گزارش روزنامه جام‌جم از بخش صبحگاهی رادیو پیام

صبحانه رادیویی

شبکه رادیویی پیام به شش بخش سحرگاهی، صبحگاهی، نیمروزی، عصرگاهی، شامگاهی و شبانگاهی تقسیم می‌شود. بخش صبحگاهی این شبکه اما از جمله بخش‌های پر مخاطب است که پخش آن ساعت ۶ بامداد شروع می‌شود. پرداختن به وقایع روز، فرهنگ ترافیک، سلامت، حمایت از کالای ایرانی و طرح آیین مهربانی در قالب گفتار و آیتم‌های ویژه و ترانه‌هایی با مضامین مرتبط با فصل از جمله بهداشت فصلی و صرفه‌جویی در مصرف انرژی، مدنظر بخش صبحگاهی این شبکه است. جام‌جم با مرتضی اسد امرجی: تهیه‌کننده، مریم یوسفی‌پور نویسنده و منوچهر والی‌زاده مجری این بخش گفت‌وگو کرده و از شهرام ملازاده، مدیر شبکه‌های رادیویی پیام و آوا درباره تغییرات این شبکه‌ها و برنامه‌های آنها پرسیده است.
کد خبر: ۱۲۲۵۴۶۳

مرتضی اسد امرجی، تهیه‌کننده بخش صبحگاهی رادیو پیام است که از سال 81 فعالیت خود را در این شبکه رادیویی آغاز کرده. او درباره این بخش می‌گوید: تقریبا به مدت 14 سال است که سه‌شنبه‌ها با منوچهر والی‌زاده در بخش صبحگاهی رادیو پیام از ساعت 6 تا 10 صبح برنامه اجرا می‌کنیم. البته در گذشته یکشنبه‌ها برنامه را روی آنتن می‌بردیم. مرحوم صادق عبداللهی نویسندگی این بخش را برعهده داشت. او آنلاین مطلب می‌نوشت. ممکن بود اتفاقی در کشور رخ می‌داد‌، ایشان همان لحظه مطلبی در مورد آن واقعه می‌نوشت. در حال حاضر مریم یوسفی‌پور، نویسندگی و هادی ابوالفضلی، صدابرداری این بخش را به عهده دارند.
ارج نهادن به هنر
تهیه‌کننده بخش صبحگاهی رادیو پیام تصریح می‌کند: سعی می‌کنیم مطالبی که در برنامه خوانده می‌شود حتما با موسیقی‌ها و ترانه‌ها همخوانی داشته باشد. همچنین به فکر نوآوری و کار جدید نیز هستیم و در این راه از ابزارهای صوتی مختلف، فضا سازی، ترکیب افکت و موسیقی، وله با کلام و بی‌کلام نیز استفاده می‌کنیم. او ادامه می‌دهد: این بخش جزو اولین برنامه‌های رادیویی است که به بحث تعامل با مخاطبان توجه کرده است، به این‌گونه که پیامک‌های مخاطبان حتما در برنامه خوانده می‌شود. همچنین برای هنرمندان اهمیت قائلیم چنانچه واقعه هنری رخ دهد، اعم از تقدیر جهانی، تولد یا از دست دادن آن هنرمند، برنامه مختص آن موضوع می‌شود.
حفظ احترام مخاطب
منوچهر والی‌زاده، مجری این بخش به جام‌جم می‌گوید: «20سال پیش که در میدان ارک با مرحوم نوذری، آقایان شیشه‌گران و توکل همکاری می‌کردیم آقای جهانی، مدیر قبلی رادیو پیام به من پیشنهاد اجرای برنامه صبحگاهی را داد. آن زمان هنوز تجربه اجرای برنامه زنده را نداشتم و به اصرار دوستان در استودیوی رادیو پیام حاضر شدم و پای میکروفن اجرای برنامه زنده نشستم. فکر نمی‌کردم همان برنامه اول آنقدر به مذاق مخاطب خوش بیاید.کم‌کم در این مسیر تجربه به دست آوردم و به قولی راه افتادم. صمیمیت و مهربانی مخاطبان این شبکه رادیویی باعث شد 20 سال این برنامه را اجرا کنم. خوشبختانه این اتفاق برای من رقم خورد. بیان یا صدای من بود که توانست مخاطب را برای خود نگه دارد.
این گوینده پیشکسوت رادیو ادامه می‌دهد: در حال حاضر روزهای سه‌شنبه که شیفت کاری دارم از ساعت 4صبح بیدار می‌شوم، چون می‌خواهم وقتی راس ساعت 6 صبح هموطنان صدایم را از رادیو می‌شنوند، نگویند صدایش خواب‌آلود است.
من به خاطر احترام به مخاطب و علاقه‌ای که به کار گویندگی، رادیو پیام و مخاطبان خوبم پیدا کرده‌ام سعی می‌کنم سر حال، پر انرژی و قبراق در رادیو حضور پیدا کنم. نمی‌شود به مردمی که دائم به تو لطف می‌کنند، خیانت کرد.
والی‌زاده با اشاره به صمیمیتی که بامرحوم صادق عبداللهی داشت، می‌گوید: ایشان با صدا و نوع گفتار من آشنایی داشت تا جایی که با توجه به صدای من مطلب می‌نوشت. آنقدر تبحر داشت که به نوع بیان و شکل صداهای مختلف قلم‌فرسایی می‌کرد. به حضور او در استودیو عادت کرده بودم، الان که او نیست انگار با مشکل مواجه شده‌ام.
نویسندگی، جان و روحی برای رادیو
مریم یوسفی‌پور، نویسنده بخش صبحگاهی رادیو پیام که کارش را به عنوان نویسنده از سال ۷۷ آغاز کرده است، بیان می‌کند: از نظر من، نویسندگی، جان و روح رادیوست. متن خوب که نباشد، برنامه سردرگم است. من از فضای مطبوعات وارد رادیو شدم و اندکی بعد توانستم زبان نوشتاری رادیو را بشناسم. حالا سال‌هاست که برای شنیدن می‌نویسم و از این کار لذت می‌برم. در رادیو پیام با نویسندگی برای بخش صبحگاهی دوشنبه‌ها آغاز به همکاری کردم. آن روزها خانم حوریه صداقتی، گوینده پیشکسوت و خوش صدا، این بخش را اجرا می‌کرد و من به تجربه دریافته بودم متن رادیویی اگر به تناسب جنسیت و آهنگ صدای گوینده و حتی برمبنای عادات گفتاری او نوشته شود، اثرگذارتر و زیباتر خواهد شد. بنابراین یکی از ویژگی‌های نویسندگی من در این بخش کمک به لحن زنانه بانوی گوینده بود، چرا که طبیعتا برخی مطالب می‌توانست از دید و نگاه یک خانم مطرح شود؛ گرچه قاعدتا این مساله را در همه نوشته‌ها تسری نمی‌دادم. اما موقعیتی پیش آمد و با خوش‌سلیقگی مدیران وقت پیام در آن سال‌ها، تصمیم بر این شد که صدای خوش‌آهنگ استاد منوچهر والی‌زاده نیز به جمع گویندگان رادیو پیام افزوده شود و گوش مخاطب پیام را بیشتر بنوازد. چند سالی همکاری من و آقای والی‌زاده در بخش صبحگاهی پیام ادامه داشت و ایشان با سبک نوشتاری من بسیار راحت بودند، چرا که سعی‌ام بر این بود تا به قول معروف، متن را برای دهان ایشان بنویسم.
او می‌گوید: پس از چند سال به دلیل تراکم کاری من، وقفه‌ای در همکاری‌ام با رادیو پیام پیش آمد اما دوباره از چند ماه گذشته و پس از فوت استاد عبداللهی که عهده‌دار نویسندگی بخش صبحگاهی سه‌شنبه‌های رادیو پیام بودند، گرچه من خود را شاگرد استاد مرحوم عبداللهی می‌‌دانم، در دیداری تصادفی با استاد والی‌زاده، خاطرات پیشین زنده شد و با ابراز لطف ایشان و با صلاحدید مدیر تحریریه پیام، خانم رستمی دعوت به همکاری دوباره شدم.
رادیو نما در رادیو پیام
به گفته ملازاده مدتی است رادیو نمای پیام و آوا اقدام به پخش تصاویر ارسالی مخاطبان با نام خودشان کرده است. از این رو مخاطبان این شبکه‌ها در سراسر کشور می‌توانند با موضوعات اعلام شده از سوی این رادیوها تصاویر مربوطه را تهیه، ارسال و با نام و عکس خودشان در رادیو نمای پیام و آوا مشاهده کنند. به منظور تقدیر از تعامل و مشارکت مخاطبان عکس برتر هر ماه از میان تصاویر ارسالی مخاطبان انتخاب می‌شود. تصاویر برتر ضمن پخش مجدد از رادیو نمای پیام و آوا در سایت و کانال پیام‌رسان شبکه قابل مشاهده بوده و جوایزی از سوی شبکه رادیویی پیام به برترین‌ها اهدا خواهد شد.

تعامل با مخاطبان رادیو

شهرام ملازاده، مدیر شبکه‌های رادیویی پیام و آوا درباره تغییرات این شبکه‌ها می‌گوید: باتوجه به رشد روزافزون رسانه‌های نوین و تغییرات در عرصه ارتباطات و اطلاعات در جهان، لزوم ایجاد تغییر در رسانه‌ها ضروری به نظر می‌رسد؛ از این رو شبکه رادیویی پیام بعد از 25 سال فعالیت در عرصه رسانه‌های شنیداری، برای همراهی و تعامل بیشتر با مخاطبان خود در داخل و خارج از کشور متناسب با نظر و نیاز مخاطب نیاز به تغییر را در خود احساس می‌کند. بنابراین با دستور ریاست سازمان صداوسیما در افق رسانه و همچنین انتظارات معاون محترم صدا در حکم ابلاغی بر آن شدیم تا با بهره‌گیری از نظرات اساتید وکارشناسان رسانه با برنامه‌ریزی‌های لازم ضمن حفظ هویت شبکه رادیویی پیام و آوا به عنوان شبکه‌ای فراگیر و مخاطب‌پسند، تغییراتی را در نحوه اطلاع‌رسانی، خبر و پخش موسیقی ایجاد کنیم؛ از جمله این تغییرات می‌توان به راه‌اندازی بخش اخبار فوری در رادیو پیام اشاره کرد. همچنین با توجه به دستور ریاست سازمان صداوسیما، شبکه رادیویی پیام در حوزه صدا متولی اطلاع‌رسانی لحظه‌ای رخدادهای داخلی و خارجی شد. از این رو شبکه رادیویی پیام برای انتقال سریع رخدادهای داخلی و خارجی به شنوندگان، بخش خبری را به مجموع بخش‌های خبری خود اضافه کرد. مدیر شبکه رادیویی پیام و آوا ادامه می‌دهد: رادیو آوا در راستای تامین نیاز موسیقایی مخاطبان به‌عنوان شاخص‌ترین و جامع‌ترین مرجع پخش موسیقی فاخر توانسته به عنوان رادیوی اول کشور پاسخگوی نیاز و سلیقه‌های مختلف موسیقایی در حوزه سنتی، پاپ، کلاسیک و... باشد. با توجه به تغییرات حاصل شده، آیتم‌های جدیدی نیز ازجمله کوی تیترا، کافه ماهور، روی نت، ذره‌بین، آوای طبیعت، پخش تکنوازان و آواهای ماندگار قدیمی به پخش شبانگاهی رادیو آوا اضافه شده است.

زهره زمانی

رسانه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها