فعالان اقتصادی در گفت‌وگو با جام‌جم عوامل موثر بر افزایش صدور مجوز تاسیس واحدهای صنعتی جدید را بررسی کردند

افزایش اقبال به راه‌اندازی واحدهای صنعتی

براساس گزارش وزارت صنعت، معدن و تجارت، در چهار ماهه اول امسال 8355 فقره جواز تأسیس واحدهای صنعتی با پیش‌بینی سرمایه‌گذاری 97 هزار میلیارد تومان و پیش‌بینی اشتغال 200 هزار و 972 نفر صادر شده که نسبت به مدت مشابه پارسال به ترتیب 24، 26 و 31 درصد افزایش داشته است. تعداد جوازهای تأسیس صادره در چهار ماهه اول پارسال 6731 فقره با پیش‌بینی سرمایه‌گذاری 76 هزار میلیارد تومان و پیش‌بینی اشتغال 153 هزار و 150 نفر بوده است. همچنین در این چهارماهه، 1910 فقره پروانه بهره‌برداری از واحدهای صنعتی با میزان اشتغال 310 هزار و 29 نفر صادر شده که نسبت به سال گذشته به ترتیب در تعداد 16 درصد و در اشتغال 3 درصد افزایش داشته است. در چهارماهه اول پارسال 1641 فقره پروانه بهره‌برداری از واحدهای صنعتی با میزان اشتغال 30 هزار و 42 نفر صادر شده بود. در بخش معدن نیز 338 فقره پروانه اکتشاف، 176 فقره گواهی کشف و 198 فقره پروانه بهره‌برداری در چهارماهه اول امسال صادر شد که نسبت به مدت مشابه پارسال افزایش داشته است. این در حالی است که در چهارماهه اول پارسال، 336 مورد پروانه اکتشاف، 135 مورد گواهی کشف و 184 مورد پروانه بهره‌برداری در بخش معدن صادر شده بود. همه این آمارها بیانگر افزایش اقبال سرمایه‌گذاران و کارآفرینان به راه‌اندازی واحدهای صنعتی است. کارشناسان این وضعیت رو به بهبود را ناشی از دو عامل اصلی می‌دانند. یکی فرصت‌های ایجادشده بابت تحریم‌ها و محدودیت‌ها در واردات برخی کالاهاست که تقاضا برای تولید داخلی آنها را افزایش داده است. عامل دوم هم افزایش اطمینان خاطر سرمایه‌گذاران و فعالان صنعتی به رفع موانع کسب‌وکار با توجه به برخوردهای جدی قوه قضاییه با مفاسد اقتصادی است. یکی از گلایه‌های همیشگی فعالان صنعتی، وجود مفاسد در گلوگاه‌های تصمیم‌گیری اقتصادی بوده که با برخورد قاطع قوه قضاییه با متخلفان در دستگاه‌های اجرایی، این امید در فعالان اقتصادی ایجاد شده که موانع مذکور رفع شود.
کد خبر: ۱۲۲۷۰۵۹

بارقه‌های امید در واحدهای تولیدی
ابوالفتح ابراهیمی، عضو کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی در خصوص دلایل اقبال سرمایه‌گذاران به تأسیس و راه‌اندازی واحدهای صنعتی گفت: خوشبختانه از ابتدای سال تاکنون در صنایع کوچک به‌خصوص کارگاه‌های 30 تا 40 نفره با رشد قابل توجهی روبه‌رو بوده‌ایم، چون این واحدها نیاز به اخذ وام‌های کلان ندارند و با تولیدات مصرفی خود می‌توانند اموراتشان را بگذرانند.
وی افزود: در حوزه مواد غذایی، ماشین‌آلات کوچک و پوشاک، رشد محسوسی داشته‌ایم با این حال به اعتقاد بنده دو دلیل اصلی برای رشد این کارگاه‌های صنعتی در چند ماه اخیر وجود دارد. ابتدا با بی‌نتیجه شدن مذاکرات ایران با طرف‌های غربی و ادامه تحریم‌ها و عدم واردات بسیاری از کالاهای مصرفی، فعالان اقتصادی به این نتیجه رسیده‌اند که این کالاها باید هر چه سریع‌تر در داخل تولید شود تا بتوان به تقاضای بازار داخلی جواب داد.
این عضو کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی یادآور شد: از سوی دیگر با روی کار آمدن آقای رئیسی در قوه قضاییه شاهد اتفاقات بسیار مثبتی در این حوزه بوده‌ایم، به طوری که با برخورد با متخلفان، فعالان اقتصادی اطمینان خاطر و آرامشی برای فعالیت اقتصادی پیدا کرده‌اند و به آینده امیدوار شده‌اند.
ابراهیمی افزود: فعالان بازار خیلی وقت بود چشم به راه برخورد با مفسدان و برقراری عدالت توسط قوه قضاییه بودند و این امر تاثیرات بسیار خوبی در بازار گذاشته است، چون هر چقدر جامعه به سمت سالم‌سازی گام بردارد، امنیت شغلی، امنیت تولید و امنیت اقتصادی فراهم می‌شود.
وی تصریح کرد: تحریم‌های آمریکا نیز سبب شده اشتغال در این واحدهای صنعتی افزایش یابد و دولت حمایت لازم را داشته باشد، پیش‌بینی می‌شود به سمت اقتصاد پویا حرکت کنیم و چون جامعه ایران عمدتاً مصرفی است، باید به سمت توسعه واحدهای کوچک و متوسط برویم و این امر تقویت شود.

برکات ممنوعیت واردات
علی رسول‌زاده، مدیرعامل شرکت پارسیان چوب و عضو هیات مدیره اتحادیه مبلمان ایران نیز در همین باره گفت: ممنوعیت واردات 1340 قلم کالا به کشور در یک سال اخیر نقش مهمی در اقبال سرمایه‌گذاران به تأسیس واحدهای صنعتی داشته است.
وی افزود: به علت تحریم‌ها و وارد نشدن برخی کالاهای مصرفی، جای خالی این محصولات در کشور حس شد به همین دلیل سرمایه‌گذاران و شرکت‌هایی که این کالاها را قبلاً وارد می‌کردند به فکر تولید این محصولات در کشور و داخلی‌سازی آن افتادند.

بهبود فضای کسب‌وکار را فراموش نکنید
عباس آرگون، فعال اقتصادی در این‌باره به جام جم گفت: تاکنون صدور مجوزها با مشکلات زیادی همراه بود و اکنون که برخی فعالان اقتصادی اقدام به دریافت مجوز فعالیت کرده‌اند باید مورد حمایت دولت قرار بگیرند تا بتوانند مجوز خود را به تولید برسانند.
وی تاکید کرد: بهبود فضای کسب‌وکار مهم‌ترین و اصلی‌ترین خواسته فعالان اقتصادی است تا بتوانند با خیال راحت‌تری سرمایه‌گذاری کنند.

بازار در تصاحب تولیدکنندگان واقعی است
محمدحسین برخوردار، فعال اقتصادی در‌خصوص دلایل اقبال سرمایه‌گذاران به تأسیس و راه‌اندازی واحدهای صنعتی گفت: رشد 24 درصدی مجوز تأسیس واحدهای صنعتی و تولیدی نشان می‌دهد کسانی که در سالیان اخیر با ارز دولتی واردات می‌کردند، از بازار کنار رفته‌اند و تولیدکنندگان دلسوز و واقعی جایگزین آنها شده‌اند، چون تحریم‌ها و وارد نشدن بسیاری از کالاها سبب شده تولیدکننده عزم بیشتری برای تولید داشته باشد.
وی افزود: از طرف دیگر برخوردهای اخیر با قوه قضاییه نیز که با جدیت در حال انجام است سبب شده تولیدکنندگان رغبت بیشتری به تولید کالاها داخلی داشته باشند، چون اطمینان خاطر کسب کرده‌اند که موانع فسادآمیز از سر راه برداشته خواهد شد.

کاهش واردات، رونق تولید
سید حمید حسینی، دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق با بیان این‌که صدور مجوزهای تأسیس واحدهای جدید صنعتی به دلیل حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان است تصریح کرد: مدتی است از شرکت‌های دانش‌بنیان برای کمک به صنعت و تولید کشور حمایت می‌شود که این موضوع منجر به افزایش صدور مجوز برای تأسیس واحدهای جدید شده است.
وی افزود: علاوه بر حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان، برداشت از صندوق توسعه ملی به منظور ایجاد اشتغال در روستاها عامل دیگری برای صدور مجوز محسوب می‌شود.
عضو اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی با اشاره به این‌که واحدهای بزرگ صنعتی از مشکل مواد اولیه و تامین نقدینگی رنج می‌برند گفت: واحدهای بزرگ صنعتی با مشکلات زیادی روبه‌رو هستند اما در میان این همه خبر بد برای صنعت خبرهای خوبی شنیده می‌شود که فعالان اقتصادی دلگرم می‌شوند که یکی برخورد با سودجویان است و دیگری مبارزه با قاچاق کالا و ارز.
حسینی ادامه داد: اگر دوباره مذاکراتی اتفاق بیفتد و دوباره تحریم‌ها برداشته شوند نباید جهادگران اقتصادی که در شرایط تحریم فداکارانه اقدام به تولید کردند فراموش شوند و دروازه‌های واردات دوباره باز شود.
این فعال اقتصادی با بیان اینکه کالاهای مزیت دار را باید داخلی‌سازی کنیم تاکید کرد: تا زمانی که واردات آسان باشد کسی به فکر تولید کالاهایی که وارد می‌شود نمی‌افتد. اکنون که تحریم‌ها اتفاق افتاده هم مبارزه با قاچاق کالا و ارز با جدیت بیشتری دنبال می‌شود و هم برخی فعالان اقتصادی به دنبال تولید کالاهای وارداتی که در داخل مزیت تولید آن وجود دارد افتادند.
به گفته وی، اگر این رویه ادامه داشته باشد و حمایت از صنعتگران کاهش نیابد اقتصاد ایران تا پنج سال دیگر در وضعیت مطلوب‌تری نسبت به امسال قرار می‌گیرد.

دلگرمی فعالان اقتصادی برای تولید
حمید گرمابی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی درباره عوامل مؤثر بر افزایش تمایل فعالان اقتصادی برای راه‌اندازی واحدهای صنعتی جدید گفت: سال گذشته زمانی که آمریکا ایران را تحریم کرد فعالان اقتصادی شوکه شدند و همین موضوع باعث شد تا امیدی به تأسیس واحد تولیدی جدید نداشته باشند، اما با آرام شدن بازار ارز فعالان اقتصادی خودشان را با شرایط تطبیق دادند و اکنون به دنبال راه‌اندازی واحدهای جدیدی برای تولید هستند.
وی با بیان اینکه فعالان اقتصادی راه‌های دور زدن تحریم را پیدا کرده‌اند افزود: زمانی که تحریم‌ها علیه ایران اعلام شد به ظاهر همه درهای مراوده با کشورهای دیگر بسته به نظر می‌رسید اما اکنون فعالان اقتصادی فهمیده‌اند که چطور تولیدشان را افزایش دهند یا واحد جدیدی احداث کنند.
گرمابی تاکید کرد: قوه قضاییه در راستای رونق تولید اقداماتی از جمله برخورد با متخلفان را در برنامه کاری خود قرار داده و همین موضوع باعث شده تا فعالان اقتصادی به تولید دلگرم شوند.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به این‌که آمریکا قصد داشت تولید و اقتصاد کشورمان را تعطیل کند تا به اهداف خود برسند تصریح کرد: هدف اصلی آمریکا از تحریم‌های اقتصادی ایران ضعیف کردن قدرت ایران بود اما تحریم‌ها فرصتی شد تا فعالان اقتصادی کالاهایی را که در گذشته از طریق واردات تامین کردند در کشور تولید کنند. اگر در این زمینه بتوانیم کشور را تقویت کنیم این تحریم‌ها نیز کاملاً بی‌اثر خواهد شد.

مجوزها را تا ایجاد اشتغال پایدار، پیگیری کنیم
احمد کیمیایی اسدی، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران به بیانات مقام معظم رهبری مبنی بر توجه به اقتصاد داخل اشاره کرد و گفت: سال‌هاست مقام معظم رهبری نسبت به اداره اقتصادی کشور انتقاد دارند و سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی که چکیده آن یک اقتصاد درون‌زا و برون‌نگر است را ابلاغ کردند اما تازه پس از پنج سال به صحبت‌های ایشان رسیده‌ایم.
وی با اشاره به تحریم‌های آمریکا علیه ایران افزود: قطعاً تحریم‌ها بر اقتصاد ایران تأثیر می‌گذارد اما هر کاری هم جنبه مثبت دارد و هم جنبه منفی. جنبه منفی تحریم‌ها در بحث نقل و انتقال پول و سخت شدن تجارت است اما روی دیگر و مثبت آن تقویت اقتصاد داخلی است که فعالان اقتصادی به سراغ تولید کالاهایی می‌روند که تا پیش از این از طریق واردات تامین می‌شد.
کیمیایی اسدی با بیان اینکه صدور مجوزهای تولید باید منجر به اشتغال شود تصریح کرد: تا سال‌های گذشته دریافت مجوز آن‌قدر سخت بود که برخی فعالان اقتصادی عطای تولید را به لقایش می‌بخشیدند و معتقد بودند تولید در ایران پا گذاشتن به میدان مین است اما اکنون تولیدکنندگان به راحتی مجوز تولید دریافت می‌کنند که اگر این کار ادامه داشته باشد منجر به رونق تولید می‌شود.
این فعال اقتصادی با تاکید بر اینکه فعالان و تولیدکنندگان در شرایط فعلی جهادگر هستند تصریح کرد: اگر یک میدان جنگ را در نظر بگیریم همیشه سربازانی که پشت خاکریز هستند نقش اصلی را ایفا می‌کنند، ضمن این‌که فرمانده آنها نقشه جنگ را راهبری می‌کند. شرایط فعلی ایران همانند میدان جنگ است و سربازان این جنگ، تولیدکنندگانی هستند که نمی‌گذارند ایالات متحده آمریکا از این جنگ پیروز بیرون بیاید.
عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران به نقش قوه قضاییه در برخورد با مفاسد اقتصادی اشاره کرد و گفت: در گذشته، تولیدکنندگان واقعی اغلب در حاشیه قرار داشتند و رانت‌خواران و رانت جویان بودند که برای اقتصاد کشور تعیین تکلیف می‌کردند اما شرایط امروز اقتصاد ایران به دلیل برخوردهای قوه قضاییه با رانت‌خواران و رانت‌جویان به گونه‌ای شده که تازه تولیدکنندگان واقعی دیده می‌شوند.
به گفته وی، نمایان شدن تولیدکنندگان واقعی این امید را به فعالان اقتصادی و مردم داده که تا چه حد اقتصاد ایران دارای ظرفیت است.
وی به لزوم نظارت در بحث صدور مجوزها و پیگیری تا اشتغال تاکید کرد و گفت: صدور مجوز به تنهایی نمی‌تواند مشکلی از اقتصاد ایران حل کند و با توجه به اینکه اکنون بزرگترین معضل کشور اشتغال است باید نظارت قوی وجود داشته باشد تا دوباره منابع هدر نرود و منجر به ایجاد اشتغال پایدار شود.
وی افزود: در مجموع برخورد قوه قضاییه با مفاسد اقتصادی و امیدواری تولیدکنندگان به تداوم ممنوعیت واردات کالاهای مصرفی موجب افزایش جوازهای واحدهای صنعتی جدید شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها