازمانی، ساختاری کلاسیک دارد، راس هرم فرماندهی این گروه به دفتر رئیس هیات و دفتر دبیرکل هیات تقسیم شده و هر کدام از این بخش‌ها زیر‌شاخه‌هایی دارند. در همین رابطه شایع شد که از این پس ابومهدی المهندس، فرمانده برجسته حشد الشعبی در این نهاد مقامی نخواهد داشت. با این حال محمد البصری در گفت‌وگو با العالم گمانه‌زنی‌ها در‌خصوص حذف المهندس را به‌شدت تکذیب و تاکید کرد که چنین رویکردی درخصوص مهندس تلاشی است برای ماهی گرفتن از آب گل‌آلود، اما به‌رغم تمام این‌ها ابومهدی المهندس ریاست ستاد مشترک ارتش یا دبیرکلی هیات را برعهده خواهد داشت و خواب و خیال دشمنان حشدالشعبی هرگز محقق نخواهد شد.
از زمان پیدایش حشد الشعبی از سال 2014 که عراق درگیر تروریسم بود تاکنون، فرصت‌طلبان از داخل و خارج عراق، کمین کرده و در انتظار تضعیف آن هستند. در این میان پر واضح است که آمریکا جهت کاهش نقش حشد الشعبی به دولت عراق فشار می‌آورد و این امر محور سخنان هر مقام آمریکایی است که به بغداد می‌رود. نیروهای مقاومت عراق می‌گویند دشمنان حشدالشعبی پس از تلاش‌های مذبوحانه پیشین در تلاشند ابومهندس را در ساختار جدید الحشد الشعبی کنار بگذارند، اما از این مساله غافلند که حتی اگر این مجاهد از صحنه کنار رود حدود 150 هزار مجاهد دیگر شبانه‌روز از امنیت و استقلال دولت عراق محافظت خواهند کرد و راه امثال المهندس را بسیار پررونق‌تر از گذشته ادامه خواهند داد.

رحیم محمدی

بین‌الملل

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها