همه چیز از یک طرح قدیمی شروع شد. طرحی که پنج سال پیش، یعنی در سال 93، در ستاد دیه کشور اجرایی شد.
کد خبر: ۱۲۲۹۴۳۵

طرحی که به نام «هر مسجد، آزادی یک زندانی غیرعمد» با هدف فرهنگ‌سازی برای آزادی زندانیان غیرعمد راه‌اندازی شد. طرحی که در آن، مساجد 40 نفر از زندانیان را آزاد کرده‌اند. این طرح اما امسال به شکل دیگری مرهم روی زخم افراد نیازمند می‌گذارد به شکلی که شمال غرب کشور یعنی استان آذربایجان شرقی، به نام طرح «هر هیات، آزادی یک زندانی» امسال برای اولین بار، اجرایی شد. طرحی که البته به گفته رسول تقی‌پور، مدیر ستاد دیه آذربایجان شرقی در سال‌های قبل با عناوین دیگری دنبال می‌شد.
او به ما می‌گوید:‌ «در سال گذشته، طرح خانواده‌های متوفی را اجرایی کردیم.» طرحی که برای خانواده‌هایی که عزیزانشان را از دست داده بودند، اجرایی شده و هزینه‌های گل و پذیرایی برای آزادی زندانیان صرف شده است. سال گذشته از این طرح، حدود 195 خانواده استقبال کردند و 122 زندانی را که جرم غیرعمد انجام داده بودند به آغوش خانواده برگردانند. طرح هر هیات یک زندانی اما اولین سال است توسط ستاد دیه و امسال در این استان اجرایی می‌شود. طرحی که برای اشاعه انجام کار خیر و فرهنگ‌سازی کمک به دیگران شروع شده است. به خاطر همین هیات‌های عزاداری در کنار عزاداری برای سالار شهیدان، به کار خیر و آزادسازی زندانیان هم اقدام کردند.
تقی‌پور توضیح می‌دهد از ابتدای سال جاری 223 نفر از زندانیان جرایم غیرنقدی آذربایجان شرقی به کمک خیرین آزاد شده‌اند؛ کمک نقدی که به اندازه دو میلیارد و صد میلیون تومان بوده است. از تعداد 223 زندانی که آزاد شده‌اند، تنها 17 نفر زندانی به کمک پنج هیات عزاداری به جامعه بازگشته‌اند. 15 نفر از این 17 زندانی که آزاد شده‌اند، به دلیل بدهی و دو نفر هم به دلیل پرداخت نکردن نفقه در زندان به سر می‌بردند.
به گفته مدیر ستاد دیه آذربایجان شرقی، 442 زندانی به دلیل جرایم غیر عمد هنوز در زندان‌های این استان به سر می‌برند. از این تعداد، هفت نفر زن و بقیه مرد هستند. 344 نفر از محکومان مالی هستند. 18 نفر هم از محکومان حوادث و 82 نفر نیز از محکومان مهریه و نفقه دارند. کسانی که برای آزادی، در مجموع نیاز به پرداخت 122 میلیارد تومان هستند. مبلغی که امید می‌رود با کمک خیرین تامین شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها