نمایندگان مجلس عوام انگلستان عصر روز سه‌شنبه به صورت قاطع طرح خروج بدون توافق بوریس جانسون را رد کرده و به این وسیله او را در ابتدای کارش در مخمصه‌ای سخت گذاشتند.
کد خبر: ۱۲۲۷۱۲۴

به گزارش ایسنا، اعضای این مجلس با ۳۲۸ رای در مقابل ۳۰۱ رای کنترل بحث درباره موضوع را از دست دولت خارج کردند. به موجب این مصوبه نخست‌وزیر می‌تواند طرح دیگری را برای تعویق برگزیت ارائه کند.
برگزیت یا همان طرح خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، سه سال پیش در یک همه‌پرسی عمومی در این کشور تصویب شد. پیش از این ترزا می،‌ نخست‌وزیر انگلستان در چهار مرحله تلاش کرد توافقی را برای خروج از اتحادیه اروپا تهیه کرده و به رای پارلمان بسپارد، اما او نیز در هرمرحله شکست خورد و در نهایت مجبور به استعفا شد. پس از او بوریس جانسون قدرت را در انگلستان به دست گرفت، اما او هم تا اینجا موفق به عبور از سد پارلمان نشده است. جانسون در واکنش به رای پارلمان گفت او طرح انتخابات زودهنگام را مطرح خواهد کرد. جرمی کوربین، رهبر حزب مخالف کارگر نیز گفت طرح مربوط به برگزیت باید پیش از برگزاری انتخابات تصویب شود. دولت بوریس جانسون حتی تهدید کرده بود هر نماینده‌ای را که علیه دولت رأی بدهد، از حزب اخراج خواهد کرد. وی گفته بود اگر مخالفان - که به ائتلاف شورشی معروف شده‌اند - در رأی‌گیری پیروز شوند، خواهان انحلال مجلس و برگزاری انتخابات زودرس پارلمانی می‌شود.
رای سه‌شنبه به نمایندگان امکان می‌دهد لایحه‌ای فراجناحی معرفی کنند که نخست‌وزیر را وادار خواهد کرد خواستار تاخیر در برگزیت تا ۳۱ ژانویه شود، مگر آن‌که نمایندگان یک توافق تازه را تصویب کنند یا تا روز ۱۹ اکتبر به خروجی بدون توافق رای دهند. بی‌بی‌سی می‌گوید دولت قصد دارد روز ۱۹ اکتبر انتخابات برگزار کند. این اتفاق دو روز پیش از اجلاس حساس سران اتحادیه اروپا در بروکسل خواهد بود. تحلیلگران می‌گویند پافشاری بوریس جانسون برای پیشبرد اهدافش در خارج کردن بدون توافق انگلیس از اتحادیه اروپا وی را با خطر از دست دادن اکثریت پارلمانی و شکست در انتخابات زودهنگام احتمالی در آینده مواجه کرده است. به‌ویژه این که وی در اقدامی غیرمتعارف ۲۱ نفر از اعضای حزب محافظه‌کار را از این حزب اخراج کرد. برخی از ناظران سیاسی معتقدند این امر می‌تواند به عنوان تغییر شکل در داخل خود حزب باشد.
در انگلیس چند نوع انتخابات وجود دارد: انتخابات سراسری انگلیس، انتخابات پارلمان‌ها و مجالس تفویضی، انتخابات پارلمانی اتحادیه اروپا، انتخابات محلی، انتخابات شهرداری‌ها و انتخابات کمیسر پلیس و جنایی. پس از تصویب قانون «تثبیت دوره‌های پارلمانی» در ۲۰۱۱ برای انتخابات‌های سراسری، همه انتخابات‌ها پس از گذشت یک دوره ثابت برگزار می‌گردند. با این حال امکان برگزاری انتخابات زودهنگام و انتخابات پارلمان‌ها و مجالس تفویضی در وضعیت‌های خاص وجود دارد. براساس این قانون جانسون نمی‌تواند به تنهایی درباره این انتخابات تصمیم‌گیری کند. او نخست باید حمایت دو‌سوم قانونگذاران را در مجلس عوام کسب کند و این به معنای جلب حمایت حزب مخالف کارگر است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها