با وجود این‌که کنسول نینتندو سوئیچ در ایران طرفداران پرشماری ندارد، اما علاقه شدید گروه محدود مخاطبانش باعث شده تکنولوژی‌های مربوط به این کنسول حتی سریع‌تر از کنسول‌های دیگر مانند اکس‌باکس و پی‌اس وارد بازار ایران شود. به شکلی که درست دو هفته بعد از عرضه کیت جدید واقعیت مجازی لبو نینتندو در جهان، حالا این محصول به بازار ایران رسیده است. نینتندو سوئیچ بعد از پی‌اس۴ شرکت سونی دومین کنسولی است که به واقعیت مجازی مجهز می‌شود. بازی‌های محدود پی‌اس۴ باعث شده استقبال چندانی از آن نشود، اما به نظر می‌رسد نینتندو سوئیچ با برنامه دقیق‌تری وارد این کارزار شده است. به مناسبت همین ورود سریع کیت واقعیت افزوده سوئیچ به بازار ایران، این دو ابزار واقعیت افزوده در کنسول‌ها را با هم مقایسه می‌کنیم.
کد خبر: ۱۲۲۷۵۷۹

راند اول

شرکت نینتندو یک سال بعد از عرضه نینتندو سوئیچ در اقدامی جالب، یک جعبه مقوایی عرضه کرد که کاربران می‌توانستند با آن ابزارهای مختلفی بسازند و کنسول خود را در آن قرار دهند و بازی‌های جدید فیزیکی را تجربه کنند. ماهیت ابزار بیشتر برای گروه‌های سنی پایین بود و شاید زیاد برای گیمرها جذاب نبود، اما نسخه دوم این جعبه مقوایی که لبو نام دارد با یک ابزار همه‌گیرتر عرضه شد؛ یعنی واقعیت مجازی تا نینتندو سوئیچی‌ها هم مثل پی‌اس‌فوری‌ها واقعیت مجازی را تجربه کنند، البته با قیمتی بسیار ناچیزتر. محدوده قیمت لبو وی‌آر از یک میلیون و ۲۰۰ تا یک میلیون و ۷۰۰ است. در صورتی که برای پی‌اس‌وی‌آر باید حداقل پنج میلیون هزینه کنید. البته وی‌آی پی‌اس۴ بسیار حرفه‌ای‌تر است، صدای سه‌بعدی ایجاد می‌کند، محدوده تصویر وسیع‌تر است و با توجه به این‌که هدست به‌طور کامل روی سر سوار می‌شود، احتیاجی به نگهداری نیست و هر دو دست شما آزاد است، اما با کلی ابزار اضافه روبه‌رو هستید و حتما باید به کنسول بازی وصل شوید و دسته‌های move در دستتان باشد. در صورتی که برای سوئیچ شما با یک کنسول قابل حمل سبک سرو کار دارید و یک جعبه مقوایی که باید سرهمش کنید.

راند دوم

نینتندو لبو همان‌طور که مشخص است فقط برای واقعیت مجازی نیست. این کیت اضافه که در کنار سوئیچ عرضه می‌شود، یک تجربه متفاوت را برای کاربران عرضه می‌کند. ترکیبی از ساختن چیزهای جدید و بازی کردن. یک نمود فیزیکی از بازی‌های ویدئویی. اما اگر از نظر واقعیت مجازی بخواهیم به ماجرا نگاه کنیم، این عینک واقعیت مجازی چندان برای کاربری راحت نیست، چراکه همان‌طور که در عکس مشخص است دستگاه با مقوا ساخته شده و خود کنسول را هم در خود جای داده و وزن بالایی دارد. از این نظر وی‌آر پی‌اس۴ بسیار حرفه‌ای‌تر طراحی شده و از تمام هدست‌های واقعیت مجازی بازار راحت‌تر است و شما می‌توانید زمانی زیادی را با آن بگذرانید. اگر بحث قیمت را کنار بگذاریم این قطعا مهم‌ترین برگ برنده سونی به نینتندو است.

راند آخر

همان‌طور که ابتدای مطلب اشاره کردیم، روح یک کنسول، بازی‌های آن است و اگر بهترین ابزارها بدون بازی عرضه شود هیچ ارزشی برای کاربر ندارد. شرکت نینتندو برای این‌که بتواند نظر کاربرانش را جلب کند، همراه با کیت لبو وی‌آر یک بازی اختصاصی برای تجربه واقعیت مجازی هم عرضه می‌کند و دیگر نیازی به خرید بازی نیست. در کنار آن، معروف‌ترین و محبوب‌ترین عنوان بازی نینتندو، یعنی زلدا نیز با واقعیت مجازی همخوانی کامل دارد. همچنین بازی سوپرماریو آدیسی هم تا این لحظه به خانواده بازی‌های واقعیت مجازی نینتندو اضافه شده است. همچنین این شرکت وعده حضور اسپلتون و ماریو کارت را هم در این دنیای جدید داده که قطعا برای کاربران این کنسول بسیار هیجان‌انگیز است. در مقابل وی‌آر پی‌اس۴ هم ورود قدرتمندی داشت. بازی‌هایی مانند رزیدنت اویل و دووم، اولین بازی‌هایی بودند که با واقعیت مجازی عرضه شدند. علاوه بر اینها چند مینی گیم نه‌چندان باکیفیت هم برای وی‌آر پی‌اس۴ عرضه شده است، اما انگار چشمه خلاقیت سونی در این زمینه خیلی زود خشک شد، چراکه بعد از این عناوین ما فقط شاهد اضافه شدن چند بازی نه‌چندان محبوب دیگر مانند استار ترک و تتریس افکت بودیم.

5 پیشنهاد مشابه

اچ‌تی‌سی Virtual Reality

شعای حرکت۳۶۰ درجه
هماهنگی با کنسولندارد
وابستگی به موبایل دارد
باتری داخلی دارد

سامسونگ Gear VR

شعای حرکت۳۶۰ درجه
هماهنگی با کنسولندارد
وابستگی به موبایل دارد
باتری داخلی ندارد

گوگل Cardbaord 2

شعای حرکت۳۶۰ درجه
هماهنگی با کنسولندارد
وابستگی به موبایل دارد
باتری داخلی ندارد

پرو‌اچ‌تی VR BOX 2.0

شعای حرکت۳۶۰ درجه
هماهنگی با کنسولندارد
وابستگی به موبایل دارد
باتری داخلی ندارد

اکولوس Oculus Rift

شعای حرکت۳۶۰ درجه
هماهنگی با کنسولدارد
وابستگی به موبایل دارد
باتری داخلی ندارد

آرش جهانگیری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها