گپ و گفت با عوامل برنامه «صبحی دیگر» که این روزها از شبکه آموزش درحال پخش است

این صبح « صبحی دیگر » است

برنامه‌های صبحگاهی یکی از مهم‌ترین گونه‌های برنامه سازی در تلویزیون‌های دنیاست. به دلیل مخاطبان خاصی که اغلب برنامه‌های صبحگاهی در کشور ما دارند، این گونه برنامه سازی از اهمیت و وجاهت بسیاری برخوردار است. از این رو عمر اغلب برنامه‌های صبحگاهی در تلویزیون طولانی است و سال‌ها یک برنامه به عنوان برند آن شبکه محسوب می‌شود و روی آنتن است. از طرفی ایجاد نشاط، انرژی و سرگرمی و انتقال اخبار مهم روز به طور کاملا مختصر و مفید به مخاطبان رسانه ملی از مهم‌ترین اهداف برنامه‌سازان برای این باکس از روز تلویزیون است. از همین رو شبکه‌های مختلف تلویزیون هر کدام به فراخور مخاطبان و مطابق با اهداف شبکه خود برنامه‌ای را برای ساعات ابتدایی روز در نظر دارند که به نوعی در یک رقابت برابر هم قرار گرفته‌اند. گرچه شباهت‌های بسیاری بین همه این برنامه‌ها در محتوا و آیتم وجود دارد، اما هر کدام سعی می‌کنند با توجه به سلیقه و نظر مخاطبان خود برنامه را پیش ببرند. از جمله شبکه آموزش که حدود ده سال است برنامه‌ای با عنوان «صبحی دیگر» را روی آنتن دارد. برنامه‌ای که از همان ابتدا با اجرای علی نیکزاد و نیما کرمی و به تهیه‌کنندگی رامین موسوی روی آنتن رفت و حدود 9 سال این برنامه با اجرای مشترک این دو مجری پخش می‌شد و حالا چند ماهی است که به دلایلی سهیل محزون به همراه نیما کرمی، سکان برنامه را در دست دارند. جام‌جم به پشت صحنه این برنامه سر زده و گزارشی از اتفاقات آنجا تهیه کرده که در ادامه می‌خوانید.
کد خبر: ۱۲۲۷۲۴۶

# صبحی دیگر
هنوز نیم ساعتی به آغاز برنامه مانده که مجری‌ها وارد استودیو می‌شوند و سردبیر برنامه در حال بررسی اخبار منتخب با نیما کرمی است. سرت را که می‌چرخانی می‌توانی در کنار دکور «صبحی دیگر» باقی مانده دکور برنامه «یقه هفت» همین شبکه را هم در گوشه‌ای ببینی. همچنان که مجری‌ها در حال صرف صبحانه نیز هستند در گوشه‌ای از دکور، آقای جوانی روی زمین نشسته و با دقت خاصی در حال چیدن گل‌های رنگارگ در گلدان‌های روی میز است. با شنیدن موسیقی تیتراژ با صدای زنده یاد بهنام صفوی، کرمی بالای پله‌ها قرار می‌گیرد تا به محض شروع برنامه وارد دکور شود. همزمان با آغاز ماه محرم گروه سعی کرده‌اند تا حال و هوای برنامه تا حدودی متناسب با این ماه باشد. از طرفی موسیقی‌هایی هم که در نظر گرفته‌اند، اغلب موسیقی‌های ملایم و غمگین است. با این حال مجری‌ها درتلاشند تا از شور و حال برنامه در ابتدای روز کاسته نشود.
اما یکی از بخش‌های جذاب این برنامه «هشتگ صبحی دیگر» با اجرای پریای شیرین و دوست‌داشتنی است که پس از پلاتوی سلام مجری روی آنتن می‌رود.
در کنار این بخش، بخش کارشناسی گل و گیاه با حضور آقای بهادری هم از بخش‌های پربیننده این برنامه است که با انرژی و اجرای شیرین این کارشناس پخش می‌شود؛ ضمن این‌که بهادری پیش از برنامه خودش پاسخ سؤال را به کرمی می‌رساند و در طول برنامه وارد بازی دونفره جالبی با مجری می‌شوند، اما در خلال برنامه دو مهمان مقابل مجری حضور پیدا می‌کنند که مادر و پدر دختر جوانی هستند که قلب مهربانش را به فرد دیگری اهدا کرده‌اند. به همین دلیل حضور آنان فضای خاصی را در برنامه حاکم کرد. برنامه با گفت‌وگوی آنها به پایان می‌رسد و همگی از استودیو خارج می‌شوند. یکی از عوامل فرصت را مغتنم دیده و سؤالاتش را درباره گل و گیاه از کارشناس می‌پرسد. در این بین فرصتی مهیا می‌شود تا با دو مجری این برنامه گفت‌وگو کنیم.

«صبحی دیگر» برند شبکه آموزش است
نیما کرمی از مجریان باسابقه این برنامه است که سال‌هاست به مخاطبان شبکه آموزش از طریق این برنامه سلام صبحگاهی می‌دهد. وی در ابتدا درباره حضور و تاثیر تغییر مجری در برنامه گفت: برای من که خیلی تفاوتی نکرده و تغییر خاصی هم رخ نداده است. اتفاقا سعی کردیم برنامه به همان روال و مثل همیشه پیش برود؛ ضمن این‌که در گذشته هم اصل اجرا با من بود و دوستان فقط در بخش‌هایی کمک می‌کردند.
وی در ادامه درباره این‌که برخلاف سایر برنامه‌های صبحگاهی، صبحی دیگر روال خودش را طی می‌کند و به دنبال به‌روز بودن و اتفاقات جدید در برنامه نیست هم توضیح داد: اصل قضیه برند‌سازی است. به عنوان مثال ماشین بنز از روز اول بنز بوده، اما سال به سال بهتر و به‌روزتر شده و قابلیت‌های جدیدتری به آن اضافه شده است. به همین دلیل صبحی دیگر هم از ابتدا همین بوده، فقط سال به سال بهتر و زیباتر شده و سعی کرده ارتباط بهتری با مخاطب برقرار کند؛ این یعنی برند‌سازی. وگرنه این‌که یک گروه می‌آید و می‌رود و خودشان را به در و دیوار می‌زنند تا دیده شوند و دچار یک بلاتکلیفی خاصی هستند، اصلا خوشایند نیست. البته به‌روز بودن بد نیست اما به شرط این‌که از قالب خودت خارج نشوی. ما هم به دنبال به‌روز بودن هستیم، اما در قالب صبحی دیگر. ما در جا نمی‌زنیم یا به طور کلی تغییر کنیم تا بتوانیم مخاطب جذب کنیم.
کرمی درباره بازتاب برنامه نزد مخاطبان با توجه به وجود برنامه‌های صبحگاهی دیگر هم بیان کرد: خوشبختانه بازخورد خوبی از مخاطب گرفته‌ایم و همیشه مخاطب خودمان را داشته و داریم. البته ممکن است گاهی برنامه‌هایی وجود داشته باشد که باعث همپوشانی شود، اما در نهایت ما هنوز مخاطب مان را داریم.
وی همچنین درباره حضور چهره‌های جدید به عنوان مجری در برنامه‌های مختلف گفت: من همیشه با حضور آدم‌های جدید موافق بوده و هستم. آدم جدید باید وارد عرصه اجرا شود، اما به شرطی که تربیت شود و آموزش داده شود و بعد وارد این مقوله شود. بعید می‌دانم همکارانم با این موضوع مشکلی داشته باشند. به نظرم باید با اصول و اجراهای استاندارد و درست وارد شوند. البته همه چیز به بحث آموزش برمی‌گردد. مثالی در این باره می‌زنم. من روزی که وارد کار اجرا و گویندگی شدم، تهیه‌کننده ما استاد جولایی بود که از همان ابتدا به ما گفت نیم ساعت پیش از برنامه باید در استودیو حضور داشته باشید، اما یک روز ماشین رادیو دیرتر دنبال من آمد و من یک‌ربع با تاخیر پیش از آنتن رسیدم که من را آن روز به برنامه راه ندادند. من از آن روز به بعد بود که فهمیدم نیم ساعت پیش از برنامه باید در استودیو حضور داشته باشم و با فضا آشنا شوم. اما ما هر کاری که در این باره با مجریان جدید کردیم، به نتیجه نرسید. چون در سازمان ما فرهنگ جولایی کم شده و آن اقتداری که در برخورد با آدم‌های تازه کار وجود داشت، الان نیست. به نظرم تهیه‌کننده‌ها و سردبیرها باید در این زمینه اقتدار بیشتری به خرج بدهند تا مجریان جدید بفهمند آنتن چقدر اهمیت دارد.
وی در پایان نیز درباره پاس داشتن زبان فارسی در اجرا هم گفت: طبعا این موضوع دغدغه همه مجریان است و باید به زبان فارسی اهمیت بسیاری داده شود، اما ما باید اصول و زیر ساخت‌های خـوبی بــرای این قضیـــه داشته باشیم.

همدلی رمز موفقیت صبحی دیگر است
سهیل محزون سال 87 با اجرای گروه کودک و نوجوان وارد این عرصه شد و در زمینه تئاتر تحصیل و فعالیت می‌کند، مدتی اجرای بخش ویدئوهای مهارتی در برنامه را برعهده داشت؛ اما با رفتن علی نیکزاد، یکی از مجریان اصلی برنامه شد. وی درباره تفاوت نحوه اجرایش در برنامه با زمانی که فقط اجرای بخشی از برنامه را عهده‌دار بود، گفت: در همین ابتدا باید از تیم تولید این برنامه تشکر کنم که به من اعتماد کردند. به هر حال خیلی تفاوت دارد که بعد از 12 سال اجرا در تلویزیون و در گونه‌های مختلف کار کردن در یک برنامه یک روز در میان بخشی را اجرا کنی تا این‌که یکی از مجریان اصلی برنامه باشی؛ آن هم در کنار مجری با تجربه‌ای مثل نیما کرمی که همیشه در کنار او بودن به من انگیزه و انرژی می‌دهد. چون او مجری‌ای نیست که بخواهد خودش را بیشتر نشان بدهد و به اصطلاح میکروفن دزدی کند، بنابراین تفاوت باید کاملا به چشم بیاید. من هم سعی کردم انرژی را که در یک بخش
چند دقیقه‌ای داشتم، در کل برنامه تقسیم کنم و داشته باشم.
وی درباره بخش پاس داشتن زبان فارسی که در برنامه وجود دارد هم توضیح داد: آقای میرباقری توصیه‌ای در این باره کرده بودند مبنی بر این‌که مجری‌ها زبان فارسی را پاس بدارند که فکر می‌کنم این موضوع در برنامه ما باب شد. البته من برنامه‌های دیگر را ندیدم، اما فکر می‌کنم جزو اولین برنامه‌هایی هستیم که بخشی را به این موضوع اختصاص داده‌ایم و از کلمات سلیس فارسی به جای کلمات بیگانه استفاده می‌کنیم. البته در زمینه مهارت هم کار کرده‌ایم. در شبکه اولین برنامه‌ای هستیم که با استفاده از یک‌سری مهارت‌های دم‌دستی و ساده می‌توانیم کارهای کاربردی انجام بدهیم.
محزون درباره اجرای برنامه در غیاب نیما کرمی به مدت یک هفته و ویژگی‌های آن هم بیان کرد: به جرات می‌توانم بگویم برنامه ما یکی از بهترین فضاهای تولید را دارد. همکاری و همفکری که در کنار همدلی بین افراد وجود دارد، باعث می‌شود در چنین مواقعی با مشکل خاصی روبه‌رو نشویم. شاید اگر در برنامه دیگری اجرا می‌کردم، نبود مجری اصلی برنامه می‌توانست به کار لطمه وارد کرده و کار را برای من سخت کند. وی در پایان در پاسخ به این سؤال که چرا صرفا پیام‌های مثبت را در برنامه می‌خوانند هم گفت: البته پیام‌های منفی را هم می‌خوانم. ولی گاهی پیام‌ها قابلیت مطرح شدن روی آنتن یک برنامه تلویزیونی را ندارند و به همین دلیل سعی می‌کنیم با توجه به چارچوب برنامه پیام مردم را بخوانیم. البته خوشبختانه بازخورد خوبی هم از مخاطبان گرفتم و خوشحالم که این اتفاق افتاده است.

زینب علیپور طهرانی

رسانه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها