خبــــرهایی مـــانند حضور‌شان اسپایسر، سخنگوی سابق کاخ‌سفید در یک مهمانی رقص تلویزیونی، آن‌هم در دورانی که سیاست آمریکای به رهبری ترامپ به یک سیرک بزرگ و احمقانه می‌ماند، چندان مساله عجیبی نیست. اما بسیاری از آمریکایی‌ها دیگر حوصله خندیدن ندارند و با توجه به نمایش مسخره گرینلند و دعوای تجاری با چین و هراس از یک رکود محتمل اقتصادی این سوال در ذهن‌شان است که آیا این رئیس‌جمهور توانایی اداره کشور را دارد؟ بر اساس نظرسنجی آسوشیتد‌پرس 62 درصد از شهروندان از عملکرد ترامپ رضایت ندارند.
کد خبر: ۱۲۲۵۵۳۸

اما اکنون یعنی 14 ماه پیش از برگزاری انتخابات آینده، نه‌تنها مخالفان دموکرات رئیس‌جمهور آمریکا، بلکه گروهی موثر از هم حزبی‌های ترامپ در حزب جمهوری‌خواه نیز در برابر وی صف آرایی کرده‌اند. تقریبا هر روز نامی جدید از رقبای بالقوه و جمهوری‌خواه ترامپ برای انتخابات مقدماتی که فوریه سال آینده برگزار می‌شود، از سوی رسانه‌ها اعلام می‌شود و این گروه در واقع ترکیبی عجیب از نمایندگان سابق و فعلی کنگره تا فرمانداران کم و بیش مشهور و گاه سالخورده ایالات مختلف آمریکا را در‌بر‌می‌گیرد.
از جمله این افراد می‌توان از جو والش، نماینده سابق کنگره و مجری پیشین رادیو نام برد. او با لحنی کاملا جدی می‌گوید حزب جمهوری‌خواه باید کسی را برای شکست ترامپ پیدا کند. جان کاسیچ، فرماندار سابق اوهایو و کسی که در انتخابات مقدماتی قبلی مغلوب ترامپ شد نیز در نظر دارد ماه آینده آرای خود را در نیوهمپشایر امتحان کند. بیل ولد، فرماندار پیشین ماساچوست نیز با حضور در
برنامه‌های گفت‌و‌گومحور مختلف نامزدی خود را اعلام کرده و عقیده دارد برای پیروزی در انتخابات مقدماتی که از نیوهمپشایر آغاز می‌شود، از شانس خوبی برخوردار است. به این اسامی باید جف فلیک، سناتور سابق آریزونا که از مدت‌ها پیش مخالف ترامپ است و همین‌طور مارک سانفورد، نماینده سابق کنگره از کارولینای جنوبی را نیز اضافه کرد. هر دو نفر در مصاحبه‌ها ادعا کرده‌اند طی روزهای گذشته با حامیان قدرتمندی در داخل حزب جمهوری‌خواه به توافق رسیده و از سوی آنها برای نامزدی در انتخابات تشویق شده‌اند.
در این میان اما حضور آنتونی اسکاراموچی، حامی سابق و رئیس سابق امور ارتباطات ترامپ در میان رقبای بالقوه وی خیلی به چشم می‌آید و گویی اسکاراموچی جنگی کاملا شخصی را علیه رئیس‌جمهور آمریکا آغاز کرده است. این بانکدار ثروتمند که تنها 11 روز امور ارتباطات کاخ‌سفید را بر عهده داشت و به دستور ترامپ اخراج شد، ظاهرا هنوز هم این تحقیر را از یاد نبرده است. اسکاراموچی در همه مصاحبه‌هایش بر این نکته تاکید می‌کند که همه آمریکایی‌ها باید دست به دست هم دهند تا از پیروزی ترامپ در انتخابات آینده جلوگیری شود.
با این حال شکست ترامپ در داخل حزب جمهوری‌خواه بعید به نظر می‌رسد، زیرا از قرار معلوم هنوز هم 80 درصد از رای‌دهندگان این حزب آرای خود را به نفع وی به صندوق‌ها می‌ریزند. از سوی دیگر شخص ترامپ از ماه‌ها پیش فعال شده و یک ماشین انتخاباتی حرفه‌ای را راه‌اندازی و میلیون‌ها دلار پول برای مبارزات انتخاباتی خود جمع‌آوری کرده است.
در حال حاضر هیچ‌یک از این نامزدهای احتمالی امکان این را ندارند که بتوانند ترامپ را از این جهش بزرگ بازدارند. با این حال هر رقیب درون حزبی می‌تواند برای ترامپ مشکل‌ساز شود.
از قرار معلوم هدف مخالفان ترامپ این است که وی تا حد ممکن تضعیف شود. تاریخ آمریکا نشان می‌دهد روسای‌جمهور مستقر این کشور که در انتخابات مقدماتی موفق به شکست رقبای خود شدند، در انتخابات اصلی شکست خورده‌اند؛ به عنوان مثال جرالد فورد، جیمی کارتر و جورج بوش پدر.
البته ترامپ هم این قاعده قدیمی را می‌شناسد و از همین حالا از طریق شبکه اجتماعی توییتر رقبای بالقوه خود را تحقیر می‌کند و آنها را کوچک می‌شمارد. ترامپ حتی رقبای مشهور و بزرگ خود را نیز تحقیر می‌کند و در مصاحبه‌ای از گروه مخالفان و رقبای خود با عنوان گردان انتحاری یاد کرده است.

محمدعلی فیروزآبادی

بین‌الملل

منبع: اشپیگل آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها