چاردیواری از کارگاه خیاطی شیرخوارگان حسینی گزارش می‌دهد

دوخت و دوز عشق

وارد که می‌شوم، همین جوری سرانگشتی که حساب می‌کنم به‌نظرم 50 نفری بلکه بیشتر باشند، دورتادور اتاق نشسته‌اند، چند نفر پشت چرخ خیاطی، چند نفر قیچی به دست وسط پارچه‌ها در حال برش دادن، گروهی نخ و سوزن آماده می‌کنند و عده‌ای هم پشت پنجره روی زمین بسته بندی لباس‌ها را انجام می‌دهند، همان پنجره‌ای که گنبد زیبای امامزاده حسین معروف مردم قزوین از پشتش دلبری می‌کند، هرازگاهی فضا به عطر صلوات و ذکر یا حسین و یا حسین و یاحسین... معطر می‌شود، دل آدم را اصلا برمی‌دارد و با خودش می‌برد به کربلا... داستان گزارش امروز ما که از شهر قزوین آمده است یک کارگاه خیاطی متفاوت است، دوخت و دوزی عاشقانه از آستان مقدس یک امامزاده که خانم‌های خانه دار و خادمان افتخاری دست به‌ دست هم داده‌اند برای دوختن چند هزار لباس به نیت حضرت علی‌اصغر که نذر شیرخوارگان حسینی است.
کد خبر: ۱۲۲۶۴۶۱

به یاد دفاع مقدس و پشت جبهه‌ها
آن‌طور که خانم محبوبه محمدی فخر، مسؤول خادمان افتخاری و مسؤول فرهنگی آستان امامزاده برای ما توضیح می‌دهد آغاز این کار خیر و خداپسندانه به حدود هشت سال پیش باز می‌گردد که ابتدا 500 لباس نذر شد و در ادامه با گسترش آن و حمایت خیرین و حضور و مشارکت بیشتر بانوان تا به امروز به چند هزار لباس رسیده است.
محمدی فخر می‌گوید از یک ماه پیش کار را آغاز کرده‌اند و به طور میانگین روزانه نزدیک به صدنفر از خانم‌ها کار دوخت‌و‌دوز را انجام می‌دهند، نیمی صبح‌ها می‌آیند و نیمی دیگر عصرها، جالب است که حتی برخی با خودشان چرخ خیاطی هم می‌آورند. خانم‌های خیر و خادمان افتخاری نزدیک محرم کارشان حسابی اوج می‌گیرد و حدود 11 ساعت کار می‌کنند، از 8 صبح چرخ‌ها به صدا در می‌آیند تا نماز ظهر و بعد گروه دیگری می‌آیند و تا اذان مغرب و حتی پس از آن گاهی کار ادامه دارد. محمدی فخر می‌گوید اینجا همه با وضو کار می‌کنند، نیت می‌کنند و خیلی‌ها هم حاجت روا شده‌اند، در واقع این یک حرکت بزرگ فرهنگی و اجتماعی است که توسط بانوان و خیرین محترم شکل گرفته و هر سال از سال قبل گسترده تر می‌شود. وقتی از او می‌پرسم این لباس‌ها سرانجام شان چیست، می‌گوید: این بسته‌ها در مناطق و مکان‌های مختلف توزیع می‌شود، مثلا شیرخوارگاه‌ها و بیمارستان‌ها و کودکان بیمار و زندان‌ها کلا کسانی که به نوعی گرفتاری دارند و حاجتی می‌خواهند از خداوند ما سعی می‌کنیم یک دست لباس به آنها برسانیم و اوج آن همایش شیرخوارگان حسینی است که نخستین جمعه دهه اول ماه‌محرم برگزار می‌شود.
او به وجه دیگری از این اتفاق هم اشاره می‌کند و توضیح می‌دهد: ما اینجا یک نهاد کاملا مردمی ایجاد کرده و توانستیم بین زائران و خادمان یک وحدت و انسجامی ایجاد کنیم که فقط منحصر به ایام محرم نیست و در بقیه سال هم فعال هستند. محمدی‌فخر ادامه می‌دهد: در سال‌های قبل ما تعداد زیادی دستکش و شلوار و کلاه برای رزمندگان و مدافعان حرم دوختیم و بافتیم و به دست شان رسید، در مناسبت‌های مختلف و به‌طور منظم در آستان امامزاده گرد هم می‌آییم و گره و گرفتاری را سعی می‌کنیم بگشاییم.
این بانوی قرآنی کشورمان می‌گوید این کارها او را به یاد دوران دفاع مقدس می‌اندازد وقتی مادران رزمندگان و خانواده شهدا دور هم جمع می‌شدند و برای سلامت و پیروزی رزمندگان دعا می‌کردند و نذر داشتند. به گفته محمدی فخر این حرکت و امر خیر در میان شرکت‌کنندگان یک نشاط معنوی هم ایجاد می‌کند.
به عشق علی اصغر (ع)
وقتی صحبت‌هایم با محمدی‌فخر تمام می‌شود سری به محوطه می‌زنم و خانمی را می‌بینم که تکه‌هایی از سربندهای علی‌اصغر را در دست دارد. از او می‌پرسم شغلش چیست که می‌گوید معلم بازنشسته است و صبح‌ها به امامزاده می‌آید و گوشه‌ای از کار را می‌گیرد. او در ادامه می‌گوید: هرکسی اینجا می‌آید حاجتی داشته یا دارد، دلش می‌لرزد وقتی پشت چرخ‌ها می‌نشیند، ما با عشق آقا امام حسین(ع) و علی‌اصغرش اینجا دور هم می‌نشینیم و برکت کار هم با وجود مقدس خودشان است. این بانو می‌گوید خیلی از زائران وقتی متوجه می‌شوند چه حرکت زیبایی اینجا در حال شکل گیری است می‌آیند و کمک می‌کنند. زائری داشتیم که فقط آمده بود پنج دقیقه‌ای استراحت و زیارتی کند و برود اما یک روز ظهر تا عصر کنار ما نشسته و کمک کرده و وقتی می‌رفته با اشک گفته: سبک شدم!

مانور 100 هزار نفری مادران و شیرخوارگان حسینی

جمعه همین هفته قرار است صد هزار مادر همراه با شیرخوارگان حسینی خود یکی از بزرگ‌ترین اجتماعات عاشورایی تاریخ را در ورزشگاه آزادی تهران رقم بزنند؛ اتفاقی که اجرای آن به‌عهده مجمع جهانی حضرت علی‌اصغر(ع) است. داوود منافی‌پور، دبیر این مجمع جهانی درباره این که چرا در فراخوان برگزاری مراسم شیرخوارگان، بانوان و مادران نقش اصلی را بازی می‌کنند و مورد خطاب قرار گرفته‌اند، نکات جالبی را طرح کرده و گفته است: بانوان، مرکز این حرکت هستند. بانوان و زنانی که محور تربیت بشر هستند. زن فقط مربی فرزند نیست، زن مربی همسر نیز هست. زن زنده‌کننده جامعه است به همین دلیل بخش قابل توجهی از هجمه‌های دشمن هم متوجه زن‌های ایران است. در خلال این برنامه‌ها فقط روضه‌خوانی و واقعه‌خوانی نداریم. ما در قالب این برنامه قدرت تربیت و مربی بودن زن را نشان می‌دهیم. این حرکت رونمایی از قدرت تربیت زن است.

الهه محمدی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها