ماجرای برخورد نامناسب با یک گردشگر عراقی در ایران پایان خوشی پیداکرد

دلجویی ایرانی از دوستان عراقی

ماجرای برخورد نامناسب با یک گردشگر عراقی در فرودگاه مشهد و تصاویر و فیلم‌هایی که پس از این اتفاق منتشر شد، حواشی بسیاری را در پی داشت. حاشیه‌هایی که البته به تدبیر درست، پایان خوشی داشتند.
کد خبر: ۱۲۲۴۶۰۳

حتما شما هم درباره این ماجرا شنیده یا در فضای مجازی فیلم و عکسی مربوط به آن دیده اید. یک زن عراقی که به‌عنوان گردشگر به ایران آمده در فرودگاه مشهد با برخوردی روبه رو شده و در نهایت با خاطری ناخوشایند به کشورش باز می گردد. همین هم توجه بسیاری از رسانه‌های داخلی وخارجی را به خود جلب می‌کند. العربیه و برخی سایت‌ها و شبکه‌های خبری سعودی به این موضوع پرداخته و سعی کردند موضوع را به ابزاری برای ایجاد شکاف میان مردم ایران و عراق بدل کنند. این شبکه‌ها
با آب و تاب به ماجرا پرداختند و در صدد آن بودند که ابعاد سیاسی هم به ماجرا بدهند و میانه دولتمردان ایرانی و عراقی را هم شکرآب کنند.
هر چند تا کنون توضیحی درباره آنچه که در فرودگاه مشهد گذشته، منتشر نشده اما حتی اگر گردشگر حرف و رفتار نامناسبی هم داشته هیچ ماموری حق ضرب و شتم او را نداشته و نخواهد داشت.
بنابراین کاملا طبیعی بود که مقامات عراقی به این اتفاق واکنش نشان داده و خواستار عذرخواهی وزارت خارجه کشورمان شوند.
احمد سحاف سخنگوی وزارت خارجه عراق طی بیانیه‌ای که صبح پنجشنبه منتشر شد، اعلام کرد مساله شهروند این کشور را در فرودگاه مشهد با جدیت دنبال می‌کند.
همچنین در این بیانیه تاکید شد: عراق در قلمروی خود با شهروندان خارجی منش‌محترمانه و انسان‌‎دوستانه دارد و از کشورهای دیگر هم می‌خواهد منشی مشابه پیش گیرند.
کنسولگری کشورمان در عراق اما اقدامی کاملا به‌جا و درست انجام داده و هیاتی از کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در نجف را به خانه زن عراقی فرستاد تا از او دلجویی شود. تصاویر این دیدار هم در رسانه‌های دو کشور منتشر شد تا مردم دو کشور بدانند اگر چنین مورد یا مواردی در هر یک از کشورها رخ دهد، هر چند اتفاق بدی است اما همه‌گیری ندارد و نباید اشتباه یک نفر در یک کشور را به پای کل مردمش نوشت.
ماجرای رسانه‌های آن سوی آبی، ما و عراق
روابط خوب مردم ایران و عراق که بیش از هر زمانی در راهپیمایی‌های اربعین خودش را نشان می‌دهد، در چشم رسانه‌های خارجی اتفاق خوبی نیست و ظاهرا همه تلاش خود را به کار می‌بندند تا حاشیه و نکته‌ای پیدا کرده و به آن
بپردازند. بی بی سی هم چند هفته پیش ویدئویی تهیه کرده بود که نشان می‌داد گردشگران عراقی می‌گویند دلشان برای اوضاع بد اقتصادی مردم ایران می‌سوزد وشرایط طوری شده که می‌توانند هر وقت اراده کردند برای تفریح به ایران بیایند.
هر چند ایران این روزها مشکلات اقتصادی خاص خود را دارد اما دامن زدن به این موضوع از طریق به میان کشیدن گردشگران عراقی، نشان از آن دارد که ظاهرا رفت و آمدهای عادی مردم در کشور با یکدیگر خار چشم خیلی‌هاست، همان‌ها که چند دهه پیش از طریق حزب بعث دو کشور را مقابل هم کشاندند و درگیر یک جنگ بزرگ کردند.
اما حالا خیلی چیزها عوض شده، مردم دو کشور هم‌سفره هم شده‌اند و در مسیرهای بسیاری با هم راه رفته‌اند. دولتمردان هم دلجویی را بلدند و ایرانی و عراقی دیگر مقابل هم نمی‌ایستند.

زینب مرتضایی‌فرد

فرهنگ و هنر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها