آیا این بار تروریست‌ها و کشورهای حامی‌شان به آتش‌بس پایبند خواهند ماند؟

اعلام آتش‌بس در ادلب

دولت‌های روسیه و سوریه به صورت همزمان اعلام کردند با برقراری آتش‌بس در منطقه ادلب موافقند. این آتش‌بس از صبح دیروز به اجرا در آمد و باید دید تا چه زمان قابل دوام خواهد بود. طی روزها و هفته‌های گذشته ارتش سوریه با همکاری روسیه عملیات بزرگ ادلب را کلید زد و در جریان آن نیروهای سوری موفق شدند علاوه بر تصرف دوباره شهر خان‌شیخون ده‌ها روستا و شهرک دیگر را در استان ادلب از چنگال تروریست‌ها خارج کنند. همین مساله رجب طیب اردوغان را به مسکو کشاند تا با درخواست از ولادیمیر پوتین موضوع آتش‌بس دوباره در ادلب را مطرح کند. پیشنهادی که به نظر می‌رسد دولت سوریه نیز آن را پذیرفته است تا ضمن استراحت دادن به نیروهایش یک بار دیگر اراده و خواست اردوغان را محک بزند.
کد خبر: ۱۲۲۶۲۲۱

به گزارش تسنیم و به نقل از سانا، یک منبع نظامی سوریه اعلام کرد ارتش این کشور با آتش‌بس در منطقه کاهش تنش سوریه از بامداد روز 31 آگوست (9 شهریور) در ادلب سوریه موافقت کرده است. همچنین وزارت دفاع روسیه، روز جمعه اعلام کرد ارتش سوریه عملیات نظامی در ادلب را از روز 31 آگوست (9شهریور) به‌صورت یک طرفه متوقف خواهد کرد. مرکز آشتی روسیه در پایگاه حمیمیم هدف از این آتش‌بس را تثبیت اوضاع دانست. در همین حال سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه گفت، توافق روسیه و ترکیه درباره منطقه ادلب، به‌رغم دشواری‌ها به‌قوت خود باقی است و کشورش نمی‌تواند در مقابل حملات عناصر مسلح در این منطقه دست بسته بنشیند.
موافقت سوریه
ارتش سوریه با انتشار بیانیه‌ای موافقت خود را با اجرای آتش‌بس در استان ادلب از صبح روز شنبه اعلام کرد. در بیانیه ستاد نیروهای مسلح سوریه که جمعه‌شب منتشر شد، آمده است ارتش سوریه با آتش‌بس در بخش شمالی منطقه کاهش تنش ادلب از ساعت ۶ صبح روز شنبه موافقت می‌کند، اما حق پاسخگویی به هرگونه نقض آتش‌بس از سوی تروریست‌ها را برای خود محفوظ می‌داند.
ارتش سوریه پیشتر در ۲ آگوست (۱۱ مرداد) نیز اقدام به اعلام آتش‌بس یکجانبه در ادلب کرده بود که با نقض آتش‌بس در همان روز توسط گروه‌های تروریستی، عملیات نظامی بزرگ خود را ۱۴ مرداد از سر گرفت. ارتش سوریه همچنین در بیانیه خود از گروه‌های مسلح خواست از اقدامات تحریک‌آمیز دست بردارند و به عملیات مسالمت‌آمیز آشتی ملی در مناطق تحت کنترل خود بپیوندند.
بر‌اساس توافق آستانه و سوچی میان آنکارا و مسکو، قرار شد ترکیه از مهر 97 با استقرار ۱۲‌برجک دیدبانی بر برقراری آتش‌بس و تحویل سلاح‌های سنگین و نیمه‌سنگین عناصر تروریستی در این مناطق نظارت داشته باشد، ولی عملا تروریست‌ها با نادیده‌گرفتن توافق مزبور از تحویل سلاح‌هایشان خودداری کردند. طی هفته‌های گذشته تروریست‌ها آنچنان قوی شده بودند که پایگاه حمیمم سوریه را که تحت کنترل نیروی هوایی روسیه است به خمپاره بستند. همین امر موجب شد روسیه در کنار سوریه عملیات ادلب را کلید زده و به مقر گروه‌های تروریستی مورد حمایت غرب و ترکیه یورش آورند. استان ادلب با ۱۱ درصد از مساحت ۱۸۵ هزار و ۱۸۰ کیلومتر مربعی سوریه، در غربی‌ترین نقطه از خاک این کشور قرار دارد و در کنار استان‌های حلب از شرق، حماه و لاذقیه از جنوب و غرب واقع است. درجریان عملیات اخیر ارتش سوریه تاکنون ده‌ها شهرک و روستا از تصرف تروریست‌ها خارج شده است.
خان‌شیخون، پیروزی بزرگ
یکی از مهم‌ترین دستاوردهای راهبردی نیروهای ارتش سوریه، تصرف دوباره خان‌شیخون و آزاد‌سازی آن از چنگال گروه‌های تروریستی بود. ارتش سوریه درجریان عملیات ادلب موفق شد بعد از گذشت پنج سال وارد این شهر بسیار مهم شود. عملیات گسترده ارتش سوریه در استان ادلب از این حیث بسیار اهمیت داشت که این استان آخرین ایستگاه حضور تروریست‌ها در سوریه به شمار می‌رود و قرار‌گرفتن آن در کنار کشور ترکیه به اهمیت ادلب افزوده است. عناصر تروریست بارها از استان ادلب برای حمله به محله‌های مسکونی در مناطق مختلف این کشور استفاده کرده‌اند و پیروزی در عملیات ادلب در واقع به معنی از بین رفتن کامل تروریست‌ها در خاک این کشور و توقف حملات مذکور است. در صورت آزاد‌سازی کامل استان ادلب، تروریست‌ها چاره‌ای جز تسلیم در برابر ارتش سوریه یا فرار به سمت کشور ترکیه نداشتند.
شهر خان‌شیخون در واقع نقطه اتصال میان حومه شمالی حماه و حومه جنوبی ادلب محسوب می‌شود و به دست گرفتن کنترل این شهر در حقیقت مقدمه‌ای برای بازگشایی راه بسیار مهم حلب-دمشق به شمار می‌رود. حلب را پایتخت اقتصادی سوریه معرفی می‌کنند. یکی دیگر از دلایل اهمیت خان‌شیخون آن است که راه امداد‌رسانی به گروه‌های تروریستی از این منطقه می‌گذرد و حال ارتش سوریه با به دست گرفتن کنترل آن، راه‌های امدادرسانی به حومه شمالی حماه در مناطق و شهرهای مورک، اللطامنه، لطمین، کفر زیتا و الصیاد را قطع می‌کند. همچنین به دست گرفتن کنترل خان‌شیخون راه را برای محاصره مثلث مرگ (شهرک‌های الزکاه، اللطامنه و کفرزیتا) واقع در حومه شمالی حماه هموار خواهد کرد. به این ترتیب دولت سوریه در شرایطی آتش‌بس در ادلب را می‌پذیرد که طی روزهای گذشته توانسته پیروزی‌های بزرگی را در این استان کسب کند و حال قصد دارد این پیروزی‌ها را در سایه آتش‌بس تثبیت کند.

آتش‌بس دوام می‌آورد؟

با توجه به آنچه گفته شد بعید به نظر می‌رسد این بار هم آتش‌بس در ادلب دوام بیاورد. زیرا پیش از این نیز بارها در این منطقه آتش‌بس اعلام شده و گرو‌ه‌های تروریستی اعلام کرده بودند به آن پایبند خواهند بود، اما بلافاصله بعد از مدت کوتاهی با عهد‌شکنی به اقدامات تروریستی خود روی آوردند. گروه‌های تروریستی از آغاز اعلام توافق ایجاد منطقه کاهش تنش در ادلب به صورت پیوسته این توافق را با انجام حملات موشکی علیه مناطق امن و مواضع ارتش نقض کردند و همین مساله موجب شد دولت سوریه عملیات جدید خود را در ادلب آغاز کند. درحال حاضر آرامشی شکننده در همه محورها برقرار شده، اما با کوچک‌ترین حمله تروریست‌ها این آتش‌بس نقض خواهد شد.
هم‌اکنون توپ در زمین آنکارا و گروه‌هایی است که در ادلب دست به تحرکات علیه مواضع ارتش سوریه و مناطق غیرنظامی می‌زنند. چنانچه ترکیه و گروه‌های مورد حمایتش از این فرصت استفاده نکنند، بدون شک دمشق با استفاده از توان نظامی خود بار دیگر عملیات در ادلب را کلید خواهد زد. این استان بخشی از خاک سوریه بوده و آنچنان که مقامات دمشق گفته‌اند ارتش این کشور موظف به مبارزه با تروریست تا آزادی کامل خاک سوریه شده است.

رحیم محمدی

بین‌الملل

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها