گزارش جام‌جم از سردیس‌های تازه رونمایی شده شهرک سینمایی ایران(غزالی)

شهرک مشاهیر ایران

اگر دلتان برای تهران قدیم تنگ شده یا دوست دارید آن را از نزدیک ببینید، اصلا ناراحت نباشید، فقط کافی است خودتان را به کیلومتر 15 اتوبان شهید لشگری، برسانید. آنجا شهرک 40 ساله‌ای وجود دارد که می‌تواند هم خاطره‌هایتان را زنده کند و هم کلی خاطره بسازد. شهرک غزالی سابق که این روزها به نام حاتمی و شهرک سینمایی ایران معروف شده است، از قدیم‌الایام تا امروز بخش زیادی از حافظه تصویری خیلی از ما، فیلم‌ها و سریال‌هایی که روی آنتن رفته‌اند را به خود اختصاص داده است. شاید آن روزها و در سال 58 که حاتمی پیشنهاد ساخت این شهرک را داد، فکرش را نمی‌کرد چه اقدام بزرگی را ترتیب داده است، شکل دادن شهرکی که محل فیلمبرداری بسیاری از کارهای ماندگاری چون «مریم مقدس»، «کلاه پهلوی»، «تبریز در مه»،‌ شهر کوفه در فیلم «امام علی(ع)» و.... شده است. ولی‌ا... خاکدان اجرای این طرح را که به دنبال ساخت سریالی با مضمون تاریخ سیاسی معاصر ایران شکل گرفت به عهده داشت، اثری که فاصله‌ کوتاهی از اوایل دوره پهلوی اول را هم دربر می‌گرفت. این سریال که همان هزار دستان معروف بود، تصویربرداری‌اش همزمان با ساخت این شهرک در زمینی به وسعت ده هکتار در همان زمان شروع و در طول آن فضاهایی برای بازسای مناطق و مکان‌های معروف و قدیمی تهران درنظر گرفته شد. توپخانه، ساختمان شهرداری، لاله‌زار، اکباتان، گراندهتل، جواهرفروشی قازاریان، ساختمان شاه‌آباد، چاپخانه مظفر و کافه پارس تهران قدیم و... برخی از فضاهایی‌اند که در این شهرک بازسازی شده است. در ادامه بعد از هزاردستان علی حاتمی این شهرک به پای ثابت خیلی از مجموعه‌های تاریخی تبدیل شد از سریال امام علی (ع) گرفته تا شهرزاد و مجموعه‌های دیگری که تولید بعضی از آنها در این شهرک همچنان ادامه دارد.
کد خبر: ۱۲۲۵۸۷۸

در کنار همه فضاهای خاطره‌انگیز این شهرک، وقتی امروز پایتان را در آن می‌گذارید، با سردیس چهره‌ها و مفاخر آشنایی روبه‌رو می‌شوید که هرکدامشان زمانی در اینجا روزگار گذراندند. این جریان همچنان ادامه دارد و به همین بهانه به‌تازگی هم از سردیس ژاله علو، جمیله شیخی، عبدا... اسکندری، داریوش ارجمند و منوچهر اسماعیلی رونمایی شد.
در این مراسم که سه‌شنبه پنجم شهریور با حضور جمعی از هنرمندان و مسؤولانی چون مهرداد عظیمی مدیر مرکز تولید و فنی سیما، کمال فیض‌آبادی مدیرعامل شهرک، آرمان زرین‌کوب تهیه‌کننده، منوچهر اسماعیلی دوبلور، عبدا... اسکندری چهره‌پرداز و... برگزار شد احمد امیرحائری قائم‌مقام مرکز تولید و فنی سیما با اشاره به سابقه این شهرک بیان کرد: «شهرک تلویزیونی و سینمایی «ایران» کار خود را از حدود ۴۰ سال پیش آغاز کرده است، زمانی که زنده‌یاد علی حاتمی خیابان لاله‌زار را ساخت.
آن زمان حدود ۲۰ هکتار بود که به ۴۰ هکتار رسید و در آینده به ۵۰هکتار می‌رسد. ما در اینجا حدود ۲۶ هزار دست لباس داریم که در گنجینه موجود است و بین ۱۳ تا ۱۴ هزار قطعه آکسسوار صحنه و حدود چند هزار قطعه تجهیرات وجود دارد.»
حائری در توضیحاتی درباره وب‌سایت شهرک تلویزیونی و سینمایی ایران که از آن هم رونمایی شد، گفت: «ما می‌توانیم از طریق وبسایت اطلاعات را احصا کرده و با سرعت عمل به اطلاعاتی درباره آکسسوار، لوکیشن‌ها و لباس‌ها دست پیدا کنیم. وبسایت این امکان را فراهم می‌کند که به این اطلاعات به‌راحتی دسترسی داشته باشیم.»
به گفته حائری لوگوی شهرک طی فراخوانی که در سال ۹۶ انتشار یافت، ارائه شد.
بعد از فراخوان ۱۲۰۰ اثر از سراسر کشور آمد و در نهایت ده طرح به مرحله پایانی رسید که طرح ‌نهایی متعلق به گرافیستی از مازندران است.

از سردیس تا کوچه مشاهیر
به بهانه این اتفاق ما به سراغ فیض‌آبادی رفتیم، در گفت‌وگویی که با او داشتیم وی درباره هدف و نیتی که باعث شده تا این جریان شکل بگیرد بیان کرد: این دومین آیین رونمایی از سردیس مشاهیر بود و حدود یک سال قبل هم از سردیس زنده‌یاد عزت ا... انتظامی، جمشید مشایخی، داوود رشیدی و علی نصیریان رونمایی کردیم. امسال هم به عنوان یکی از بخش‌های کوچک تلویزیون وظیفه‌مان بود تا به شیوه‌ای از عزیزان و پیشکسوتان این حوزه قدردانی کنیم و به همین دلیل به سراغ این چهره رفتیم. در کنار اینها سردست آقای عبدا... اسکندری هم قرار دارد. او ادامه داد: سعی ما این است که این روند را در حوزه‌های مختلف و برای هنرمندان عرصه‌های گوناگون از بازیگری گرفته تا دوبله، گریم و... ادامه دهیم. این یادمانی است که باقی می‌ماند.
رونمایی از کوچه مشاهیر هم موضوع دیگری بود که مدیر عامل شهرک با اشاره به آن خبر داد: در کنار این سردیس‌ها ما رونمایی از کوچه مشاهیر را خواهیم داشت.
این کوچه هم به دنبال ایده ما در ادامه ساخت سردیس‌ها شکل گرفت و ماجرا این است که گفتیم در کنار این سردیس‌ها خوب است تا فضایی را به نام چهره‌های مختلف طراحی کنیم که در آن ویژگی‌های آن شخصیت، خلاصه زندگی و دوران کاری‌شان را منعکس کنیم. این اتفاق تا حدی در کنار سردیس‌ها هم رخ داده مثل بخشی از زندگی نامه آنها و دست‌نوشته‌ای که برخی از شخصیت‌ها مثل عبدا... اسکندری در کنار اثری که به او تعلق دارد، قرار داده است. او می گوید: می‌توان گفت المان‌های شهرک سینمایی ایران به شهرک‌های معروف دنیا تا حدود 40 درصد نزدیک است و به همین دلیل باید عنوان ایران به آن اختصاص داده شود.
در کنار همه اینها این حرکت، اقدامی است که به نوعی دلگرمی برای هنرمندان محسوب می‌شود، این که در خانه خودشان به آنها توجه و پرداخته شده است. فیض آبادی در آخر هم از شکل‌گیری این سردیس‌ها و همکاری با ستاره ادیبی به عنوان مجری این کارها گفت، هنرمندی که ما هم در ادامه سراغش رفتیم.

بزرگ‌ترین آرزوی سینمایی‌ام برآورده شد
عبدا... اسکندری، گریمور پیشکسوت از کسانی است که سردیس او سه‌شنبه در شهرک غزالی رونمایی شد. اسکندری درباره احساسش نسبت به این رویداد می‌گوید: آن روز خیلی شاد بودم چون پیش از این جای خالی اسم علی حاتمی که 25 - 20 سال پیش این شهرک را با گوشت، پوست و خونش درست کرده بود، را خالی می‌دیدم. آن لحظه که پرده را از اسم حاتمی برداشتم، روحم پرواز کرد.
بالاخره شرکت به اسم علی حاتمی شد و این بزرگ‌ترین آرزوی سینمایی‌ام بود که اتفاق افتاد. خوشحالم که میان آن همه آدم پرده را من برداشتم.
او ادامه می‌دهد: محبت کردند، دستم را قالب گرفتند و آنجا با عنوان یک اثر گذاشتند. من هم متن کوتاهی پیدا کردم و بالایش نوشتم.
به نظر من تندیس‌هایی که صداوسیما از هنرمندان درست می‌کند، خیلی کار زیبایی است.
من بچه تلویزیون هستم. بهترین سال‌های زندگی‌ام را در تلویزیون گذراندم و یک جورهایی تلویزیون من را پرورش داده است. خودم را جزو این خانواده می‌دانم. این تندیس‌ها آثار زیبا و ماندگاری برای آینده است.
در هالیوود هم اثر دست و آثار دیگر هنرمندان را جمع می‌کنند.
اسکندری در پاسخ به انتقاد برخی که این کارها را نمادین می‌دانند و معتقدند پاسداشت هنرمندان باید در عمل اتفاق بیفتد، می‌گوید: از همین کارها شروع می‌شود. برای رسیدن به صد باید از صفر آغاز کرد. ما عجله داریم که به صد برسیم. بگذارید این نمادها را درست کنند، بعد به خود آدم هم می‌رسند.

سردیس‌های پر استرس
ادیبی با اشاره به شروع همکاری‌اش با شهرک از زمانی که صحبت ساخت سریال ماه‌تی‌تی توسط میرباقری مطرح شده بود، درباره ساخت این سردیس‌ها بیان کرد: در دور اول رونمایی‌ها من دو سردیس مرحوم مشایخی و داوود رشیدی را ساختم و امسال هم با این چند کار این همکاری‌ها ادامه پیدا کردند.
او می‌گوید که ساخت هر کدام از این سردیس‌ها حدود یک ماه و نیم زمان برده است. اما پروژه ساخت این آثار هم جالب است، موضوعی که ادیبی با اشاره به آن گفت: برای ساخت سردیس هر کدام از چهره‌ها و کسانی که در قید حیات بودند، من با آنها ارتباط می‌گرفتم و ملاقاتشان می‌کردم، چون برای یک مجسمه‌ساز خیلی مهم است که سوژه را ببیند و با شخصیتش آشنا شود.
این تفاوت کار مجسمه‌ساز با پرینترهای سه‌بعدی است به همین دلیل با همه آنها خیلی زیاد صحبت و دیدار کردم تا روحیاتشان را بیشتر بشناسم و به عکس مناسبی برسیم. برای مرحوم شیخی هم از آنجایی که عکس زیاد و مناسبی برای شکل دادن این اثر از ایشان نبود، فیلم‌هایشان را دیدم و از روی چهره‌شان در آن کارها عکس گرفتم. در ادامه هم به کاری که امروز می‌بینید، رسیدم.
حالا سردیس این چهره‌های ماندگار از چه درست شده اند؟ این سوالی بود که ادیبی در پاسخ به آن می‌گوید: بیس کار با آهن آرماتور است و در ادامه آن را با گل سیاه مدل‌سازی می‌کنم، بعد هم قالب‌گیری و پرکردن قالب‌ها که قبل‌تر با فایبرگلاس انجام می‌شد اما این بار به سراغ بتن رفتم.
انتخاب بتن هم به این دلیل بود تا با ماده‌ای که به طبیعت نزدیک‌تر باشم کار کنم. البته که استقامت آن هم بیشتر از فایبرگلاس است.
ادیبی همچنین از نگرانی‌اش برای ساخت این کارها گفت و افزود: برای من تک‌تک این لحظه‌ها با نگرانی همراه بود چون مردم هم بعد از تندیس‌هایی که سر و صدا به پا کردند خیلی روی این کارها حساس شده بودند و به همین دلیل من شبانه‌روز روی هر اثر زمان می‌گذاشتم.

فاطمه شهدوست

رسانه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها