حالا همه کشور، نقل هیات ثارا... ارامنه را می‌دانند. داستان این هیات به سال 1378 برمی‌گردد، زمانی که چند نفر از جوانان ارامنه، به دور از اطلاع خانواده‌هایشان و به دعوت دوستان مسلمانشان، در مراسم مذهبی امام حسین(ع)‌ شرکت می‌کردند و به عزاداری می‌پرداختند.
کد خبر: ۱۲۲۸۶۰۱

همین می‌شود که ادموند طوفانیان از موسسان و بانیان تکیه ارامنه و دیگر ارامنه، به این فکر می‌افتند خودشان برای سالار شهیدان، هیات عزاداری ترتیب بدهند و خود صاحب مجلسی شوند و هیات ثارا... ارامنه با همین ایده متولد می‌شود.
هرچند که طوفانیان با اشاره به مشکلات اولیه‌ای که وجود داشته، می‌گوید:‌ «ابتدا طرح ما ابهام زیادی بین جامعه ارامنه و حتی مسلمانان به وجود آورد. پس از توجیه آنان در خصوص اهداف راه‌اندازی هیات، تکیه ثارا... را در مرکز شهر برپا کردیم.» هیاتی که در خیابان هفتم تیر، جایی در قلب پایتخت، برپا می‌شود و حالا بسیاری از مسلمانان هم از عزاداران و پای ثابت این هیات هستند. هرچند که به گفته طوفانیان به جز واکنش جامعه اقلیت‌های مذهبی، واکنش مسلمانان را هم داشته است: «خیلی از مسلمانان پس از شنیدن این خبر، خوشحال شدند و برای تاسیس این هیات، تمایل نشان دادند.» تکیه‌ای که حالا در روز عاشورا به اجتماعی برای عزاداری اقلیت‌های مذهبی مسیحی و زرتشتی و حتی مسلمانان تبدیل شده است و حالا همه زیر یک چادر جمع می‌شوند و با وجود تفاوت‌های فکری و مذهبی که وجود دارد، با حلقه اتصالی که احترام به امام حسین(ع)‌ ایجاد کرده است، دور هم جمع می‌شوند و به عزاداری می‌پردازند. حالا تکیه کوچکی که 20 سال پیش تاسیس شده است، 700 نفر همنوا دارد. نکته جالب درباره این هیات عزاداری این است که واعظ آن مسلمان است و از هدف انسانی حرکت امام(ع)‌ در ظهر عاشورا می‌گوید. طوفانیان تاکید می‌کند:‌ «همه نذری‌ها، چای، قند، برنج، گوشت و تمامی هزینه‌های هیات را مسیحیانی که علاقه‌مند به امام حسین(ع) هستند، تأمین
می‌کنند.» درست است که هیات ثارا... به نام هیاتی برای اقلیت‌های مذهبی ثبت شده است و همه هم این تکیه بزرگ را به همین نام می‌شناسند اما تمام مراسم شبیه عزاداری مسلمانان است. مانند سایر هیات‌ها، مداح، نوحه می‌خواند و جمعیت عزادار هم دور هم جمع می‌شوند و در زیر چادری که هیات در آن برپا می‌شود، مراسم سینه‌زنی را انجام می‌دهند.
مانند سایر هیات‌ها، این هیات هم دسته عزاداری دارد و پرچم‌هایی با رنگ سبز و سرخ در سر در آن افراشته شده است، فرقی هم ندارد هیات به نام مسلمانان است یا اقلیت مذهبی.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها