صــالحی پالایش پول‌های کثیف را وظیفه اصناف سینمایی دانست

قیچی برگردان آقــای وزیــــر

بله، خودمان هم می‌دانیم که این ماجرای پول و سرمایه کثیف و مشکوک دیگر به عنوانی کلیشه‌ای و باسمه‌ای و هشتگی تکراری در گفتمان رسانه‌ای تبدیل شده، اما باور بفرمایید که وجود دارد و به‌ویژه در این دو سه سال اخیر به بخشی از فضای سینما و شبکه نمایش خانگی هم رخنه و جاخوش کرده است. بنابراین صحبت هرازگاهی از آن ناگزیر است و ظاهرا حالاحالاها و شاید هم تا همیشه، باید سهمی برای اخبار و حواشی پول‌های ناتمیز در هنرهای نمایشی ایران قائل باشیم. این را همین سرچراغی گفتیم و نوشتیم که آمادگی‌اش را داشته باشید. این بار البته وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی، درباره پولهای مشکوک اظهارنظر کرد و ظاهرا راهکاری هم ارائه داد؛ سیدعباس صالحی در این خصوص، توپ را به زمین اصناف پرتاب کرد و گفت: «اصناف باید در پالایش وضعیت سرمایه‌های خصوصی سینما فعال باشند.» و ادامه داد که ارشاد در زمینه سرمایه‌های مشکوک به عنوان نقطه اتصال اصناف و نهادهای قضایی خواهد بود و بر این مسائل نظارت می‌کند. خب دستشان درد نکند، اما خود اصناف که نظر دیگری دارند و معتقدند این وظیفه خود ارشاد است که با این جریان مقابله کند و اصناف، ابزار لازم برای حل این معضل ندارند.
کد خبر: ۱۲۲۷۲۶۰

وظیفه ارشاد است
سیدامیر سیدزاده، تهیه‌کننده سینما درباره اظهارات اخیر وزیر ارشاد و این‌که اصناف باید سرمایه‌های مشکوک سینما را پالایش کنند، به جام‌جم گفت: قطعا اصناف نمی‌توانند وظیفه نظارت بر چگونگی ورود پول به صنفشان را داشته باشند، دلیلش هم این است که به نوعی قضیه، تجسس و ورود به حیطه شخصی افراد محسوب می‌شود. یعنی جامعه تهیه‌کنندگان به عنوان صنف نمی‌تواند بگوید پول را از کجا آوردی؟ ولی وظیفه ذاتی دستگاه نظارتی مثل وزارت ارشاد این است که با نهادهای زیرمجموعه خودش امیر سیدزاده را به عنوان تهیه‌کننده و سرمایه‌گذار رصد کند، آن هم تنها موقعی که پول مشکوکی را وارد چرخه تولید می‌کنم.
در این‌صورت باید از من بازخواست کند که سرمنشأ ورود این پول به سینما یا فلان سریال شبکه نمایش خانگی کجاست.
تهیه‌کننده فیلم‌های مادر قلب اتمی و زندگی جای دیگری است، افزود: به‌طور مثال الان سریالی در شبکه نمایش خانگی آماده ورود به بازار است؛ می‌گویند 20 میلیارد تومان هزینه ساخت این سریال شده است، این مجموعه چقدر باید فروش داشته باشد که پول خودش را برگرداند؟ به هر بازیگر این سریال در قبال یک ماه بازی، چه مبالغی داده شده که چنین رقمی برای ساخت سریال، هزینه شده است؟ اینها سوالاتی است که صنف، نمی‌تواند به عنوان بازجو از طرف بپرسد، اما وزارت ارشاد به عنوان یک نهاد رسمی دولتی می‌تواند. بنابراین فکر می‌کنم، باید بیشتر روی این قضیه تامل شود و آقای وزیر هم تعامل بیشتری داشته باشد که مطلبی که اظهارنظر می‌کند، شدنی است یا نه. در تعامل با اصناف، این قضیه نشدنی است. به صنف نمی‌شود جواب داد اما به وزارت ارشاد به عنوان متولی فرهنگی موظف هستیم جواب دهیم. اینجا وزیر ارشاد، آن باب وظیفه را از سرخودش باز کرد و توپ را به زمین اصناف فرستاد که این به نظر من منطقی نیست.
این عضو جامعه صنفی تهیه‌کنندگان درباره این‌که آیا این راهکار، همکاران صنف را مقابل هم قرار می‌دهد یا نه توضیح داد: قطعا این اتفاق می‌افتد. به عنوان مثال کسی با فلان مبلغ برای فلان سریال موافقت می‌کند، اما من امیرسیدزاده با آن مخالفت می‌کنم و می‌گویم این هزینه‌ها گزاف و اجحاف در حق فرهنگ و هنر است و در این‌صورت، همکاران مقابل هم قرار می‌گیرند و این دودستگی‌ها و چنددستگی‌ها بیشتر می‌شود و آن فضای دوستی و صمیمتی که باید در اصناف حاکم باشد، از بین می‌رود و این وضعیت به طور ناخواسته باعث دشمنی می‌شود.
سیدزاده درباره نظر وزیر ارشاد درخصوص نقطه اتصال بودن اصناف و نهادهای قضایی هم گفت: اگر ایشان ارشاد را نقطه اتصال می‌داند، باید به کار کل اصناف نظارت داشته باشند. الان در جامعه تهیه‌کنندگان، چهار صنف وجود دارد و نوع عضوگیری اینها متفاوت است و حرف این صنوف با هم یکی نیست. بنابراین نمی‌توان گفت صرفا وظیفه ارشاد، اتصال است، بلکه این اتصال باید با محتوا و با ادله و با استناد به نوع قضاوتی باشد که «من چگونه پول به سینما وارد کردم» و بعد آن را به قوه قضاییه وصل کند.
اصناف، ابزار پالایش را ندارند
مسعود ردایی، تهیه‌کننده سینما درباره این‌که آیا اصناف، می‌توانند پول‌ها و سرمایه‌های مشکوک در سینما را پالایش کنند یا نه،
به جام‌جم گفت: نظر وزیر ارشاد در بعد سیاستگذاری قابل احترام است، اما آنچه وجود دارد این است که قاعدتا اصناف، ابزار پیدا کردن این موارد را ندارند. البته خیلی از اوقات، همه چیز رو و مشهود است و خود اصناف هم می‌دانند چه کسانی که در طول سال به تعداد زیادی سرمایه‌گذاری می‌کنند. این دست‌کم، باعث ایجاد یک علامت سوال میان اصناف می‌شود و می‌توانند با تحقیق بیشتری در رابطه با آن سرمایه‌گذار عمل کنند. اما در این میان، ابزار قانونی در اصناف برای ردیابی، مقابله و برخورد با آن وجود ندارد.
تهیه‌کننده فیلم‌های مالاریا و سه بیگانه افزود: الان مرسوم است که یک سرمایه‌گذار، برای یکی دو فیلم و سریال سرمایه‌گذاری کند، اما اگر در طول سال برای هفت هشت فیلم و سریال سرمایه‌گذاری می‌کند، می‌توان این سوال را مطرح کرد که این فرد از چه طریقی ورود کرده است؟ این روزها هزینه تولید یک فیلم و یک سریال، به خاطر دستمزدها و مسائل دیگر بسیار بالاست و طبیعتا یک سرمایه‌گذار، نمی‌تواند در تعداد زیادی از فیلم‌ها سرمایه‌گذاری کند. قاعدتا سرمایه‌گذاری که در طول سال در چندین اثر ورود می‌کند، سرمایه اش را برای موضوع خاصی کنار گذاشته و شاید از این طریق می‌خواهد به موضوع خاص خودش برسد.
این عضو جامعه صنفی تهیه‌کنندگان درباره اظهارنظر وزیر ارشاد که گفت ارشاد نقطه اتصال اصناف و نهادهای قضایی است هم بیان کرد: این نقطه اتصال می‌تواند آنجا ایجاد شود که وقتی من به عنوان تهیه کننده به ارشاد می‌روم و تقاضای پروانه ساخت می‌دهم، از من می‌پرسند مالکیت این کار به عهده کیست. درواقع این نقطه اتصال، باید در سیستم پروانه ساخت باشد؛ آنجاست که باید ببینند
یک نفر در طول سال، در چند کار سرمایه‌گذاری می‌کند. آیا این میزان سرمایه‌گذاری در سینما قابل برگشت است؟
ردایی گفت: ارشاد در بخش سیاست‌گذاری و در ساختارهاست که می‌تواند نقطه اتصال موردنظر را ایجاد و عنوان کند که تهیه‌کننده‌ها بیشتر از دو کار نمی‌توانند در طول سال تهیه و سرمایه‌گذاری کنند و تاکید هم کند که این بحث، قابل انتقال هم نیست. اما متاسفانه وضعیت طور دیگری است که اصناف نمی‌توانند برای حل آن اقدامی کنند و ابزار حقوقی و قضایی را در این مورد ندارند. به نظرم خود ارشاد می‌تواند نقش سازنده‌تری درباره این موضوع داشته باشد.

با تشکر از اصناف!
سیدعباس صالحی با اشاره به نقش اصناف در روشن شدن وضعیت پول‌ها و سرمایه‌های خصوصی در سینما تأکید کرد سازمان سینمایی در این زمینه نقطه اتصال اصناف و نهادهای امنیتی و قضایی است. وزیر ارشاد درباره وضعیت سرمایه‌‌های مشکوک در سینما به برنا گفت: بخش خصوصی همانند دیگر بخش‌هایی که در کشور فعالیت دارد به طور طبیعی در سینما نیز فعالیت‌هایی دارد، سعی بر این است که در این حوزه پیگیری فعالیت بخش خصوصی توسط صنف صورت گیرد تا اصناف در ارتباط با پول‌ها و سرمایه‌ای که در مسیر حرکت می‌کند، فعال‌تر باشند.

علی رستگار

سینما

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها