سریال تلویزیونی ایل دا به سفارش سیمافیلم تولید می‌شود

انقلاب به روایت عشایر

عشایر از اصیل‌ترین اقوام ایرانی محسوب می‌شوند که سبک زندگی خاصی دارند. گرچه به دلیل نوع زندگی‌شان از مردم شهری دور هستند، اما همیشه و در همه شرایط در میدان حاضر بودند و پیشقدم. می‌توان گفت حتی عشایر از اولین‌هایی بودند که در سال‌های ابتدایی انقلاب با متجاوزان خارجی مقابله کردند و تفنگ به دست از مرزها حفاظت می‌کردند، اما همیشه متواضع بودند و زحمات‌شان را در قبال وطن، جزو وظایف‌شان می‌دانند و در بوق و کرنا نکرده‌اند. بنابراین سیما فیلم از چندی پیش تصمیم گرفت سریالی درباره ایثار و فداکاری عشایر مرزنشین ایران بسازد. مدیران سیمافیلم این ماموریت را به تهیه‌کننده‌ای همچون علیرضا سبط احمدی سپردند تا با همراهی یک گروه همدل و منسجم و بر مبنای چنین سوژه‌ای یک سریال تماشایی را بسازد. به همین دلیل تهیه‌کننده سریال دست به کار شد. او چندی پیش تولید سریال تلویزیونی ایل‌دا را با محوریت عشایر مرزنشین و به کارگردانی راما قویدل شروع کرده است. این مجموعه در حوزه دفاع مقدس است و اتحاد، همبستگی و ایستادگی مردان و زنان عشایر و روستایی مناطق مرزنشین و غرب کشور و قصه ایثار و فداکاری مردم غرب کشور در سال‌های ۱۳۵۸ و ۱۳۵۹‌را روایت می‌کند. ایل‌دا در گروه فیلم و سریال مرکز سیما فیلم و در مناطق زیبا، بکر و منحصربه‌فرد لرستان و در فضایی کاملا روستایی و بومی تولید و قسمت اعظم مکان‌‌ها در فضا‌های خارجی این مناطق به تصویر کشیده می‌شود. در این مجموعه تلویزیونی، 37 بازیگر از تهران حضور دارند و صد بازیگر تئاتر و تلویزیون هم از لرستان و خوزستان انتخاب شده‌اند تا جلوی دوربین نقش‌آفرینی کنند. به گفته تهیه‌کننده با توجه به این‌که مجموعه تلویزیونی ایل‌دا در مناطق لرستان تولید می‌شود، بازیگران فقط با لحن لری حرف می‌زنند و از آنجا که قرار است در آینده از یکی از شبکه‌های سراسری روی آنتن برود، به همین دلیل از لهجه لرستانی استفاده نشده و فقط از لحن بهره برده‌اند.
کد خبر: ۱۲۲۴۵۶۹

به گزارش جام‌جم، در سریال تلویزیونی ایل‌دا، مجید مظفری (صالح‌خان)، پوریا پورسرخ (ایرج)، فاطمه گودرزی (دا گل)، خسرو شهراز (نصیرخان)، علی دهکردی (دکتر هوشنگ)، جعفر دهقان (کاکاوند)، کاظم هژیر آزاد (شیر‌علی‌خان)، کوروش سلیمانی (شیرزاد)، امیرمحمد زند (فرهاد)، غلامرضا علی‌اکبری (شیخ رحیم)، سینا رازانی (کریم)، مهدی صبایی (منصور)، شهین تسلیمی (بی‌بی)، مسعود چوبین (مثقالی)، رضا نجفی (عموبرفی)، مژگان صابری (هاویر)، بهروز چاهل (دکتر هندی)، محمدصادق ملک (جابر و قادر)، سیامک ادیب (قباد)، معصومه بافنده (آساره) پویان گنجی (یاور)، دریا مرادی دشت (گندم)، زینب قادری (گلاره)، مسعود امین‌ناجی (بهادر)، طیبه دوست (زیور)، منصور نواصری (کامل)، امید محمدنژاد (کیومرث)، فاطمه آقا‌بابایی (ننه نازار)، مهدی افشار (گروهبان واحدی)، ناهید عساکره (راحیل)، سید امیر سالار قوامی (سیاوش) و یاسین مسعودی (امید) ایفای نقش می‌کنند.
مبارزه مقابل متجاوزان و منافقان
علیرضا سبط‌احمدی، تهیه‌کننده سریال تلویزیونی ایل‌دا درباره تولید این مجموعه به‌جام‌جم می‌گوید: ایل‌دا، قصه ایثار، فداکاری و حماسه عشایران مرزنشین ایران است. آنها کسانی هستند که در اولین جبهه در سال‌های بعد از انقلاب مقابل متجاوزان خارجی می‌ایستند. قصه سریال ایل دار در سال‌های 58 و 59 روایت می‌شود. ما به سال‌های آغازین جنگ می‌پردازیم که جامعه در چه شرایطی به‌سر می‌برد. وی ادامه می‌دهد: در سریال ایل‌دا، تصویرگر غیورمردان و زنان عشایر هستیم که مقابل خائنان و منافقان ایستادند و از وطن حفاظت کردند. در این سریال اتحاد و همبستگی‌ها را نشان می‌دهیم و این‌که باید اختلافات و نفاق کنار گذاشته شود.
این تهیه‌کننده با اشاره به لوکیشن‌های سریال ایل‌دا توضیح می‌دهد: ما برای تصویربرداری این سریال به سراغ مناطق بکر و زیبای لرستان رفتیم. همچنین بخشی از کار در روستاهای مرزنشین می‌گذرد. البته روستاهای مرزنشین را بازسازی کردیم تا فضای معماری خانه‌ها به سال‌های 58 و 59 نزدیک باشد. ما در روستاهای سفیددشت، بیشه و ... تصویربرداری می‌کنیم.
سبط‌احمدی عنوان می‌کند: در این سریال به فرهنگ فولکلور و آداب و رسوم منطقه لرستان می‌پردازیم. همچنین در بخش‌هایی از قصه به موضوعاتی همچون خون‌بس، قصاص، بخشش و ... هم نگاهی داشته‌ایم. چون هدف ما از تولید این مجموعه ترویج مفاهیم اتحاد و همبستگی است.
بازسازی روستاهای مرزنشین
وی در پاسخ به این سؤال که معمولا تهیه‌کنندگان به دلیل کمبود امکانات در شهرستان‌ها حاضر نمی‌شوند تهران‌گریزی داشته باشند، چطور شد که شما تن به این ماجرا داده‌اید؟ توضیح می‌دهد: بله، به دلیل محدودیت‌ها، مشکلات اقتصادی، افزایش هزینه‌ها، سختی کار و ... تهیه‌کنندگان کمتر تن به این ماجرا می‌دهند، اما ما می‌خواستیم یک سریال خوب و تماشایی بسازیم و به فرهنگ غنی بخشی از ایران همچون منطقه لرستان توجه کنیم. این تهیه‌کننده ادامه می‌دهد: البته ما می‌توانستیم در شهرک دفاع مقدس و روستاهای اطرف تهران سریال را با نماهای بسته ضبط کنیم، اما این کار را انجام ندادیم و تلاش کردیم از لوکیشن‌های واقعی برای سریال ایل‌دا استفاده کنیم. به همین دلیل بعد از صحبت با راما قویدل تصمیم گرفتیم در لرستان ضبط کنیم.
سبط‌احمدی با اشاره به حضور بازیگران سریال ایل‌دا می‌گوید: در این سریال 37 بازیگر از تهران داریم و در حدود 60 تا 70 نفر هم در پشت دوربین هستند. صد بازیگر بومی تئاتر و تلویزیون هم از لرستان و خوزستان داریم. البته باید به این نکته اشاره کنم که برآوردهای سازمان همچون سال قبل است و برآوردها با توجه به تورم اقتصادی باید افزایش یابد تا از کیفیت کار هم کاسته نشود.
وی با اشاره به این‌که سریال ایل‌دا در 26‌قسمت 45 دقیقه‌ای و به سفارش سیمافیلم ساخته می‌شود، می‌افزاید: بعد از ساخت سریال، سیما فیلم تصمیم می‌گیرد که از کدام یک از شبکه‌های سراسری پخش شود.
این تهیه‌کننده درباره انتخاب راما قویدل کارگردان توضیح می‌دهد: مسلما برای ساخت این سریال هم کارگردانانی نامزد کرده بودیم. سال گذشته پیش‌تولید سریال تا حدودی آغاز شد و رضا آهنج هم برای کارگردانی انتخاب شده بود،اما با توجه به مشکلات اقتصادی، این سریال سال گذشته کلید نخورد و آقای آهنج هم برای کارگردانی سریال برادرجان انتخاب شدند. بعد از آن سیمافیلم از من خواست تا کارگردان دیگری را انتخاب کنم و من هم کارهای قبلی آقای قویدل را دیده بودم و به انتخاب او برای کارگردانی این سریال رسیدم. با توجه به این‌که او جوان هست و فعال، بهترین گزینه برای کارگردانی سریال ایل‌دا بود. با توجه به این‌که سریال از شبکه‌های سراسری پخش می‌شود، به همین دلیل از لهجه لری استفاده نکردیم، اما بازیگران لحن لری را در صحبت‌هایشان دارند.
ایفای یک نقش چالش‌برانگیز
کوروش سلیمانی درباره نقشش در این سریال به جام‌جم می‌گوید: در این سریال نقش شیرزاد را بازی می‌کنم که نظامی است و دوره جنگ به عنوان مرزبان فعالیت می‌کند. او ساکن یکی از روستاهای مرزنشین است. با توجه به این‌که قصه در سال‌های 58 و 59 روایت می‌شود، این شخصیت با چالش‌های بسیاری همراه می‌شود که بازی کردن آن برایم جذاب بود. ما در لرستان کار می‌کنیم. امیدوارم سریال هنگام پخش مورد توجه مردم قرار بگیرد. وی ادامه می‌دهد: البته تا امروز نقش نظامی را زیاد بازی کرده‌ام، اما نقش مرزبان را تا به حال نداشتم و برایم جالب بود. به هر حال مرزبانی جزو مشاغل بسیار سخت است و من هم سعی می‌کنم در حد توانم این نقش را به‌درستی بازی کنم تا سهمم را به این عزیزان ادا کنم.
سلیمانی عنوان می‌کند: من قبلا هم با آقای قویدل کار کرده بودم، آن کار آپارتمانی بود، اما سریال ایل‌دا سختی‌های خودش را دارد، چون فضای کار آپارتمانی نیست و لوکیشن‌ها در روستاها و شهرستان‌ها است. در مجموع حال و هوای کار را دوست دارم.

وقتی گودرزی یک زن عشایری می‌شود
فاطمه گودرزی در فیلم تلویزیونی ماه‌منیر در نقش یک عمه‌خانم از خطه لرستان بسیار خوش درخشید. با این‌که بارها این تله فیلم پخش شده، اما همچنان مخاطبان با علاقه شاهد بازی گودرزی در این نقش هستند. این بازیگر پیشکسوت تا به امروز در فیلم‌های سینمایی و سریال‌های تلویزیونی نقش‌های متعددی را تجربه کرده است. آخرین بازی گودرزی در سریال گرگ و میش بود که به کارگردانی همایون اسعدیان ساخته شده بود. او در این سریال نقش یک مادر را بازی کرده بود که در بیمارستان کار می‌کرد. حال این روزها او در سریال تلویزیونی ایل‌دا مشغول بازی است و نقش فاطمه دا گل، همسر صالح‌خان (مجید مظفری) را بازی می‌کند. فاطمه دا گل یک زن عشایری است که به گفته تهیه‌کننده برای خودش شیرزنی محسوب می‌شود و اسلحه به دست می‌گیرد و کنار همسرش با متجاوزان می‌جنگد.

پورسرخ در لباس یک عاشق شکست خورده
پوریا پورسرخ در ماه رمضان در سریال از یادها رفته نقش فرد یک چشمی را بازی کرده بود که از شبکه یک پخش شده بود. او در سریال‌هایی همچون مرز خوشبختی، کیمیا، برادر، بیمار استاندارد، ماتادور، مسیر انحرافی و ... بازی کرده است. البته فعالیتش در سال‌های اخیر در رسانه ملی زیاد شده است. مخاطب این بازیگر را به‌واسطه بازی‌های احساسی‌اش می‌شناسد.
پورسرخ این روزها مشغول بازی در سریال تلویزیونی ایل‌دا است که در این سریال نقش جوانی به نام ایرج را بازی می‌کند. او جوانی است که شکست عاطفی خورده و بعد از مشکلات زیادی که دارد، تصمیم می‌گیرد به قوم و قبیله خودش برگردد، در حالی که سال‌ها بود دور شده بود. بازگشت او منجر به اتفاقات زیادی برایش می‌شود.

مظفری در نقش بزرگ قوم صالح‌آباد
مجید مظفری جزو هنرمندان پیشکسوت است که تا به امروز لباس شخصیت‌های مختلف را به تن کرده است. او همیشه بازی گرمی دارد و در سال‌های اخیر نقش پدران متفاوت را به عهده داشته است. او درباره نقشش در سریال تلویزیونی ایل دا می‌گوید که در این سریال نقش صالح‌خان را بازی می‌کند که بزرگ قوم صالح‌آباد است. او کسی است که تمام قوم و قبیله، حرفش را قبول دارند و گوش می‌دهند. برای این هنرمند پیشکسوت فرقی نمی‌کند که نقشش جدی باشد یا طنز، بلکه سعی می‌کند نقشش را به درستی اجرا کند. یکی از بازیگران نقش مقابل مظفری، خسرو شهراز است که نقش نصیرخان و بزرگ قوم نصیرآباد را بازی می‌کند. این دو بزرگ قبیله هدفشان اتحاد و همبستگی در میان قبیله‌شان است.

فاطمه عودباشی
رسانه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها