گلخونه

گیاه پیچ!

«پیچیدن» اصولا اصطلاحی عامیانه است که برای از زیر کار و مسوولیتی فرار کردن انسان ها به کار می رود، امروز می خواهیم گیاهی را به شما معرفی کنیم که خیلی اهل پیچیدن است!
کد خبر: ۱۲۲۴۹۳۵

اسم این گیاه هم با پیچ گره خورده است، برخی آن را پیچ مومی و برخی پیچ شمعی می نامند، اما خب نام اصلی آن «گل هویا» است که اصالت آن به قاره اقیانوسیه بر‌می‌گردد و در کشور استرالیا بسیار دیده می شود.
به طور طبیعی با توجه به زادگاه این گیاه، در منطقه شمالی ایران رشد بهتری دارد و معمولا مردم خوب سرزمین های شمالی کشورمان یعنی گیلان و مازندران بیشتر از این گیاه نگهداری می کنند.
گونه ای که در ایران رشد می کند معمولا دارای گل‌های سفید و خوشبویی است که با کمی دقت می‌توان میانه سرخی در این گل ها پیدا کرد. اگر شرایط آب و هوا و نیازهای پیچ شمعی مناسب باشد تا 30 سانتی متر از طول و تا نیم متر از عرض رشد می کند.
در ضمن این گیاه سن بلوغ گلدهی بالایی دارد و تقریبا تا 2 سالگی نباید انتظار گلدهی آنچنانی داشت پس حواس تان باشد که اگر دنبال گیاه گلدار می‌گردید حتما موقع خرید مطمئن شوید که گیاه به زمان گلدهی اش رسیده باشد.
برویم سراغ شرایط نگهداری
خاک مناسب این گیاه خاک قلیایی است و مخلوطی مساوی از خاک باغچه و پیت و کمی ماسه برای رشد حداکثری گیاه لازم است.
هویا عاشق نور است، اما توجه داشته باشید گرما برای هویا مناسب نیست. هویا را پشت پنجره پرنور اتاق قرار دهید.
پیچ مومی گیاهی اصولا تابستانی است و دمای بین 16 الی 34 درجه را می‌تواند تحمل کند و شاداب بماند؛ یعنی دمای خانه در تابستان و زمستان برای هویا باید مناسب باشد اگر زمستان سرد شد احتمال مرگ گیاه زیاد است.
هفته ای دوبار در تابستان و هفته ای یک بار در زمستان آبیاری برای هویا کافی است. مانع از خروج آب اضافی از گلدان هویا نشوید.
هویا به رطوبت علاقه فراوان دارد اگر تابستان گرمی دارید روی برگ های گیاه را غبار پاشی کنید.
هر دو هفته یک بار با کود هویا را تغذیه کنید که در زمان مناسب گلدهی داشته باشد و برگ های آن شاداب بمانند.
این گیاه معمولا به قیم یا حمایت کننده وسط گلدان نیاز دارد.
هویا در گلدان کوچک بهتر گل می‌دهد. پس بیهوده گلدان آن را بزرگ نکنید.
اگر به پیچ مومی زیاد آب بدهید برگ های آن قهوه ای شده و گیاه خشک می‌شود.

نسیبه سادات میرباقر/ مهندس کشاورزی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها