منصور هادی خواستار دخالت عربستان برای توقف حملات امارات به نیروهایش شد

جنگ گـرگ‌ها در عدن

عدن، پایتخت یمن جنوبی قدیم و یکی از مهم‌ترین و زیباترین بنادر این کشور، این روزها دستخوش نزاع و جدال‌های دو متحد متجاوز یعنی عربستان سعودی و امارات شده است. این دو که روزگاری ادعای تلاش برای احیای دولت قانونی در یمن را داشتند و با شروع جنگی خانمان سوز بیشترین خسارت را به این کشور مظلوم و فقیر رساندند این روزها مانند دو گرگ خونخوار بر سر تقسیم قدرتی مجهول با هم به جنگی شنیع برخاسته‌اند. جنگی از نوع دیگر که علاوه بر کشته شدن ده ها نفر و ویرانی بخش دیگری از یمن خطر تجزیه این کشور را تقویت می‌کند. منازعات عدن به خوبی ماهیت واقعی متحدان ظاهری و ساختگی و طمع‌ورزی‌های گسترده آنها را نشان می‌دهد.
کد خبر: ۱۲۲۵۹۶۰

در پی تشدید درگیری بین نیروهای طرفدار عبد ربه منصور هادی رئیس‌جمهور مستعفی یمن و شورای انتقالی جنوب، منصور هادی دست به دامن عربستان شد و از این کشور خواست برای توقف نیروهای مورد حمایت امارات در عدن به یاری نیروهایش بشتابد. روز پنجشنبه جنگنده‌های اماراتی با حمله به عناصر دولت هادی در شهر عدن، ده ها نفر را کشته یا زخمی کردند. این درحالی بود که پیشتر مقامات اماراتی و سعودی از اتحاد با همدیگر سخن می‌گفتند و وانمود می‌کردند خبرهای مربوط به اختلاف این دو کشور شایعاتی بیش نیست. گفته می‌شود بر اثر این حمله ۴۰ نظامی وابسته به دولت مستعفی یمن کشته و زخمی شده‌اند.
به گزارش مهر و به نقل از پایگاه النشره، وزارت خارجه دولت مستعفی یمن درهمین رابطه از شورای امنیت درخواست کرد این حمله را محکوم کند. شورای امنیت نیز با تشکیل نشستی خواهان مذاکرات فراگیر میان طرف‌های یمنی شد. اعضای این شورا نسبت به اوضاع جنوب یمن ابراز نگرانی کرده و تمامی طرف‌ها را به حفظ تمامیت ارضی این کشور دعوت کردند. شورای امنیت سازمان ملل به جای بازخواست از دو کشور امارات و عربستان به خاطر ارتکاب جرایم جنگی وحشتناک در یمن، صرفا به توصیه‌های اخلاقی بسنده کرده و با ابراز نگرانی خواستار حفظ وحدت یمن می‌شود. این درحالی است که به اعتقاد کارشناسان، دولت‌های عربستان و امارات بعد از شکست‌های فاحش نظامی خود طی پنج سال گذشته در یمن هم‌اکنون به فکر تجزیه و تکه‌تکه کردن این کشور افتاده‌اند.
ائتلاف متجاوز عربستان مارس ۲۰۱۵ با چراغ سبز کشورهای غربی و سکوت محافل بین‌المللی جنگ یمن را به راه انداخت‌. جنگی که تاکنون به کشته شدن حدود ۱۰ هزار نفر و زخمی شدن بیش از ۵۶ هزار نفر دیگر منجر شده است.
دست به دست شدن شهرها
چهارشنبه هفته پیش نیروهای طرفدار منصور هادی موفق شدند کنترل فرودگاه عدن را از شبه‌نظامیان وابسته به امارات پس گرفته و با پیشروی در استان أبین واقع در جنوب یمن، شهر زنجبار (مرکز استان ابین) را که در ۶۰ کیلومتری شمال عدن قرار دارد، تحت کنترل خود درآورند.حتی یک ساعت بعد اعلام شد دولت مستعفی کنترل کامل عدن را در دست گرفته است، اما روز پنجشنبه شورای انتقالی جنوب که تحت حمایت امارات است از کنترل دوباره بر این شهر و ورودی‌های آن خبر داد. روز گذشته نیز منابع یمنی خبر دادند، شبه‌نظامیان وابسته به امارات موفق شدند در ادامه درگیری در استان أبین، یک شهر دیگر این استان را از نیروهای وابسته به دولت مستعفی یمن پس بگیرند. جنوب یمن از چند هفته پیش تاکنون صحنه درگیری نیابتی عربستان و امارات شده است و هر بار شهرهای این منطقه بین این دو به اصطلاح متحد دست به دست می‌شود.
هدف اصلی تجزیه
به گزارش شبکه الجزیره، شماری از کارشناسان سیاسی منطقه اتفاق نظر دارند که حملات هوایی امارات در روز پنجشنبه به مواضع نیروهای دولت مستعفی یمن با چراغ سبز سعودی انجام شده است و طرفین همچنان برای تجزیه و تقسیم یمن مصمم هستند. أنیس منصور، مشاور رسانه‌ای در سفارت یمن (وابسته به منصور هادی) در ریاض اعلام کرد، دلایلی که باعث شد امارات متحده عربی دست به حملات هوایی گسترده و مستقیم علیه نیروهای دولت عبد ربه منصور هادی، رئیس‌جمهور فراری و مستعفی یمن در دروازه‌های شرقی عدن بزند این است که امارات احساس کرد در نبردهای شبوه و أبین شکست خورده و نزدیک است در نبرد عدن نیز شکست بخورد. این اقدامات امارات نشان‌دهنده سقوط سیاسی و اخلاقی این کشور در یمن است. به گفته منصور، «اینک ثابت شده است که این کشور برای جدا کردن جنوب کمر همت بسته است تا از طریق مزدوران وابسته به خود، کنترل این منطقه را در دست بگیرد». درهمین حال حسن البراری، استاد روابط بین‌المللی در دانشگاه اردن می‌گوید: «حملات هوایی امارات به نیروهای منصور هادی نشان می‌دهد سیاست‌های ابوظبی مبنی بر جدا کردن جنوب و مبارزه با اسلام سیاسی (در اشاره به حزب اخوانی الاصلاح) شکست خورده و بنابراین امارات خود مستقیما وارد عملیات نظامی علیه دولت منصور هادی شده است.» وی ابراز عقیده کرد که امارات بعد از حصول پیشرفت در روابطش با ایران و گزارش‌های سازمان‌های حقوق بشر درباره جنایات صورت گرفته (از سوی ائتلاف) در یمن، تغییر موضع داد، ولی همچنان به سیاست خود مبنی بر جدایی جنوب یمن تأکید دارد. وی درباره سکوت عربستان نیز می‌گوید: «به نظر می‌رسد ریاض با ابوظبی همدست است و هر دو طرف برای تقسیم یمن توافق نظر دارند؛ ریاض با این سکوت خود می‌خواهد این پیام را برساند که هیچ اختلافی در همپیمانی‌اش با امارات وجود ندارد؛ چرا که چنین امری ریاض را در شرایطی که از انزوا و رسوایی‌هایی در پی جنایت قتل جمال خاشقچی، روزنامه‌نگار منتقد رنج می‌برد، تضعیف می‌کند.

دیدار انصارا... یمن با مقامات روسیه
به گزارش المیادین، محمد عبدالسلام، سخنگو و رئیس هیات مذاکره کننده انصارا... یمن در مسقط با میخائیل بوگدانوف، فرستاده رئیس‌جمهور روسیه به خاورمیانه دیدار و درباره حل و فصل بحران یمن با او بحث و تبادل نظر کرد. در این دیدار بر لزوم تسریع در حل و فصل سیاسی بحران یمن تأکید شد. دو طرف تأکید کردند که جنگ وارد مرحله پیچیده‌ای شده و پیامدهای منفی برای منطقه دارد. پیش از این درخبری آمده بود که مقامات آمریکایی نیز تصمیم دارند با نمایندگان انصارا... یمن در عمان دیدار و گفت‌وگو کنند.

رحیم محمدی

بین‌الملل

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها