نکات مهمی که در انتخاب نام برای ستاره و سیاره فراخورشیدی باید بدانید

چطوری صداش کنیم؟!

سه‌شنبه هفته پیش در همین صفحه به‌طور مفصل توضیح دادیم که در اتفاقی کم‌سابقه فرصتی از طرف اتحادیه بین‌المللی نجوم (IAU) برای ما در ایران مهیا شده تا بتوانیم در نامگذاری یک ستاره مادر و سیاره فراخورشیدی مشارکت موثر داشته باشیم.
کد خبر: ۱۲۲۷۳۱۰

برای این امر پویشی ملی با مشارکت سازمان فضایی ایران، انجمن نجوم ایران و دیگر نهادهای علمی موثر در کشور تشکیل شده است تا با مشارکت گسترده همه علاقه‌مندان به نجوم در ایران، یک جفت نام زیبا و پرمعنا از طرف ایران برای ستاره‌ای با نام علمی HD 175541 در فاصله 420 سال نوری از ما در صورت فلکی مار و سیاره فراخورشیدی‌ای که به دورش می‌گردد به نام علمی HD 175541 b پیشنهاد شود. برای این کار کافی است به وبگاه رسمی این پویش به نشانی iranplanet.ir بروید و دو نام پیشنهادی‌تان را به همراه توضیحاتی در حداکثر صد واژه در دفاع از هر یک از نام‌ها همراه با مشخصات خودتان در فرم مربوطه وارد کنید.
در چند روزی که از این پویش ملی آغاز شده تا به امروز ده‌ها نام جالب به دست ما رسیده است. اولین جفت نام پیشنهادی «کاوه و کاویان» بود که هم‌وطنی به نام اکبر قهری آن را پیشنهاد داد. از دیگر جفت‌نام‌های پیشنهادی برای این ستاره و سیاره فراخورشیدی، می‌توان به «آنیتا و آرمان»، «فقیر و حقیر» و «بیژن و منیژه» اشاره کرد.
برای این‌که نام‌های پیشنهادی‌تان شانس بیشتری برای ثبت شدن رسمی روی این دو جرم دوردست فضایی را داشته باشد، پیشنهاد می‌کنم به این موارد توجه کنید:
مضمون نام‌های پیشنهادی کمیته ملی برگزاری پویش نام‌گذاری ستاره مادر و سیاره فراخورشیدی، اساطیر ایرانی است. چنین نام‌هایی مطابق رویه اتحادیه بین‌المللی نجوم احتمال بیشتری برای پذیرش در این نهاد بین‌المللی خواهد داشت. با این حال هیچ الزامی به رعایت این مضمون نیست.
نام‌های پیشنهادی باید نام اجسام، پدیده‌ها و افراد یا مکان‌های با اهمیت و پرقدمت فرهنگی، تاریخی یا جغرافیایی باشد که شایسته نام‌گذاری روی سیاره فراخورشیدی و ستاره مادر آن باشد.
توجه داشته باشید لازم نیست نام‌های پیشنهادی مستقیم با نجوم، فضا و هر آنچه به صورت‌های فلکی و آسمان مربوط است، ارتباطی داشته باشد.
اتحادیه بین‌المللی نجوم، نام‌هایی برآمده از زبان‌های بومی را تحسین می‌کند. به این ترتیب هر نامی که در واژه‌نامه‌های متعارف فارسی آمده است، قابل ثبت است.
پیشنهاد می‌شود هر دو نام پیشنهادی برای ستاره و سیاره فراخورشیدی، مضمون نزدیکی داشته باشند تا سیاره‌های فراخورشیدی که احتمالا در آینده در این منظومه کشف می‌شوند را هم بتوان با نام‌هایی برگرفته از همان مضامین نامگذاری کرد.
واژه لاتین نام‌های پیشنهادی نباید کمتر از چهار و بیشتر از 16 حرف داشته باشد. ترجیح به ثبت یک واژه است؛ واژه‌ای که قابل تلفظ به زبان‌های دیگر هم باشد و با اسامی اجرام نجومی پیشتر ثبت‌شده یکسان یا شبیه نباشد.
نام‌های پیشنهادی نباید اهداف تجاری را دنبال کنند و همچنین نباید نام افرادی باشند که کمتر از یک قرن پیش درگذشته‌اند.
برای این‌که شانس بالاتری برای انتخاب نام پیشنهادی‌تان وجود داشته باشد، توجه داشته باشید که اسامی پیشنهادی‌تان نباید دارای مضامین توهین‌، تبعیض و تفرقه‌آمیز باشد. بدیهی است موارد اینچنینی در روند داوری در کمیته ملی، حذف خواهد شد.

کاظم کوکرم

عضو کمیته ملی نامگذاری ستاره و سیاره فراخورشیدی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها