رئیس بنیاد ملی گندمکاران در گفتگو با جام جم آنلاین:

اختلاط گندم را پیگیری خواهیم کرد / قاچاق گندم از طریق برخی کارخانه‌های آرد

رئیس بنیاد گندمکاران با اشاره به اخبار مربوط به اختلاط گندم ‌گفت: این موضوع حقیقت ندارد و درحال پیگیری این موضوع هستیم.
کد خبر: ۱۲۲۸۷۰۲
اختلاط گندم را  پیگیری خواهیم کرد / قاچاق گندم از طریق برخی کارخانه‌های آرد

به گزارش جام جم آنلاین، عطاء الله هاشمی، در این زمینه گفت: انتشار اخباری مبنی بر اختلاط گندم با فضولات، شن و ماسه یا سنگ توهین به جامعه کشاورزان است و به هیچ عنوان صحت ندارد.

هاشمی در ادامه افزود: اعلام اینکه 700 هزار تن خاک، ماسه یا فضولات به گندم‌های خریداری اضافه شده عددی غیرقابل باور است. چون معادل ده درصد تولید کل گندم خریداری شده است.

رئیس بنیاد ملی گندمکاران ایران تاکید کرد: اگر واقعا چنین اتفاقی افتاده باشد یعنی از هر ده کیلوگرم گندم خریداری شده یک کیلوگرم ضایعات هم وارد سیلوها شده باشد که این اتفاق به هیچ عنوان قابل قبول نیست.

وی معتقد است، نهادهای نظارتی، دستگاهای اجرایی هرسال چندماه قبل از آغاز فصل برداشت و تحویل گندم در این زمینه فعالیت می‌کنند و با رصد کامل جریان انتقال گندم امکان تخلف را به حداقل خود می‌رسانند.

هاشمی به خبرنگار ما گفت: مطرح کردن و جریان سازی اخیر دقیقا زیر سئوال بردن این زنجیره یعنی کشاورز، دستگاه‌های ناظر، دستگاه‌های تحویل‌گیرنده و مسئولان وزارت جهاد است بنابراین هریک از این دستگاه‌ها قطعا نسبت به این موضوع واکنش نشان داده و از طریق قانون ادعای مطرح شده را دنبال می‌کنند.

وی تصریح کرد: براساس بررسی‌هایی که انجام داده‌ایم بخش غیردولتی برای فرار از مالیات 9 درصدی که باید به صورت قانونی به دولت می‌پرداختند، اینچنین جریان‌سازی‌هایی را ایجاد می‌کنند که تخلف خودشان پوشیده باقی بماند.

رئیس بنیاد ملی گندمکاران ایران همچنین افزود: کسی جز گندمکاران نمی‌توانند نسبت به تحویل گندم اقدام کنند چون اسامی تولیدکنندگان در سامانه ثبت شده و برهمین اساس کار انجام می‌شود، بنابراین اگر چنین مواردی مطرح شده فقط برنامه‌ای برای مطرح شدن بحث واردات است.

هاشمی معتقد است، گردش مالی چنین وارداتی با درنظر گرفتن منابع دولتی آنقدر گسترده‌است که گروهی برای این منظر کیسه دوخته‌اند و با درنظر گرفتن انتقال بخش بازرگانی به وزارت صنعت، معدن و تجارت اقدام به چنین جریان‌سازی‌هایی کرده‌اند.

به گفته هاشمی با توجه به افزایش نرخ ارز و همچنین کارشکنی‌های آمریکا علیه اقتصاد ایران اکنون ارزش افزوده تولید داخلی به اندازه‌ای مطرح است که نمی‌توان آن را انکار کرد و همین موضوع باعث شده تا سودجویان دوباره برای دستیافتن به منافعی گسترده با اینگونه جریان‌سازی‌ها وارد میدان شوند.

وی درباره قیمت گندم خارج از کشور نیز به خبرنگار ما گفت: شاید سال‌های قبل دولتی‌ها با اشاره به اینکه می‌توانند 40 درصد ارزان‌تر گندم وارد کنند منتی بر کشاورزان برای قیمت خرید تضمینی داشتند اما امروز این امکان وجود ندارد و حداقل قیمتی که برای گندم در کشورهای اطراف داریم تا کیلویی 3500 تومان است.

به گفته رئیس بنیاد ملی گندمکاران ایران البته خودکفایی گندم در ایران همچنان پابرجاست و براساس آمارهایی که در اختیار داریم علی‌رغم کاهش 20 تا 25 درصدی خرید تضمینی بازهم به اندازه مورد نیاز گندم در کشور تولید شده به این ترتیب که برآورد تولید امسال دوازده و نیم میلیون تن گندم در مقابل حداکثر نیاز یازده میلیونی بازار است.

وی تاکید کرد: البته با درنظر گرفتن هشدارهایی که از آذرماه سال قبل به مسئولان درباره تعیین قیمت خرید تضمینی منطقی، پرداخت به موقع و حجم خرید گندم داده‌ایم درصورتی که نادیده گرفته شود در آینده مشکل ساز خواهد بود.

هاشمی در پاسخ به سئوال خبرنگار ما مبنی بر احتمال قاچاق گندم نیز اظهار کرد: قاچاق به این صورت که در بازار تاثیرگذار باشد، صورت نمی‌پذیرد؛ ولی شواهدی وجود دارد که برنامه‌ریزی شده این اتفاق افتاده و برخی کارخانجاتی که گندم به صورت واردات موقت برای تولید آرد و ارسال به مبداء وارد می‌کنند در میانه‌راه شیطنتی‌هایی انجام داده‌اند.

عماد عزتی / جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها