فردا ؛ تقابل شماره 90 آبی و قرمز؛

باز هم دربی، همیشه دربی

دربی 90 در راه است، مسابقه ای که مهم ترین دیدار رده باشگاهی فوتبال ایران به شمار می رود و حتی جز دربی های برتر دنیای فوتبال دسته بندی می شود.
کد خبر: ۱۲۲۹۰۵۵
باز هم دربی، همیشه دربی

به گزارش جام جم آنلاین ، دربی 90 فردا یکشنبه برگزار می شود؛ راس ساعت 16 در ورزشگاه آزادی. استقلال میزبان محسوب می شود، پرسپولیس هم مهمان. اما در دربی های پایتخت مسئله میزبانی و مهمانی هیچ وقت محلی از اعراب نداشته، حتی الان که بحث 90 به 10 تعداد تماشاگران میزبان نسبت به مهمان بسیار داغ شده است.

به هر حال در آستانه دربی 90 سلسله اتفاقاتی کنار هم قرار گرفتند تا در ظاهر در انتظار یکی از کسل کننده ترین دربی های چند سال اخیر باشیم. این اتفاقات با هم‎پوشانی یکدیگر تصویری غیرواقعی از دربی 90 ساخته اند و تا حد زیادی هیجانات آن را بلعیده اند. مگر اینکه اتفاقات خاصی در دربی 90 بیفتد و کالدرون و استراماچونی با تفکراتی کاملا هجومی تیم های تحت هدایتشان به میدان بفرستند تا بر خلاف همه پیش زمینه ‏های منفیِ پیش از دربی، شاهد یک مسابقه رویایی و در شان دربی باشیم در غیراینصورت از همین اکنون مشخص است چه نوع دربی و با چه کیفیتی در انتظار هواداران دو تیم است.

مصدوم و محروم و مغضوب!

جلال حسینی مصدوم است؟ جلال حسینی جایی در تفکرات کالدرون ندارد؟ سوال دیگر این است که بر خلاف اخبار امروز و دیروز رسانه ها این مدافع با تجربه و 37 ساله در دربی 90 به میدان می رود یا خیر؟ به هر حال کاپیتان سرخ ها بخشی از جذابیت پرسپولیس در دربی می توانست باشد. اما او اکنون مصدوم است هر چند عده ای بر این عقیده اند غیبت او در دربی به این دلیل است که کالدرون اعتقاد چندانی به کارایی او در خط دفاع پرسپولیس ندارد. اگر فرض بر مصدومیت او هم بگذاریم دفاعی بازی کردن سرخ ها در دربی 90 بیشتر محتمل می شود. هر چه باشد جای مدافع با تجربه ای در ترکیب پرسپولیس خالی خواهد بود.

در آن سوی دیگر میدان شیخ دیاباته مصدوم است و قطعا به دربی نمی رسد. در رابطه با این بازیکن البته تا حد زیادی اغراق صورت گرفته است. با مصدومیت او به گونه ای برخورد شده که انگار دیاباته در بازی های قبلی آبی ها یک ستاره تمام عیار بوده و حالا که نیست شاگردان استراماچونی ضربه سختی می خورند. اما واقعیت این است که دیاباته در حد یک بازیکن عالی و حتی خوب هم برای استقلال نیست و به نظر نمی رسد غیبت او چندان چشمگیر باشد. با وجود این غیبت یک بازیکن برای دربی در هر شرایطی بار روانی منفی روی تیم و سرمربی‎اش می گذارد.

اتفاق ناراحت کننده‎تر برای استقلال در دربی 90 غیبت فرشید اسماعیلی است، بازیکنی که با وجود همه تلاش ها بخشیده نشد و به دلیل کارت قرمزی که در دیدار قبلی آبی ها یعنی نفت مسجد سلیمان گرفت، نمی تواند به میدان برود. اسماعیلی نیز هر چند تاثیرگذاری های خود را بر روی ترکیب استقلال دارد اما بازیکن ستاره ای نیست که به تنهایی نتیجه دیدار بزرگی مانند دربی را تغییر بدهد ولی به هر حال غیبت او در مقابل پرسپولیس چشمگیر خواهد بود. در ترکیب پرسپولیس نیز کمال کامیابی نیا که غایب است، اخباری هم درباره غیبت شجاع خلیل زاده به گوش می رسید که تکذیب شد. روزبه چشمی هم به دلیل نرسیدن به مرز آمادگی یکی از غایبان احتمالی استقلال است.

تعداد غایبان هر دو تیم قابل توجه است و تا حد زیادی بر روی دربی 90 تاثیر می‎گذارد.

تاریخ بحث برانگیز دربی

با اینکه فقط یک روز دیگر تا برگزاری دربی 90 زمان باقی مانده است اما هنوز بسیاری می گویند که دربی چرا باید روز یکشنبه باشد؟ روزی که اول هفته محسوب می شود و به همین دلیل میزان استقبال از دربی را تا حد زیادی پایین می‌آورد. برای دربی 90 حدود 75 هزار بلیت در نظر گرفته شده است. استقلال نیز در ظاهر حق 90 به 10 دارد، چیزی که در آستانه دربی یک افسانه به نظر می‎رسد! اگر این دربی نتواند با وجود همه جنجال ها حق 90 به 10 را رعایت کند آنگاه از دربی بعدی دوباره همه چیز به حالت اول برمی گردد، به این ترتیب که مهمانی و میزبانی هیچ یک از دو تیم معنایی نخواهد داشت و دوباره سهم هر یک از دو تیم برای دربی 50 درصد می شود.

دو تیم در شرایط نسبتا متفاوتی در دربی 90 مقابل یکدیگر قرار می گیرند. پرسپولیس چهار امتیاز بیشتر از استقلال دارد و هم اکنون با شش امتیاز و سه بازی در رده ششم جدول است. استقلال هم که هنوز رنگ برد در لیگ نوزدهم را به خود ندیده در شرایطی بحرانی قرار دارد؛ تیم تحت هدایت استراماچونی با کسب فقط دو امتیاز رتبه پانزدهم را اشغال کرده، رتبه ای که هرگز در شان این تیم نبوده است. هر نتیجه دیگری غیر از برد استقلال را در حوالی قعر نگه می دارد.

نه شفر، نه برانکو

دربی 90 تفاوت های زیادی با آخرین دربی برگزار شده دارد. بارزترین تفاوت این است که نه شفر روی نیمکت استقلال است و نه برانکو روی نیمکت پرسپولیس. مرد کروات سه بار پشت سر هم سرخ ها را قهرمان ایران کرد و علاوه بر آن این تیم را به فینال آسیا هم برد اما اکنون به جای او کالدرون روی نیمکت می نشیند. برانکو محبوبیت بسیار زیادی نزد هواداران پرسپولیس دارد ، حتی اگر نحوه جدایی‎اش از این تیم در سبک و سیاق بی وفایی باشد. حالا که او روی نیمکت نیست دربی 90 جذابیت کمتری خواهد داشت. برای هواداران استقلال اما اوضاع طور دیگری است. یک مربی کاریزماتیک به نام شفر دیگر روی نیمکت نیست و به جایش یک کاریزماتیک دیگر به نام استراماچونی ایتالیایی نشسته است. تفاوت شفر و استراماچونی به غیر از ملیت هایشان در این است که استراماچونی مدت کمی بعد از پیوستن به استقلال با مشکلات زیادی روبرو شد و آنطور که خبر می رسد بسیار بی انگیزه و ناراحت است. او برای جدایی از استقلال لحظه شماری و بر اساس آخرین اخبار در صورت شکست در دربی حکم اخراجش را از باشگاه دریافت می‎کند.

توقع بالا برای دربی؟

دربی 90 در حالی برگزار می شود که فوتبال ایران روزهایی طوفانی را پشت سر گذاشته است. از درگذشت پسربچه شش ساله در ورزشگاه آزادی گرفته تا ماجرای دختری که خودسوزی کرد. دربی بدون برانکو و دربی بدون جلال حسینی نیز دلیل دیگری برای این است که به این باور برسیم شماره 90 آوردگاه بزرگ فوتبال تهران فردا جذابیت چندان بالایی نخواهد داشت به خصوص اینکه هر دو تیم در این مسابقه همیشه به دنبال یک فوتبال دفاعی برای فرار از شکست هستند. با این حال تماشاگران در میان تمام ناهمواری های منتهی به دربی 90 در انتظار یک مسابقه جذاب و هیجان انگیز هستند و امیدوارند یک فوتبال تمام عیار تمام حاشیه ها را کمرنگ کند. این توقع بالایی است؟ تقابل بزرگ دو تیم استقلال و پرسپولیس همیشه جذاب است. همیشه و در هر زمانی. فقط باید منتظر ماند و دید حواشی مختلف تا چه اندازه بر روی دربی 90 تاثیر می گذارد.

هیلدا حسینی خواه / جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها