میکروسکوپ ها طی سده هجدهم در گروه ابزار‌های سرگرمی به‌شمار می‌آمد!
کد خبر: ۱۲۲۹۸۱۰
میکروسکوپ و انواع آن

به گزارش جام جم آنلاین از باشگاه خبرنگاران جوان، میکروسکوپ ها لوازم جالب و سرگرم کننده‌ی محسوب می شوند که علاوه بر استفاده فنی و علمی می توان از آن به‌عنوان یک دستگاه خاص و منحصربفرد یاد کرد که کمک های فراوانی به بشر کرده است اما این دستگاه جالب انواع مختلفی دارد. بزرگنمایی شئی در میکروسکوپ‌های پژوهشی نوین معمولاً ۳ X, ۶X, ۱۰X, ۱۲X, ۴۰X و ۱۰۰ X. است که در نتیجه بزرگنمایی در این میکروسکوپ بین ۱۸ تا ۱۵۰۰ برابر است، زیرا بزرگنمایی میکروسکوپ نوری به علت وجود محدودیت پراش از بازه معینی فراتر نمی‌رود برای بررسی بسیاری از پدیده‌هایی که نیاز به بزرگنمایی خیلی بیشتر دارند سودمند است و بررسی‌های بسیاری صورت گرفت تا ابزار دقیق تری با بزرگنمایی بیشتر ساخته شود و در نهایت نتیجه این پژوهش‌ها به ساختن میکروسکوپ الکترونی انجامید.

میکروسکوپ و مخترعین آن

میکروسکوپ از دو واژه میکرو (ریز) و سکوپ (مشاهده) تشکیل شده است، پس می‌توان از واژه ریزبین هم استفاده کرد. همانطور که می‌دانید همیشه؛ دیدن اجسام با چشم امکان پذیر نیست، بعضی از اجسام هستند که برای دیدن آن‌ها باید از وسیله‌ای خاص استفاده شود، برای از بین بردن این مشکل از وسیله‌ای به نام میکروسکوپ (microscope) یا ریزبین استفاده می‌شود.

انسان‌ها از ابتدای تاریخ روش‌های زیادی برای دیدن اجسام ریز بکار بردند، اما هیچ کدام زیاد نتیجه بخش نبود و حدود سال ۱۵۰۰ میلادی توانستند بعضی از شیشه‌های دوربین را کشف کنند که به وسیله آن بتوانند تا حدودی در بزرگنمایی اجسام ریز به آن‌ها کمک کند که در این میان می‌توان به «Anton von»، «Lee von hook» و «Haber Johnson» سازنده شیشه عینک در استفاده از میکروسکوپ در اوایل قرن هفدهم اشاره کرد.

لی وان هوک جزء یکی از اولین مخترعینی بود که مشاهدات خود در زیر میکروسکوپ را ثبت کرد. میکروسکوپ لی وان هوک می‌توانست تصاویر را ۴۲ بار بزرگ کند.

میکروسکوپ‌های اولیه از نظر ساختاری بسیار ساده بودند که در واقع ساختار میکروسکوپ‌های اولیه را دو عدسی و دو لوله متحرک تشکیل می‌دادند، این میکروسکوپ‌ها نمی‌توانستند اندازه‌های دقیق و تصاویر مطلوبی را ارائه دهند.

یک صنعتگر ایتالیایی در اواخر سال ۱۶۰۰ به نام «Com Panni» یک نوع میکروسکوپ برای نمونه‌های شفاف ساخت که متاسفانه خیلی کارآمد نبود.

انواع میکروسکوپ ها

به طور کلی سه نوع اصلی میکروسکوپ وجود دارد:

میکروسکوپ (ریزبین) الکترونی
میکروسکوپ (ریزبین) نوری
میکروسکوپ (ریزبین) کاوشگر

میکروسکوپ الکترونی

نخستین، میکروسکوپ الکترونی در سال ۱۹۳۹ ساخته شد و تا پیش از سال ۱۹۳۹ افراد زیادی تلاش کردند که بزرگنمایی تصاویر را بیشتر کنند که نتیجه این تلاش‌ها منجر به ساخته شدن میکروسکوپ الکترونی شد که در میکروسکوپ‌های الکترونی برای بزرگنمایی تصاویر از پرتو الکترونی استفاده می‌شود.

قدرت بزرگنمایی این میکروسکوپ‌ها از میکروسکوپ‌های نوری بیشتر است اما در میکروسکوپ‌های الکترونی تصاویر معمولا روی یک صفحه فلورسنت یا از طریق عکس برداری مشاهده می‌شود.

میکروسکوپ نوری

حدودا سال ۱۷۰۰ میلادی «Anton Lee Von Hook» دانشمند هلندی موفق به اختراع میکروسکوپ (ریزبین) نوری شد.

میکروسکوپ نوری اولین میکروسکوپی است که توسط بشر ساخته شد.

مراحل تکمیل میکروسکوپ نوری:
میکروسکوپ لی وان هوک Lee von hook ۴۲ بار بزرگ می‌کند.

میکروسکوپ رودلف ویرخف Rudolf Weirkhof دارای قدرت بزرگنمایی تا ۵۰۰ برابر است.

میکروسکوپ مولر Muller دارای قدرت بزرگنمایی ۱۰۰۰ برابر است.

میکروسکوپ نوری یا همان میکروسکوپ مرکب، هچون بزرگنمایی میکروسکوپ، مجموع بزرگنمایی دو عدسی آن است که یکی عدسی شیئی (objective) و دیگری عدسی چشمی است (ocular) است و همچنین به دلیل اینکه نور از قسمتی شفاف عبور می‌کند و زمینه اطراف نمونه مورد مطالعه را روشن می‌کند به میکروسکوپ‌های زمینه روشن (Bright field) نیز معروف‌اند.

در این میکروسکوپ، منبع نوردهنده، نور مرئی است که معمولا از یک لامپ با تشعشع زیاد و یا یک آینه برای بازتاباندن نور به داخل میکروسکوپ استفاده می‌گردد.

میکروسکوپ‌های دیجیتال

لازم به ذکر است که تمامی میکروسکوپ‌ها می‌توانند دیجیتال هم باشند، میکروسکوپ‌های دیجیتال شامل یک خروجی USB که قابل نصب به کامپیوتر است و با نرم افزار‌های متفاوتی کار می‌کنند و این برنامه‌ها شامل ترم افزار Image Analyzer است که با استفاده از این برنامه تصاویر گرفته شده را می‌توان آنالیز کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها