گزارش جام‌جم از پشت صحنه تله‌فیلم «الف... امنیت» که قرار است در هفته نیروی انتظامی پخش شود

عملیات ویژه در تلویزیون

قطعا یکی از گونه‌های جذاب و پرمخاطب فیلم و سریال‌سازی در همه تلویزیون‌های دنیا گونه پلیسی است. به همین دلیل در تمام دنیا فیلم‌ها و سریال‌های پلیسی - معمایی بسیاری تولید می‌شود و مورد توجه هم قرار می‌گیرد. به همین منظور در کشور ما نیز همه ساله همزمان با نزدیک شدن به ماه مهر و هفته نیروی انتظامی، تلویزیون فیلم‌ها و سریال‌های متعددی را متناسب با این روز در نظر می‌گیرد. گرچه در طول سال هم طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده معمولا سریال‌های پلیسی در جدول پخش شبکه‌های مختلف قرار می‌گیرد. با این حال امسال هم تلویزیون در تدارک هفت تله‌فیلم برای پخش در این ایام از شبکه‌های مختلف سیماست. فیلم‌هایی که مضامینی منطبق با پلیس و ماموریت‌هایشان دارد و هر کدام از این تله فیلم‌ها توسط یک تیم و گروه مجزا ساخته می‌شود. ضمن این‌که به دلیل جذابیت سریال‌ها و فیلم‌های پلیسی، فیلمسازان بسیاری به تولید و ساخت آثاری از این دست رومی‌آورند. از جمله مسعود تکاور که سخت مشغول تولید تله فیلمی با عنوان موقت «الف... امنیت»، «مردمک» یا «ناجی» است. وی که پیش از این ساخت سریال‌هایی با مضامین مشابه از جمله «خط‌شکن» و «رهایی» را در کارنامه خود داشته، این بار هم پرونده پلیسی دیگری را دستمایه فیلم خود قرار داده است. از این رو جام‌جم در یکی از روزهای تصویربرداری این سریال به پشت صحنه این فیلم در یکی از مکان‌های آن سر زده و گزارشی را از روند تولید این مجموعه تهیه کرده که در ادامه می‌خوانید:
کد خبر: ۱۲۲۹۵۵۶

خیابان شوش- دبیرستان علامه حلی2
هنوز اتومبیل وارد خیابان فرعی منتهی به دبیرستان نشده بود که با ازدحام جمعیت روبه‌رو می‌شویم. مردم کنجکاو همان محله از کوچک و بزرگ، پیر و جوان و زن و مرد با دیدن دوربین و تجهیزات فیلمبرداری و برخی چهره‌های آشنا مقابل دبیرستان تجمع کرده بودند تا از نزدیک نحوه تولید یک اثر نمایشی را تماشا کنند. مقابل دبیرستان یکی از اتومبیل‌های یگان ویژه پارک شده بود و مسعود تکاور روی صندلی ایستاده و برای هنروران صحنه را با صدای بلند توضیح می‌داد. عده‌ای هنرور هم کنار اتومبیل تجمع کرده بودند و به حرف‌های کارگردان گوش می‌دادند. کارگردان هم مدام به آنها نکاتی را یادآور می‌شد. سپس خودش پشت مانیتور که گوشه‌ای از خیابان مستقر شده بود نشسته و دستور آغاز فیلمبرداری را داد. با شروع ضبط سکانس مورد نظر سروصدا و اعتراض هنرورها فضا را پر کرد. در این سکانس باید صحنه تجمع و اعتراض مردم تصویربرداری می‌شد. این سکانس یکی‌دو بار تکرار شد تا مورد تایید کارگردان قرار گرفت. وارد محوطه دبیرستان که شدم، با اتومبیل‌های مجهز یگان ویژه و مامورهای یگان ویژه روبه رو شدم که هر کدام سلاح به دست در گوشه‌ای از حیاط زیر آفتاب ایستاده بودند تا در صورت لزوم وارد عملیات شوند. حمیدرضا هدایتی یکی از بازیگران این فیلم با پوشش یگان ویژه گریم شده کنار اتومبیل ایستاده بود تا با اشاره کارگردان وارد صحنه شود. در کنار او تعدادی از بازیگران جوان و یک مامور نوپو، اسلحه به دست منتظر اشاره کارگردان بودند. در طول مدتی که ما سر صحنه حضور داشتیم، سکانس‌های مورد نظر چندین بار تکرار شد تا مورد تایید قرار بگیرد. در این مدت گشتی هم داخل ساختمان زدیم و با دیدن میز و نیمکت‌های دانش‌آموزان دوران شیرین کودکی و تحصیل برای هر کدام از ما تداعی شد.
فیلم، باید جذاب و دیدنی باشد
مسعود تکاور پیش از این کار هم تجربه ساخت آثار پلیسی داشته است. وی که این روزها سخت مشغول تولید این فیلم است، درباره ویژگی‌های این فیلم به جام‌جم گفت: یکی از ویژه‌ترین یگان‌های نیروی انتظامی گونه اصلی کار است که می‌توانم بگویم مهم‌ترین ویژگی این فیلم محسوب می‌شود. یگان ویژه یعنی مبارزه با جرایم خشن که به همین دلیل این فیلم اکشن قوی دارد و امیدوارم بتوانیم با تلاش و تعهد خودمان کار را به بهترین نحو اجرا کنیم.
تکاور، درباره انتخاب بازیگران و حضور تعدادی چهره‌های آشنا در این فیلم هم توضیح داد: دنیای امروز فیلمسازی با توجه به چرخش اقتصادی که به وجود آمده، رویکرد جدیدی را می‌طلبد. ما برای به نتیجه رسیدن یک سریال و یک فیلم تلویزیونی نیازمند گزینه‌های مختلفی برای موفقیت آن اثر هستیم. یکی از این گزینه‌های اصلی بازیگران شناخته شده هستند. اما وقتی بازیگران شناخته شده انتخاب می‌شوند و کل بودجه را به خودشان اختصاص می‌دهند، دیگر برای کارگردان فرصت و بودجه‌ای نمی‌ماند تا به کیفیت و تاثیرگذاری کارش فکر کند. من و تهیه کننده و ناجی هنر به این نتیجه رسیدیم به دلیل این‌که صحنه‌های اکشن کار زیاد است، با توجه به شرایط و تولید سختی که داریم، بازیگران خاص و توانمند را دعوت به همکاری کنیم و در کنارش بودجه تولید خودمان را برای اجرای صحنه‌های اکشن و فضاهای درجه‌یک و لذت بخش برای بیننده به کار بگیریم. به تعبیری ویترین بازیگری را به کیفیت اثر و سکانس‌های جذاب تبدیل کنیم. از طرفی سینما و تلویزیون نیازمند بازیگران جدید و انرژی‌های جدید است بنابراین ما موظف هستیم که بهترین‌ها را انتخاب کنیم و مقابل دوربین بیاوریم.
تکاور در پاسخ به این که بیننده این فیلم با یک پلیس متفکر بیشتر روبه رو است یا سکانس‌های اکشن، خاطرنشان کرد: من رویکرد دیگری نسبت به ساخت یک فیلم دارم. اولین نکته در ساخت یک فیلم این است که باید جذاب و دیدنی باشد و بیننده را جذب کند؛ چه در اجرا و چه در فیلمنامه. اگر غیر از این باشد، هر ترفند دیگری را به‌کار بگیری بی فایده است؛ بنابراین فکر می‌کنم یک پلیس در هر گونه‌ای باید متفکر و عاقل و باهوش باشد. از این رو پلیس نوپو هم هوشمندی خودش را دارد. در حرکات رزمی‌اش هم دانش و آگاهی خودش را دارد.
وی گفت: پس از این کار قرار است «انتخاب ویژه» را بسازم که بعد از این کار به زودی کلید خواهم زد و سپس کار سینمایی‌ام را آغاز خواهم کرد.
کارگردان، سر صحنه کار را تدوین می‌کند
احمد داوودی یکی از بازیگران اصلی این فیلم است که درباره نقشی که ایفا می‌کند و ویژگی‌های آن به جام‌جم گفت: من در کنار نقشی که در این فیلم بازی می‌کنم، کار بازیگرانی فیلم را هم برعهده دارم. من در این فیلم نقش معاون سرهنگ راسخی با بازی حمیدرضا هدایتی را ایفا می‌کنم. البته تنها کسی که بین نیروهای نوپو چهره‌اش مشخص است، همین شخصیت است که من بازی می‌کنم. البته نقش کوتاهی است و عمده فعالیت من بازیگردانی کار است و تمام تلاشمان را کردیم تا حس و حال بازیگران در پلان‌ها تداوم داشته باشد.
وی درباره این‌که تا چه حد به لحاظ فیزیکی آمادگی بازی در چنین نقش و فیلمی را دارد هم توضیح داد: من به دلیل این‌که بازیگر تئاتر هستم، روی بدن به لحاظ فیزیکی خیلی کار می‌کنم تا همیشه آماده باشم. آخرین اجرای من هم به همکاری با امیر دژاکام و نمایش مکبث برمی‌گردد که یک پرفورمنس آرت بود و از آمادگی بدنی بالایی برخوردار بودم.
داوودی درباره ویژگی این فیلم هم تاکید کرد: مسعود تکاور به عنوان کارگردان این فیلم دقیقا روی کار مسلط است و می‌داند که چه می‌خواهد. یکی از ویژگی‌های این کار این است که قبل از تدوین، کار توسط کارگردان سر صحنه تدوین می‌شود.
وی نیز درباره فعالیت‌های خود عنوان کرد: من کارم را از تئاتر آغاز کردم و در این زمینه بیشتر فعالیت می‌کنم. اما آخرین کارم یک فیلم سینمایی برای جشنواره فیلم مقاومت بود؛ بنابراین در زمینه کار تصویر، فیلمنامه خوبی پیشنهاد شود بازی می‌کنم.

ویژگی این فیلم، ویژه بودنش است

سید هاشم موسوی تهیه‌کننده این فیلم درباره مضمون فیلم «الف... امنیت» به جام‌جم گفت: به دلیل این‌که هفته ناجا را در پیش داریم، این فیلم درباره یکی از ماموریت‌های یگان ویژه است. فکر می‌کنم مهم‌ترین ویژگی این فیلم همین نکته است که تاکنون درباره ماموریت‌های یگان ویژه کاری ساخته نشده بود. تاکنون 70 درصد از تصویربرداری انجام شده و به احتمال خیلی زیاد از شبکه سه پخش خواهد شد.
وی درباره ملاک انتخاب بازیگران و کارگردان هم توضیح داد: طبعا یک سری از چهره‌ها را از بین بازیگران شناخته‌شده انتخاب کردیم و عده‌ای را از بین چهره‌های جدید و افرادی که کمتر دیده شده‌اند. به این خاطر که زمان نسبتا کمی داشتیم و از این نظر امکان ریسک‌پذیری کمتری داریم، سعی کردیم از بازیگرانی دعوت به همکاری کنیم که نقش‌های مشابهی با این نقش‌ها داشتند. درباره انتخاب آقای تکاور هم باید عرض کنم که با فضای اکشن آشنایی داشتند و پیش از این کار هم در زمینه کارهای پلیسی تجربه داشتند.
موسوی در پایان درباره ویژگی این فیلم هم بیان کرد: ویژگی این فیلم همین ویژه بودنش است. چون مربوط به یگان ویژه است، خیلی کار ویژه‌ای است. به فراخور داستان هم صحنه‌های تعقیب و گریز بسیاری دارد که فکر می‌کنم برای مخاطبان هم جذابیت داشته باشد.
نقش کافر را بازی می‌کنم
علیرضا زمانی نسب یکی از بازیگران این فیلم و به نوعی بدمن داستان است. وی درباره نقشی که در این فیلم بازی می‌کند، به‌جام‌جم گفت: من نقش کافر را در این فیلم بازی می‌کنم. یعنی این شخصیت لقب کافر را دارد. آدم کم‌بینی است و عقده‌هایی در زندگی دارد که فکر می‌کند باید به نوعی آنها را بروز بدهد. کافر به دلایلی دست به دزدی می‌زند و در حین کار که پلیس وارد عمل می‌شود، ناچار به گروگان‌گیری می‌شود. در اصل نوعی شکارچی است.
وی همچنین افزود: دیالوگ‌هایی که این نقش در فیلمنامه دارد به نوعی نشان‌دهنده این موضوع است که در کودکی و در خانواده مدام نادیده گرفته می‌شده و همین موضوع باعث به وجود آمدن عقده‌هایی در زندگی‌اش می‌شود. همین موضوع نشان می‌دهد که چقدر خانواده می‌تواند نقش مهمی در زندگی هر فرد داشته باشد.
زمانی‌نسب درباره آمادگی جسمانی برای سکانس‌های اکشن این کار هم ادامه داد: من تاکنون کار را به این شکل بازی نکرده بودم. البته با مسعود تکاور پیش از این همکاری داشتم اما نه به این شکل. چون خیلی دقت و حساسیت بسیاری در کار دارند؛ ضمن این‌که قصه خوبی هم دارد و از آن نوع فیلم‌هایی است که در تدوین درمی‌آید.
فازمتر فیلم من هستم
سپهر گندمی یکی دیگر از بازیگران اصلی این فیلم است که درباره این نقش و ویژگی‌های آن به جام‌جم گفت: این فیلم نخستین همکاری من با آقای تکاور است ولی تا اینجای کار از روند طرح خیلی راضی ام و فکر می‌کنم خروجی خوبی داشته باشد. البته سریال پلیسی کار کرده بودم و تجربه کار این‌چنینی داشتم. من در این فیلم نقش مرد خلافکاری را بازی می‌کنم که لقب فازمتر را دارد. یعنی نقش برادر کافر را بازی می‌کنم که در تعقیب و گریز و گروگانگیری با برادرش وارد یک مدرسه می‌شوند.
وی همچنین افزود: این شخصیت هم مانند برادرش مشکلات خانوادگی و عقده‌های کودکی دارد که ردپایش در متن وجود دارد؛ ضمن این‌که خیلی دوست دارد جا پای برادرش بگذارد و عقده دیده شدن دارد و فوق‌العاده ترسو است. ما در این کار و در صحنه‌های اکشن بدلکار داشتیم، اما در سکانس دعوای من و فرد دیگری که رزمی‌کار بود، خودم بدون بدلکار بازی کردم، اما تجربه خوبی بود. البته دوست داشتم خودم بازی کنم و از بدلکار استفاده نکنم.
گندمی ادامه داد: به نظرم قصه جذابی دارد و مخاطب را تا پایان با خودش همراه می‌کند. نقشی را هم که بازی می‌کنم، خیلی دوست دارم و زمانی که فیلمنامه را خواندم، دوست داشتم این نقش را بازی کنم و به نظرم جای کار بسیاری هم داشت.

زینب علیپور طهرانی

رسانه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها