گفت‌وگو با بازیگر آثار دفاع مقدس درباره وضعیت سینمای جنگ در این سال‌ها

ساخت فیلم جنگی کمک به امنیت کشور است

بیشتر با «آژانس شیشه‌ای» حاتمی‌کیا شناخته می‌شود، ولی کارنامه‌اش را که نگاه کنید در فیلم‌ها و سریال‌های زیادی با موضوع دفاع مقدس دیده می‌شود. اصغر نقی‌زاده ۵۸ ساله است و بازیگری را از سال ۶۸ و با فیلم «مهاجر» ابراهیم حاتمی‌کیا آغاز کرده است. فیلم‌های چشم شیشه‌ای، وصل نیکان، از کرخه تا راین، سرزمین خورشید، مردی از جنس بلور و دست‌های خالی و سریال‌های خوش‌رکاب، بچه‌های هور و وضعیت سفید مهم‌ترین آثار با موضوع دفاع مقدس هستند که نقی‌زاده در آنها ایفای نقش کرده است.
کد خبر: ۱۲۲۹۴۹۲

اصغر نقی‌زاده نسبت به شرایط امروز سینمای دفاع مقدس ارزیابی مثبتی ندارد. «من از سال ۹۲ تقریبا بیکار شدم و آخرین سریال دفاع مقدس را که کار کردم، سریال معراجی‌ها بود. در این سال‌ها سینمای جنگ بسیار محدود شده و کمتر شاهد پرداختن به موضوع دفاع مقدس هستیم.» او مهم‌ترین دلیل این مسأله را عوض شدن مدیران فرهنگی و در نتیجه اعمال سلایق شخصی می‌داند. «اگر من وزیر ارشاد یا رئیس سازمان سینمایی ‌شوم، می‌گویم فیلم اجتماعی ساخته شود. شما رئیس می‌شوی، می‌گویی فیلم جنگی ساخته شود. یعنی این‌طور نیست که ساختاری ایجاد شود
و خط مشی مشخصی در سینما وجود داشته باشد. کاملا به سلیقه متولی وقت بستگی دارد.»
سلیقه مدیران تعیین کننده است
بحث قابل بررسی دیگر این است که سلیقه مردم عوض شده یا سلایق مسؤولان تغییر کرده است. «به نظرم سلیقه مردم قابل تغییر است و مدیران با تولید و پخش آثاری در حوزه دفاع مقدس می‌توانند سلیقه مردم را هم هماهنگ کنند، ولی متاسفانه همه چیز سلیقه‌ای است. ما ساختاری نداریم که بگوییم طبق این اساسنامه هر کس هم که مدیر می‌شود، باید این سیاست‌ها اجرا شود.»
نقی‌زاده معتقد است بازیگران نقشی در جهت‌دهی تولیدات سینما و تلویزیون ندارند. «بازیگر مثل دختری است که در خانه نشسته تا به خواستگاری‌اش بیایند. مثلا در این پنج سال که من بیکار بوده‌ام، چه کار می‌توانستم بکنم؟ می‌توانستم بروم به آدم‌ها بگویم به من کار بدهید؟ بازیگر نشسته در خانه‌اش، به او زنگ می‌زنند بیا این فیلم را بازی کن. یک وقت سلیقه مسؤولان فیلم جنگی باشد، بازیگران فیلم جنگی بازی می‌کنند، اگر نه سراغ گونه‌های دیگر می‌روند. مثلا در صداوسیما زمان آقای ضرغامی تعداد زیادی تله‌فیلم تولید می‌شد، بعد که آقای سرافراز آمد تعداد تولید تله‌فیلم بسیار کاهش پیدا کرد و خیلی‌ها بیکار شدند.»
این بازیگر باتجربه می‌گوید در همه جای دنیا بابت ساخت فیلم برای ارزش‌هایشان حمایت مالی می‌کنند، اما در ایران شرایط به گونه‌ای دیگر است. «دولت مثلا هزار تومان پول دارد، می‌گوید اول گندم بخریم، بعد گاز، بعد آب، بعد برق و... به نظرشان اینها نسبت به فرهنگ اولویت دارد. نتیجه‌اش می‌شود این‌که شبکه آی‌فیلم مدام فیلم تکراری پخش می‌کند و مردم می‌بینند تکراری است، سراغ ماهواره می‌روند. البته الان دیگر شبکه‌های اجتماعی دارند ماهواره را هم کنار می‌زنند.»
آمریکا بعد از ۸۰ سال هنوز درباره جنگ جهانی فیلم می‌سازد
به نظر نقی‌زاده دولت و سایر نهادهای فرهنگی باید برای پرداختن به دفاع مقدس و ترویج ارزش‌های آن هزینه کنند و این یک ضرورت است. «اگر شما روحیه سلحشوری و فداکاری برای دین و مملکت را نداشته باشی، چه اتفاقی برایت می‌افتد؟ هر بیگانه‌ای به خودش اجازه می‌دهد وارد خاک کشور شود. چرا سال ۵۹ عراق وارد ایران شد؟ به خاطر این‌که با وقوع انقلاب، حکومت جا به جا شده بود و تعدادی از سران ارتش تصفیه شده بودند. صدام گفت ارتشی‌هایشان که رفته‌اند، می‌روم کشورشان را می‌گیرم. الان هم شما اگر فکر کنی دشمنت عوض شده، اشتباه است. همین عربستان سعودی آن زمان ۴۵ میلیارد دلار به عراق داد که با ایران بجنگد.»
او می‌گوید آمریکایی‌ها بعد از گذشت ۸۰ سال از آغاز جنگ جهانی دوم، هنوز فیلم جنگی می‌سازند. «جنگ ما که فقط ۳۰ سال از آن گذشته است. آنها ۸۰ سال است دارند می‌گویند نازی‌ها به ما ظلم کردند، چون آنها از امکاناتشان استفاده می‌کنند.» پرداختن به مدافعان حرم، دیگر دغدغه‌ای است که نقی‌زاده بر آن تاکید فراوانی دارد. «سال ۲۰۰۳ آمریکا به عراق حمله کرد و هزینه زیادی صرف شد و تلفات و مشکلاتی هم داشت. به خاطر همین سال ۲۰۱۱ اوباما گفت چرا ما حمله کنیم؟ می‌توانیم خودشان را به جان هم بیندازیم. داعش تشکیل شد. اگر ما با داعش نمی‌جنگیدیم، سوریه، عراق و بعد لبنان را تصرف می‌کرد و در آن صورت باید با سه کشور همزمان می‌جنگیدیم. وقتی شما اینها را نگویی و برای تبیین آن کار فرهنگی نکنی، چه اتفاقی می‌افتد؟ آن روحیه سلحشوری کمرنگ ‌شده و دوباره وارد کشور می‌شوند. مگر غفلت نکردیم همین چند وقت پیش در سیستان و بلوچستان ۴۰ نفر را کشتند؟ ما باید هر روز اینها را به مردم بگوییم. باید بگوییم مردم، همان‌طور که نان لازم است، حفظ امنیت کشور هم لازم است.»

محمد وفایی
خبرنگار

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها