روزهای گرم و بلند تابستان، تفریح، مسافرت و استراحت به پایان رسید و فصل پاییز و سال تحصیلی جدید آغاز شد. در فصل تابستان ساعت خواب و تغذیه دانش‌آموزان تغییر کرده و با آمدن این ایام باید به روال قبل برگردد تا بچه‌ها از سلامت کافی برخوردار بوده و بتوانند سال تحصیلی را با موفقیت پشت سر بگذارند. در اینجا به نکاتی اشاره می‌کنیم که از اهمیت زیادی برخوردار است.
کد خبر: ۱۲۲۹۷۸۶

اهمیت صبحانه:
صبحانه مهم‌ترین وعده غذایی دانش‌آموزان است و بچه‌ها با خوردن صبحانه‌ای مقوی و سالم طی روز خسته نشده و تمرکز بیشتری در فراگیری مباحث آموزشی خواهند داشت.
تغذیه بوفه‌ای ممنوع:
غذاهای آماده بوفه‌های مدرسه به‌دلیل فقر مواد غذایی بدن را ضعیف کرده، مستعد بیماری می‌کند و باعث اضافه وزن بچه‌ها می‌شود پس تا جای ممکن اجازه ندهید فرزندان تان از این مواد غذایی استفاده کنند وغذاهای خانگی و میان وعده‌های سالم مانند میوه را برای آنها تهیه کنید.
در این شماره از چاردیواری به طرز تهیه سه نوع غذا و میان وعده سالم و مناسب مدرسه می‌پردازیم که امیدواریم مورد توجه تان واقع شود.

کوکوی ماهی

مواد لازم:
ماهی بدون استخوان: یک عدد، تخم مرغ: یک عدد، شوید خشک یا تازه: یک قاشق غذاخوری، پودر سوخاری: نصف پیمانه، روغن، نمک، فلفل و زردچوبه: به‌میزان لازم
ماهی را می‌پزیم که بهتر است آبپز یا بخارپز شود سپس تیغ وسط و پوست آن را کنده و ماهی را خرد می‌کنیم و کنار می‌گذاریم. در ظرفی مناسب تخم مرغ، شوید تازه خرد شده یا خشک، نمک، فلفل و زرچوبه را ریخته و خوب هم زده و مخلوط می‌کنیم. سپس ماهی‌های خرد شده را به مواد اضافه کرده و دوباره هم می‌زنیم. در تابه مناسبی کمی روغن ریخته و روی حرارت می‌گذاریم و وقتی داغ شد مایع کوکو را در آن ریخته و ابتدا حرارت را زیاد می‌کنیم و وقتی کوکو خودش را گرفت شعله را کم می‌کنیم تا خوب بپزد. یک طرف کوکو که پخت آن را برمی‌گردانیم تا طرف دیگرش هم بپزد. سپس قابلمه را از روی حرارت برمی‌داریم و وقتی کوکو کمی خنک شد آن را در نان مناسبی گذاشته و تغذیه، مناسب و مقوی را برای فرزند دلبندمان تهیه می‌کنیم.

توپک‌های سیب زمینی

مواد لازم:
سیب‌زمینی متوسط: 2 عدد، تخم مرغ: یک عدد، پنیر پیتزا: به میزان لازم، گشنیز و جعفری خرد شده: 2 قاشق غذاخوری، آرد ساده: نصف پیمانه،
پودر سوخاری: نصف پیمانه، نمک، فلفل و زردچوبه: به میزان لازم
سیب‌زمینی‌ها را پخته، پوستش را گرفته و ریز خرد کرده یا رنده می‌کنیم سپس به آن نمک و فلفل زده و خوب چنگ می‌زنیم. گشنیز و جعفری را شسته و ساطوری خرد می‌کنیم و کنار می‌گذاریم. به اندازه یک نارنگی کوچک از سیب‌زمینی پخته را برداشته و داخل آن کمی سبزی خرد شده و پنیر پیتزا ریخته و آن را می‌بندیم. در سه ظرف جداگانه آرد ساده، آردسوخاری و تخم‌مرغ می‌ریزیم و تخم مرغ را با چنگال می‌زنیم و آماده می‌کنیم. روغن را درقابلمه گودی ریخته و روی حرارت می‌گذاریم و وقتی داغ شد توپک‌های سیب‌زمینی را ابتدا در آرد ساده انداخته، بعد درتخم مرغ می‌غلتانیم و سپس درآرد سوخاری انداخته و خوب آغشته می‌کنیم و در نهایت در روغن داغ انداخته و سرخ می‌کنیم. وقتی تمام قسمت‌های آن خوب سرخ شد توپک‌های سیب‌زمینی را از روغن درآورده و روی دستمال می‌گذاریم تا روغن اضافه‌اش گرفته شود.
دانش‌آموزان این میان وعده خوشمزه و سلامت را می‌توانند در مدرسه و در زمان مناسب میل کرده و از مزه آن لذت ببرند.

سمبوسه

مواد لازم:
سویا یا گوشت چرخ‌کرده: 200گرم، سیب‌زمینی متوسط: 3عدد، جعفری خرد شده: 3 قاشق غذاخوری، نان لواش: به میزان لازم، پیاز متوسط: یک عدد، نمک، فلفل و زرچوبه: به میزان لازم
سیب‌زمینی‌ها را آب‌پز کرده، پوستش را کنده و خرد می‌کنیم. پیاز را خرد کرده و در کمی روغن تفت داده و سرخ می‌کنیم. سویا را حدود ده دقیقه در آب گرم خیس کرده و سپس آبکش کرده و به پیازداغ اضافه می‌کنیم و خوب تفت می‌دهیم. البته اگر گوشت چرخ‌کرده داریم آن را به پیازداغ اضافه می‌کنیم. بعد از تفت کامل گوشت یا سویا نمک، زردچوبه و فلفل را اضافه کرده و تفت می‌دهیم و سپس سیب زمینی‌ها و جعفری خرد شده را هم اضافه کرده و مواد را کامل با هم مخلوط می‌کنیم. قابلمه را از روی حرارت برمی داریم تا کمی خنک شود. سپس نان‌های لواش را از طول برش زده و روی گوشه آن کمی از مواد را ریخته و مثلثی تا کرده و جمع می‌کنیم و تا انتها می‌رویم. روغن را در قابلمه گودی ریخته و روی حرارت می‌گذاریم تا داغ شود سپس حرارت را کم کرده و سمبوسه‌ها را در روغن داغ انداخته و سرخ می‌کنیم. فقط باید حواسمان باشد که نسوزد. سمبوسه‌های سرخ شده را از روغن درآوره و روی دستمال می‌گذاریم تا روغن اضافه‌اش گرفته شود. این میان وعده خوشمزه را می‌توان با سس سرو کرد.

مژده مظهری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها