امشب، یعنی شامگاه دومین روز محرم، سر و سری است میان تکیه 300ساله «منبرگپ» بندرعباس، علم های قدیمی و بلندقامتش و آب‌های آبی خلیج همیشه فارس. امشب 12 بیرق حسینیه روی دوش ذاکران اهل بیت و فرزندانشان، طی آیین «علم شویی» راهی سواحل بندر می شوند؛ می روند تا تنی به آب بزنند و غسل و شست و شو داده شوند و پاک و طاهر به حسینیه برگردند.
کد خبر: ۱۲۲۶۴۵۰

امشب اگر خود را به نزدیک‌ترین نوار ساحلی بندرعباس به تکیه قدیمی شهر برسانید، بیرق هایی را می‌بینید که در تاریک​روشنِ دم غروب، با همراهی نوای دلنشین صلوات، تا سینه به دل آب فرو می‌روند و تطهیر می شوند و چه بهتر که بگوییم تطهیر می کنند و این دریاست که محتاج زلالی علم‌های مغروق شده در دریای بی کرانه سوگ خون خداست...
مراسم تطهیر که به پایان رسید، علم ها که به خانه و تکیه برگشتند، نماز مغرب و عشاء هم که خوانده شد، ذاکران و عزاداران دورشان حلقه می زنند، دعای مخصوص می‌خوانند و آمین
می گویند و پارچه های سبز و سرخ و سیاه نذری با عطر سلام و صلوات دورشان می پیچند.
حالا وقت آن است که « علم کشانی» که در روز عاشورا در پی «شیر و کتل‌ها» حرکت می کنند، در یک صف بایستند و کسانی که حاجت دارند برای حاجت روا شدن «نقل» بر سر «علم کشان» بریزند.
از فردا یعنی از سومین روز محرم تا نهمین روز،​ علم ها به منزل عشاق اهل بیت و آنها که نذری دارند، می روند و سوگواری و طهارت را با خود به آن منزل می برند.
و سرانجام پس از پایان عزاداری دهه محرم، پارچه های علم ها باز می شود و برای محرم سال بعد در حسینیه منبر گپ نگهداری می شوند.
این قصه بیرق هایی است که می گویند حکایتشان از تطهیر در آب پاک خلیج فارس آغاز می شود، ولی کیست که نداند حسین (ع)، حتی بیرق و کتل و روضه و نوحه‌اش به جهانی پاکی و طهارت می‌بخشد.

فاطمه مرادزاده

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها