مسابقات و پویش‌های کتابخوانی به روایت اعداد و ارقام

1500000 کتابی که خوانده شد!

معرفی کتاب و استفاده از ظرفیت‌های رسانه‌ای موجود برای رساندن کتاب متناسب با سلیقه‌های عمومی اقدامی است که طی چند سال اخیر گروه‌های مختلف فرهنگی انجام می‌دهند و در تلاش هستند از این روش کتاب خوب را به دست مخاطب برسانند. همکاری کتابفروشی‌ها، ناشر و رسانه‌ها برای معرفی یک کتاب اقدامی مشترکی است که خروجی آن افزایش شمارگان و رسیدن به عددهایی است که در وضعیت کنونی بازار اعدادی باورنکردنی محسوب می‌شوند. یکی از نکاتی که درباره این پویش‌ها باید به آن اشاره شود این است که آنها موتور فروش کتاب را روشن می‌کنند و روند فروش ادامه پیدا می‌کند. برای مثال در مورد کتاب‌هایی مانند «من زنده‌ام» یا «دختر شینا» روند فروش و توزیع و ترویج آن متوقف نشده و همچنان ادامه دارد. برای مثال خاطرات معصومه آباد نزدیک به یک میلیون نسخه به فروش رفته و کتاب دختر شینا پس از مسابقه «کتاب و زندگی» اکنون در نوبت چاپ نود و دوم قرار دارد. به همین خاطر اعدادی که در این گزارش می‌خوانید اعدادی است که در بازه برگزاری مسابقه یا پویش توزیع و فروخته شده و قبل و بعد آن محاسبه نشده است. باید این اتفاق را به عنوان یکی از رویدادهای مهم فرهنگی در فضای فرهنگی کشور معرفی کرد که توانسته تصور غالب و رایج درباره کتاب و کتابخوانی را از بین ببرد. زیرا در این پویش‌ها کتاب‌ها در فرآیندی مردمی فروخته می‌شود. به این معنا که فروش آنها از طریق کتابفروشی‌ها است و طیف‌های مختلف مخاطب آن هستند و تصوری که در فضای کتاب کشور رواج دارد مبنی بر این‌که کتاب‌های خاصی با اقبال روبه‌رو می‌شوند را برهم زده و تصویری تازه از فروش و عرضه کتاب را در افکار فعالان این حوزه ایجاد کرده است. مناسبت زمانی و تقویمی در انتخاب کتاب‌ها نقش زیادی در موفقیت آنها در بازار داشت که برخی به دلیل انتخاب‌های نادرست یا زمان‌های نامناسب نتوانستند به موفقیت‌های چشمگیری دست پیدا کنند. تنوع کتاب‌های انتخاب‌شده و گروه‌های هدفی که کتاب‌ها برای آنها معرفی می‌شود نیز از نکات مثبت این پویش‌ها و مسابقات است. در این گزارش مروری داشته‌ایم بر تعدادی از عناوینی که در این پویش‌ها به صورت سراسری معرفی شده و به فروش رفته‌اند و فرصت پرداختن به بخش دیگری از کتاب‌ها که تعدادشان بسیار است در گزارش فراهم نبود.
کد خبر: ۱۲۲۵۱۶۵

من زنده‌ام
معصومه آباد، دختری 17 ساله است که به اسارت نیروهای رژیم بعث عراق در‌می‌آید و مدت قریب به هزار روز در بازداشتگاه‌های استخبارات عراق اسیر می‌شود. این کتاب روایت هزار روز اسارت در زندان‌ها و اردوگاه‌های صدام است که آباد با قلمی روان برای مخاطب روایت کرده است. این کتاب در اولین دوره پویش کتابخوانی کتاب و زندگی معرفی شد و توانست توجه طیف وسیعی از مخاطبان و اهالی کتاب را به خود جلب کند. کتاب در مدت زمان برگزاری این حرکت ترویجی توانست از مرز ۲۰۰ هزار نسخه عبور کند و یک رکورد تازه در شمارگان کتاب از خود باقی بگذارد. کتابی که با تحسین رهبر انقلاب نیز روبه‌رو شد و توزیع سراسری و استفاده از ظرفیت‌های تبلیغی متنوع برای معرفی این کتاب سبب شد در اولین مرحله از برگزاری پویش کتاب و زندگی این عدد ثبت شود.

خانواده
این کتاب در واقع اثری است برگرفته از سخنرانی‌های مختلف رهبر انقلاب در مقاطع مختلف با موضوع خانواده که نشر صهبا به صورت یک جلسه پیوسته آن را تدوین و آماده‌سازی کرده و در اختیار مخاطبان قرار داده است. این کتاب در دومین موج از پویش کتاب و زندگی معرفی شد و در بازه چند ماهه به رقمی قریب به ۱۰۰ هزار نسخه رسید. این کتاب با هدف معرفی سبک زندگی ایرانی ـ اسلامی و تبیین آن به مخاطبان معرفی شده بود.

دختر شینا
روایتی از پشت جبهه از زبان همسر یکی از رزمندگان دفاع مقدس. سختی‌ها و دشواری‌های زندگی قدم‌خیر محمدی کنعان در این کتاب بازتاب وسیعی دارد و خواننده را لحظه به لحظه با خاطرات و اتفاقات زندگی او همراه می‌کند. این کتاب که در سومین دور از پویش کتاب و زندگی معرفی و عرضه شده بود، در مدت برگزاری این پویش ۱۵۰ هزار نسخه از آن توزیع شد و به فروش رسید که در روزهای پایانی این اتفاق نسخه‌های آن در بازار نایاب شده بود. کتابی که رنج‌ها و مشقات همسران رزمندگان را بازتاب می‌دهد و نقش همسران رزمنده‌ها در روزهای دفاع را به خوبی منعکس می‌کند. اولین تیزر سینمایی معرفی کتاب، در این پویش برای «دختر شینا» ساخته شد که تاثیر زیادی در فروش این اثر داشت.

رویای نیمه شب
ماجرای عشق پسری سنی مذهب به دختری از اهل تشیع و تشرف یک حمامی به محضر ولی‌عصر(عج) تمام آن چیزی است که مظفر سالاری در این کتاب برای خواننده‌اش روایت می‌کند. قصه این تشرف با شاخ و برگ‌های داستانی زمینه‌ای می‌شود تا خواننده را به خودجلب کند. این کتاب را که نشر کتابستان معرفت منتشر کرده بود در چهارمین دوره پویش کتاب و زندگی معرفی و با اقبال مخاطبان روبه‌رو شد. کتابی که برایش تیزر سینمایی تولید شد و با پخش آن از شبکه‌های تلویزیونی، نمودار فروش آن را صعودی کرد. شمارگان این کتاب طی این دوره از فروش قریب به ۱۱۰ هزار نسخه بود.

نامیرا
این رمان که صادق کرمیار آن را نوشته و از سوی نشر کتاب‌نیستان منتشر شده در چهارمین پویش مطالعاتی «روشنا» معرفی شده بود. این کتاب داستانی عبرت‌انگیز از واقعه عاشورای سال ۶۱ هجری است که غیرمستقیم به این واقعه پرداخته و از نمونه‌های موفق داستان دینی است. کرمیار این کتاب تلاش می‌کند غفلت‌ها و تاثیر آن در سرنوشت افراد را نشان دهد و مخاطب را در موقعیت اتفاقات داستانش قرار دهد. فروش این کتاب پس از اتمام این پویش و طبق اعلام دبیرخانه آن از مرز ۱۱۳ هزار نسخه عبور کرده بود.

نرگس
رحیم مخدومی در این رمان به حوادث منتهی به پیروزی انقلاب اسلامی می‌پردازد. او در این کتاب ماجرای اسماعیل را شرح می‌دهد که خواهرش، نرگس به دلیل محجبه بودن از مدرسه اخراج شده است. اسماعیل به هر دری می‌زند نمی‌تواند خواهرش را به مدرسه بفرستد؛ حتی به سر کار می‌رود تا بتواند برای نرگس معلم خصوصی بگیرد. این رمان در اولین پویش کتابخوانی کتاب شارژ که ویژه مخاطب نوجوان راه‌اندازی شده بود معرفی شد که با اقبال زیادی روبه‌رو نشد.

دخیل عشق
رمانی عاشقانه باز هم محور مسابقه کتابخوانی کتاب و زندگی شده بود. اثری از مریم بصیری که در آن روایت پرستاری را می‌خوانیم که نذری دارد و برای این نذر تلاش می‌کند و در کمال ناامیدی به مقصود خود می‌رسد. این رمان که با محوریت زنان و سبک زندگی بود در دوره پنجم به مخاطبان معرفی شد. این کتاب طی دوره برگزاری توانست به شمارگانی قریب به ۵۰ هزار نسخه برسد. به طور کلی دبیرخانه کتاب و زندگی زنان و خانواده در دستور کار خود قرار داده بود و تلاش می‌کرد در این مسیر کتاب‌هایی را به جامعه معرفی کند.

شهر ضرب‌المثل‌ها
ضرب‌المثل‌های فارسی بهترین ابزار برای آموزش و انتقال مفاهیم به کودکان و نوآموزان محسوب می‌شوند. غلامرضا حیدری ابهری با این کتاب در واقع موضوعات اخلاقی را برای کودکان تشریح می‌کند و با ضرب‌المثل‌های مختلف آنها را در جریان آموزه‌های اخلاقی قرار می‌دهد. این کتاب در پنجمین پویش مطالعاتی روشنا به مخاطبان عرضه شده بود که با فروش ۲۰ هزار نسخه‌ای آن در طول مدت این پویش توانست در میان مخاطبان به‌خصوص خانواده‌ها جایگاه خود را پیدا کند.

ملاقات در شب آفتابی
علی موذنی را باید نویسنده آثار سبک‌ها و فرم‌های متفاوت نامید. او نویسنده‌ای است که همیشه در کارهایش مشغول تجربه کردن و به کار بردن روش‌های متفاوت قصه‌گویی است. این کتاب نیز یکی از آثار متفاوت این نویسنده محسوب می‌شود؛ اثری که در پنجمین پویش مطالعاتی روشنا به مخاطبان ارائه شده بود و بیش از ۳۰ هزار نسخه از آن توزیع شد و به فروش رسید.

محمد مثل گل بود
روایتی روان و بدون پیچیدگی از زندگی پیامبر(ص) که در آن نکات تربیتی برای کودکان و نوآموزان گنجانده شده بود. اثری که غلامرضا حیدری ابهری آن را تالیف کرده بود و می‌توان از آن به عنوان اثری برای تبیین مولفه‌های سبک زندگی دینی در آثار کودکان یاد کرد. این کتاب نیز طی پویش مطالعاتی روشنا به خوانندگان عرضه شد و با اقبال بی‌نظیری روبه‌رو شد. این کتاب با توجه به این‌که حجم کمی داشت با استقبال بسیاری مواجه شد و توانست طی برگزاری پویش روشنا به شمارگان ۲۰۰ هزار نسخه دست پیدا کند که در بازار کنونی کتاب که شمارگان کتاب‌ها به زیر هزار نسخه رسیده رقمی باورنکردنی محسوب می‌شود.

سقای آب و ادب
سیدمهدی شجاعی و نثرهای مذهبی او را کمتر کسی هست که خوانده باشد و ارتباط عمیقی با آنها برقرار نکرده باشد. این کتاب از سیدمهدی شجاعی در روشنا به مخاطبان معرفی شد که بازهم به خاطر همزمانی با ایام محرم مورد توجه مخاطبان قرار گرفت و به فروش ۲۵ هزار نسخه‌ای دست پیدا کرد. انتخاب درست و به موقع یکی از عوامل موفقیت کتاب طی دوره یک مسابقه است.

سرباز کوچک امام
مهدی طحانیان، اسیر ۱۳ ساله‌ای بود که توجه محافل عمومی و خصوصی را در سال‌های جنگ به خود جلب کرد و موجی از انگیزه و شور و شعف را به رزمندگان نوجوان تزریق کرد. خاطرات او در این کتاب از کودکی و ورودش به جبهه تا اسارت و پس از آن را در برمی‌گیرد. این کتاب در اولین دوره پویش کتابخوانی قهرمان من معرفی شد و توانست طی دوره برگزاری آن به شمارگان صد هزار نسخه برسد و جشن صدهزارتایی شدن آن در نمایشگاه کتاب تهران برگزار شود.

احضاریه
این رمان نیز از جمله رمان‌های متفاوت علی موذنی است که نویسنده در آن روایتی از تشرف و زیارت را با هم آمیخته و اثری متفاوت در فضای عاشورایی خلق کرده است. اثری که در پویش روشنا به خوانندگان عرضه شد و با اقبال بسیاری همراه شد. همزمانی این پویش با ایام عزاداری سیدالشهدا(ع) و ادامه آن در پیاده‌روی اربعین عوامل موثری بودند بر این‌که خوانندگان با کتاب همراه شوند. شمارگان ۲۵هزار نسخه‌ای این کتاب گواهی است بر این‌که مخاطبان در مدت کوتاهی این کتاب را خوانده و با آن همراه شده‌اند. این پویش توانست با انتخاب‌های مناسبتی توجه بخشی از مخاطبان کتابخوان در جامعه را به خود جلب کند.

ادواردو
رمانی از بهزاد دانشگر که در آن خواننده با او در جست‌وجوی حقیقتی مکتوم در کوچه‌پس‌کوچه‌های ایتالیا قدم می‌زند. این رمان که باید آن را اثری پلیسی - معمایی خطاب کرد در واقع به ماجرای مرگ مشکوک مالک کارخانه فیات ایتالیا می‌پردازد و در پویش مطالعاتی روشنا به مخاطبان معرفی شد. اثری که ظرفیت‌های زیادی برای جذب مخاطبان داشت، اما احتمالا به خاطر همزمانی با تعطیلات نوروز آن‌طور که دیگر پویش‌ها و مسابقات موفق شدند نتوانست موفق شود و در انتها با رقمی قریب به ۲۰هزار نسخه به کار خود پایان داد.

ملاصالح و آن بیست‌و‌سه نفر
آنهایی که کتاب «آن بیست و سه نفر» را خوانده باشند حتما با شخصیت مصلاصالح قاری نیز آشنا هستند. این کتاب روایت زندگی این شخصیت عجیب و در عین حال جذاب را برای خواننده بازگو می‌کند. این کتاب به همراه کتاب آن بیست و سه نفر در پویش مطالعاتی روشنا به خوانندگان عرضه شد که در مجموع رقمی بیش از ۵۰هزار نسخه آنها در کتابفروشی‌ها عرضه شد. آن بیست و سه نفر نیز روایت اسارت ۲۳نوجوان است که هشت ماه در استخبارات عراق تحت شکنجه قرار می‌گیرند و صدام از آنها به عنوان سند جنگی سخت محافظت می‌کرده است.

خداحافظ سالار
این کتاب که یکی از آثار حمید حسام است به صورت داستانی به شرح زندگی شهید حسین همدانی پرداخته که شروع ماجرای آن از سال ۱۳۹۰ در اوج بحران سوریه است که دمشق در آستانه سقوط بود. این کتاب در واقع روایتی از زبان همسر شهید همدانی است که به صورت مشترک از سوی دبیرخانه‌های روشنا و کتاب و زندگی به مخاطبان معرفی شد که نزدیک به صد هزار نسخه از آن به فروش رسید.

حسام آبنوس

روزنامه‌نگار

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها