نگاهی به بازتاب‌های حمله پهپادی انصارا... به مهم‌ترین تأسیسات نفتی آل‌سعود

پیام از آرامکو به ریاض

خبر کوتاه بود و محکم: «حمله پهپادی به یک پالایشگاه و میدان نفتی در عربستان سعودی» و این یعنی خواب خوش سحرگاهی دستگاه دیپلماسی سعودی آشفته شد. البته اگر آن موقع سحر بیدار بوده باشند! آفتاب که بالا آمد، سعودی‌ها اول انکار کردند اما با انتشار ویدئوهایی که زبانه‌های سر به فلک کشیده آتش را نشان می‌داد چاره‌ای جز تأیید نداشتند و خبر حمله به تأسیسات نفتی در دو پالایشگاه شرکت آرامکو در استان «بقیق» و «هجره خریص» را پذیرفتند. حمله‌ای که با 10 پهپاد یمنی که خواب خوش آرامکو را آشفته کرد و آژیر قرمز را در محور شرقی عربستان به صدا درآورد.
کد خبر: ۱۲۲۸۱۷۱

ضربِ شصت یمنی
سعودی‌ها که ضربِ شست ارتش و کمیته‌های مردمی یمن گیج و منگشان کرده بود برای سرپوش گذاشتن بر این رسوایی نظامی و اقتصادی اعلام کردند که آتش‌سوزی را مهار کرده‌اند. با اعلام این خبر وقت آن رسیده بود که ویدئوهایی از آتش‌سوزی مهیب یکی پس از دیگری بر روی شبکه‌های اجتماعی منتشر شوند تا کار را به‌جایی برساند که «بدر العساکر، رئیس دفتر محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان به‌جای هرگونه واکنش سیاسی به حمله پهپادی انصارالله به مجموعه پالایشگاهی شرکت آرامکو دست به دعا بردارد و برای نجات آل سعود استغاثه کند و در صفحه شخصی‌اش بنویسد: «خداوندا، کشور، مردم، امنیت، آرامش آن و شب و روز و زمین و آسمان آن را به تو می‌سپاریم، خدایا این سرزمین و دیگر سرزمین‌های مسلمانان را در امان و اطمینان قرار بده...» بقیه شیوخ عرب هم ترجیح دادند، همان راهی را بروند که رئیس دفتر محمد بن سلمان رفته است و به پاسخی کوتاه به توییت بدر العاسکر اکتفا کنند که : «اللهم امین یا رب‌العالمین...»
همه جای عربستان در تیررس یمنی‌ها
حمله پهپادهای یمنی به دورترین نقطه در شرق عربستان از مهم‌ترین دستاوردهای جبهه مقاومت در یمن است. دستاوردی که برای ملت و مبارزان یمنی به‌سختی به دست آمد اما نتیجه شیرینی داشت تا جایی که جبهه مقاومت یمن اعلام کند: «اگر حملات به یمن متوقف نشود به سمت ریاض پیشروی خواهیم کرد.» و این یعنی تمام تأسیسات حیاتی و زیرساختی عربستان در تیررس یمنی‌ها خواهد بود.
امارات به دنبال راه در رو
در روزهای تلخ آرامکو و در شرایطی که ترس و سردرگمی دولت سعودی را فراگرفته است، امارات عربی متحده نیز حال چندان خوشی ندارد و به‌شدت از حملات احتمالی بعدی جبهه مقاومت یمن در هراس است. اماراتی‌ها که به قدرت و توان نظامی یمنی‌ها پی برده‌اند حالا به دنبال راهکاری برای پیشگیری از حملات احتمالی انصارا... هستند و بعید نیست بدون هیچ توافق و سهم خواهی از یمن خارج شوند.
بازار نفت پس از آرامکو
بعد از حملات پهپادی یمن خبرگزاری رویترز هم از بروز مشکل در تولید نفت خام در عربستان سعودی خبر داد و اعلام کرد: «حملات به تأسیسات آرامکو بر تولید 5 میلیون بشکه نفت در روز تأثیر می‌گذارد.» و این یعنی بازار نفت در روزهای آینده دستخوش تغییرات جدیدی خواهد شد.
# آرامکو
پس از حمله به آرامکو رفتار مخاطبان هم در شبکه‌های اجتماعی قابل‌توجه بود و بلافاصله هشتگ‌های «آرامکو»، «بقیق»، «خریص» ترند شدند و حجم بالایی از مخاطبان درباره عملیات پهپادی یمنی‌ها واکنش نشان دادند و نوشتند: «حمله به آرامکو تحولی نوین در ر‌اهبردهای نظامی است.»، «پاشنه آشیل عربستان (تأسیسات نفتی آرامکو) در آتش»، «تغییر فاز دفاع به حمله از سوی انصارا... یمن به‌زودی باعث عقب‌نشینی کامل عربستان و شکست این رژیم خواهد شد.»
البته در کنار واکنش‌های خبری، بسیاری از مخاطبان با ادبیاتی متفاوت با این ماجرا برخورد کردند و نوشتند: «آرامکو...پَر»، «بن سلمان × آرامکو = شکست انقلابی + غارت کشور»، «صبح خود را چگونه آغاز کردید؟ با خبر انفجار آرامکو در عربستان توسط پهپادهای یمنی.»، «شرکت نفت آرامکو عربستان هم‌زمان با اذان صبح منفجر شده، قشنگ معلومه یمنی‌ها وضو گرفتن و زدن و بعدشم رفتن واس نماز جماعت»و...
پایان سناریوی بن سلمان
مجموعه اخبار و رویدادها پس از حمله جبهه مقاومت یمن به آرامکو نشان می‌دهد، از این پس معادلات سیاسی در منطقه تغییر خواهد کرد و به‌زودی شاهد تحولاتی جدید خواهیم بود. تحولاتی که قطعاً دست بالای مردم مقاوم یمن را نشان خواهد دارد. سناریوی بن سلمان به پایان خود نزدیک است. این را بهتر از همه، کشورهای عربی منطقه و آمریکایی‌ها فهمیده‌اند.

محسن مسعودی

روزنامه‌نگار

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها