انسیه شاه‌حسینی آتش به اختیار می‌نویسد

قصه‌ای از جنس عشق، شهادت و رشادت

انسیه شاه‌حسینی در حال نگارش فیلمنامه‌ای براساس زندگی عصمت احمدیان، مادر شهیدان فرجوانی است.
کد خبر: ۱۲۲۸۷۸۰

شاه‌حسینی که ساخت فیلم‌های سینمایی چون شب‌بخیر فرمانده و زیباتر از زندگی را در کارنامه دارد در گفت‌وگو با جام‌جم از دغدغه‌اش برای ساخت سریالی با محوریت زندگی بانو فرجوانی که مادر دو شهید است و بیشتر اعضای خانواده او با جنگ در ارتباط بودند و آسیب دیدند، خبر داد.
این کارگردان گفت: از زمان جنگ با خانم فرجوانی و فعالیت‌های تاثیرگذارش آشنایی داشتم و همواره علاقه‌مند بودم سریالی در مورد زندگی او بسازم؛ تا کنون یک مستند از زندگی او ساخته شده است اما شرح حال او به زمان بیشتری نیاز دارد و در یک مستند یا فیلم سینمایی نمی‌گنجد.
او ادامه داد: این روزها با مشورت او در حال نگارش اولیه و نوشتن سیناپس‌ها هستم اما هنوز به صورت رسمی و مستقیم با تلویزیون صحبت نکرده‌ام. باید کار آماده‌تر شود تا آن را به تلویزیون ارائه‌ دهم. در واقع با توجه به نیازهایی که در تلویزیون می‌بینم و شناختی که از کمبودهای نمایشی دارم، به صورت شخصی با این قصه‌ وارد عمل شدم. آتش به اختیار به خط زده‌ام تا زندگی این بانو را روایت کنم. امیدوارم با توجه به آگاهی که از دغدغه‌های مسؤولان دارم بعد از طی کردن مراحل آماده‌سازی و نوشتن اولیه، با آنها به توافق برسم. باید بخش بیشتری از متن آماده شود تا آن را به صورت رسمی به تلویزیون ارائه دهم و ان‌شاءا... اجازه و امکانات ساخت را بگیرم.
کارگردان فیلم «پنالتی» افزود: سریال مطولی خواهد شد و احتمالا از صد قسمت هم بیشتر می‌شود. به نتیجه کار و توافق کردن با تلویزیون خوشبینم چون دغدغه‌های مسؤولان رسانه را می‌شناسم و به پرمایه بودن محتوای اثر هم مطمئنم. قصه این سریال اگر به بار بنشیند، از قبل انقلاب آغاز می‌شود و پیروزی انقلاب، دسیسه‌های دشمن در این چند سال،‌ جنگ و به ویژه حوادثی که بر خوزستان به خاطر شرایط خاص راهبردی‌اش در جنگ رفته است را به نمایش می‌گذارد. اغلب ما از حوادث انقلاب در تهران با خبریم اما از اتفاقاتی که آن زمان در خوزستان افتاده است اطلاع چندانی نداریم. فوقش فقط از اعتصاب کارکنان شرکت نفت شنیده‌ایم؛ هیچ‌کس از اتفاقات 13 آبان و 17 شهریور اهواز خبر ندارد. در این قصه می‌خواهم همراه با زندگی این زن بزرگوار به حوادثی که پیش از انقلاب تا کنون بر این خطه رفته است بپردازم. فکر می‌کنم بخش انقلاب جذاب‌ترین بخش اثر خواهد بود.
او گفت: امام خمینی در دل جنگ حرف بسیار درستی زدند. ایشان گفتند خوزستان دینش را به اسلام ادا کرد. من همیشه می‌گویم ما برای خوزستان چه کردیم؟
شاه‌حسینی درباره ویژگی‌های شخصیت فرجوانی بیان کرد: او یک زن خوزستانی با روحیه بسیار لطیف است که بعد جنگ از پا نمی‌نشیند. زندگی او حتی نشانه‌هایی از اقتصاد مقاومتی و تولید را که رهبری می‌فرمایند هم دارد. او کار می‌کند، مرغ و خروس پرورش می‌دهد، با پولش زمین می‌خرد، با از دست دادن فرزندانش مدام مویه و نوحه‌خوانی نمی‌کند و فقط نمی‌رود سر مزارشان و بازگردد بلکه فعالیت‌های ارزنده انجام می‌دهد. مزارع پرورش ماهی راه می‌اندازد و برای بسیاری جوانان خوزستانی ایجاد اشتغال می‌کند. به عشق ادامه دادن کار جهادی فرزندانش، دار قالی می‌خرد و به زنان قالی‌بافی یاد می‌دهد. بخش اعظم خانه‌اش را حسینیه و در آنجا کلاس‌های آموزشی راه‌اندازی می‌کند. یک حساب قرض‌الحسنه ایجاد و به نیازمندان کمک می‌کند. در واقع مجموعه کارهای او شاید از یک استاندار هم بیشتر باشد. این قصه قرار است در کوران حوادث، تبدیل شدن یک انسان با روحیه لطیف را به یک ابرانسان نشان دهد. کسی که نگاه شاعرانه و حماسی دارد و ما تا کنون تلفیق این دو را در سریال‌‌ها نداشتیم. خانم فرجوانی درام را می‌شناسد و دقیقا با انرژی نکاتی را از زندگی‌اش تعریف می‌کند که تا کنون در سریال‌های این چنینی ندیدم. بر همین اساس، کار از شعارزدگی دور است و نشان می‌دهد یک انسان اگر اعتقاداتی داشته باشد و به یک جا وصل باشد، می‌تواند از پس حوادث ناگوار بر‌آید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها