فهرستی جدید از ۲۰ شرکت خودروساز در جهان منتشر شده که در ادامه مشاهده کنید.
کد خبر: ۱۲۲۴۲۲۳
۲۰ شرکت خودروسازی برتر در جهان

به گزارش جام جم آنلاین از باشگاه خبرنگاران جوان، صنایع خودروسازی از جمله مورد توجه‌ترین بخش تولیدی هر کشور از نظر حاکمیت و مردم محسوب می‌شود، دلیل آن نیز واضح است، خودروسازی برای دولت هر کشور یک منبع درآمد سرشار و پویا خواهد بود و از طرفی صنعت خودروسازی، ارتباط مستقیمی با مردم دارد، تولیدات کارخانه‌های خودروسازی، مستقیما به دست مردم می‌رسد و مورد استفاده عموم جامعه است.

مردم نیز علاقه فراوانی به استفاده از یک خودرو با کیفیت و قدرتمند دارند، یک خودرو توانمند و با قابلیت می‌تواند زندگی روزمره مردم را آسان کند و خاطرات خوبی برایشان بسازد، به همین جهت صنعت خودروسازی در جهان به یکی از بزرگ‌ترین و رقابتی‌ترین شاخه‌های تولیدی تبدیل شده است.

نام برندهای بزرگ و شرکت‌های باسابقه در صنعت خودروسازی که در تلاش‌اند تا با تولیدات بهتر و در عین حال ارزان‌تر، سهم بیشتری در بازار جهانی داشته باشند، ارزش بیشتری به این صنعت می‌بخشد، برندهای قدرتمندی که هر کدام سالیانه، در رقابتی سخت و دشوار به‌دنبال درآمد بیشتر هستند و از طرفی برنامه‌های بزرگی برای آینده این صنعت دارند.

مانند هرسال فهرستی از برترین شرکت‌های خودروسازی در جهان منتشر شده است، این فهرست براساس درآمد و سود شرکت‌ها تنظیم می‌شود. می‌توان گفت طی سال‌های اخیر، سه یا چهار شرکت برتر خودروسازی در جهان، جایگاه‌های ثابتی داشتند به نوعی رسیدن به جایگاه آنان کار بسیار دشواری است، اما دیگر شرکت‌ها در رده‌های دیگر تلاش می‌کنند تا هرچه بیشتر خود را به رتبه‌های بالایی فهرست نزدیک کنند.

بر اساس اسناد منتشر شده از پایان یافتن دوره مالی سال ۲۰۱۸ و نیمه اول سال ۲۰۱۹، فهرست ۲۰ شرکت بزرگ خودروسازی در جهان منتشر شده که طی دو گزارش، به معرفی آنان خواهیم پرداخت، با ما همراه باشید:

۲۰- شرکت سوزوکی
کشور: ژاپن
درآمد: ۳۴.۹ میلیارد دلار – ۳ درصد رشد
سودآوری: ۱.۶ میلیارد دلار – ۱۷ درصد افت


شرکت با سابقه سوزوکی طی سال مالی گذشته، از نظر سودآوری وضعیت خوبی نداشت، این شرکت علی‌رغم افزایش درآمد با کاهش سودآوری همراه بود، سوزوکی به طور معمول به ساخت خودرو‌های سطح متوسط با قیمتی مناسب در شرق آسیا و اروپا شناخته می‌شود، مدل MVP این شرکت در سال گذشته فروش خوبی داشت و بخشی از درآمد سوزوکی به واسطه این مدل به دست آمد. فروش مدل MVP به خصوص در هند بسیار خوب بود و با رشد چشمگیری همراه شد. این شرکت به همراه برند مزدا و سوبارو در تولید خودرو‌های الکتریکی با تویوتا همکاری می‌کند.

۱۹- شرکت تاتا موتورز
کشور: هند
درآمد: ۴۳.۶ میلیارد دلار – ۴.۹ درصد افت
سودآوری: ۴.۱ میلیارد دلار – ۳۹۵ درصد افت


شرکت تاتا موتورز شاید به دلیل مالکیت ۹۰ درصدی برند جگوار لندروور معروف باشد، اما در هر صورت مالکیت لندروور نیز موجب نشد تا این شرکت در سال مالی گذشته با ضرر هنگفت ۴.۱ میلیارد دلاری مواجه نشود. این شرکت با کاهش پیشرانه‌های دیزلی شاسی‌بلند‌های خود که انتخابی محبوب برای مردم است و همچنین کاهش فروش لندروور در چین، نتوانست درآمد مطلوبی داشته باشد و با درصد منفی سودآوری همراه شد.

۱۸ - شرکت کیا
کشور: کره جنوبی
درآمد: ۴۹.۲ میلیارد دلار – ۴ درصد رشد
سودآوری: ۱.۱ میلیارد دلار – ۲۲.۷ درصد رشد


کیا چراغ‌خاموش مسیر رشد خود را پیش گرفته است، هرچند وضعیت کلی کیا نسبت به سال گذشته پایدار است، اما فروش خوب شاسی‌بلند سورنتو موجب شد تا وضعیت این شرکت کمی بهبود پیدا کند، این شرکت ۳.۰۸ درصد از بازار جهانی را در اختیار دارد که نسبت به سال ۲۰۰۸، ۵۰ درصد رشد داشته و حالا برند‌های مرسدس بنز و رنو وضعیت بهتری نسبت به کیا دارند. کیا با افزایش صادرات خود می‌تواند در بازار‌های سودآوری، محبوبیت خود را افزایش دهد.

۱۷ - شرکت جیلی
کشور: چین
درآمد: ۴۹.۷ میلیارد دلار – ۲۰ درصد رشد
سودآوری: ۲ میلیارد دلار – ۸ درصد رشد


از زمانی که گروه خودروسازی جیلی در سال ۲۰۱۰ برند ولوو را خریداری کردند، دامنه سرمایه‌گذاری این شرکت رشد بالایی داشت، ولوو به تنهایی در سال گذشته ۶۴۲ هزار و ۵۲۳ دستگاه خودرو به‌فروش رسانده که ۴۳ درصد از فروش کل محصولات جیلی را شامل می‌شود، از طرفی خود تولیدات جیلی مانند شاسی‌بلند Boyue، در بازار چین خوش درخشیدند و ۱۰ درصد نسبت به سال گذشته رشد داشتند.

۱۶ - شرکت GAC
کشور: چین
درآمد: ۵۵ میلیارد دلار – ۹ درصد رشد
سودآوری: ۸۸۵ میلیون دلار – ۱۰.۵ درصد افت


گروه گاک با شرکت‌های تویوتا، میتسوبیشی، هوندا، ایسوزو، فیات و پژو در ساخت خودرو همکاری دارد، این برند به عنوان ششمین خودروساز برتر چینی، در سال گذشته تولیدات خود را در بازار این کشور، ۵.۵ درصد و به طور کلی ۱۰.۵ درصد افزایش داد. اما مالیات شراکت با برند‌های خارجی موجب شد تا در نهایت، سودآوری این شرکت با کاهش همراه شود.

۱۵ - شرکت رنو
کشور: فرانسه
درآمد: ۶۷.۸ میلیارد دلار – ۲.۳ درصد رشد
سودآوری: ۳.۹ میلیارد دلار – ۳۲ درصد رشد


رنو در حال حاضر بیشترین سهم بازار خودرو‌های الکتریکی در اروپا را دارد، سرمایه‌گذاری زودهنگام این شرکت بیش از هر شرکت دیگر در اروپا جواب داد و با وجود شرکت‌های قدر خودروسازی در این قاره، رنو توانست در این بخش، بهترین عملکرد را داشته باشد، همچنین فروش سری الکتریکی رنو در جهان نیز ۳۷ درصد رشد داشت که رقمی قابل احترام است. البته رشد فروش برند داچیا که زیر مجموعه رنو محسوب می‌شود در افزایش سودآوری این شرکت نیز تاثیرگذار بود.

۱۴ - شرکت BAIC
کشور: چین
درآمد: ۷۰.۲ میلیارد دلار – ۴.۴ درصد رشد
سودآوری: ۱.۱ میلیارد دلار – ۲۹ درصد افت


گروه بایک نیز مانند گاک با چند شرکت خارجی مانند مرسدس و هیوندای همکاری دارد، این شرکت در سال گذشته ۱.۷ میلیارد دلار برروی افزایش تولید مرسدس در کارخانه پکن این شرکت سرمایه‌گذاری کرد، اما به سودآوری مورد انتظار نرسید، البته این شرکت پرفروش‌ترین خودرو الکتریکی چین را به‌فروش می‌رساند و پیش‌بینی می‌شود در این بخش، رشد چشمگیری در دو سال آینده داشته باشد.

۱۳ - شرکت پژو
کشور: فرانسه
درآمد: ۸۷ میلیارد دلار – ۱۸.۹ درصد رشد نسبت به سال ۲۰۱۷
سودآوری: ۳.۳ میلیارد دلار – ۵۳ درصد رشد نسبت به سال ۲۰۱۷


شاخصه موفقیت در بازار امروز خودرو دنیا، مدل‌های شاسی‌بلند است، شرکت پژو نیز با مدل شاسی‌بلند ۵۰۰۸ توانست فروش خود در بازار اروپا را ۵ درصد افزایش دهد، از دیگر دلایل رشد پژو در اروپا، افزایش فروش محصولات شرکت سیتروئن است که زیر مجموعه پژو محسوب می‌شود، همچنین برند اوپل که چند سالی تحت مالکیت جنرال موتورز آمریکا، ضرردهی داشت از زمانی که به پژو پیوسته، رونق خوبی پیدا کرده و به رشد درآمد این شرکت کمک کرده است.

۱۲ - شرکت هیوندای
کشور: کره جنوبی
درآمد: ۸۸ میلیارد دلار – ۱۸.۸ درصد رشد
سودآوری: ۱.۳ میلیارد دلار – ۶۱ درصد افت


هیوندای در ظاهر وضعیت فروش خوبی دارد، اما اعتصاب کارگران در سال گذشته موجب شد تا توقفی بزرگ در تولید کارخانه‌های این شرکت رخ دهد، همچنین کاهش قدرت اقتصاد کره جنوبی موجب شد تا صادرات محصولات هیوندای، به مقدار مورد انتظار بازگشت مالی نداشته باشد و این شرکت با کاهش سودآوی بزرگ ۶۱ درصدی همراه شود.

۱۱ – گروه FAW
کشور: چین
درآمد: ۸۹ میلیارد دلار – ۲۹ درصد رشد
سودآوری: ۲.۶ میلیارد دلار – ۶.۸ درصد افت


گروه فاو یکی از چهار تولید کننده خودرو در چین و به عنوان یک شرکت دولتی که وظیفه تامین وسایل نقلیه شهری و مقامات چینی را بر عهده دارد در سال گذشته با افزایش درآمد ۲۹ درصدی همراه بود، این شرکت که بزرگ‌ترین تولید کننده محصولات فولکس‌واگن در چین است، از این طریق نیز ۲.۶ درصد افزایش درآمد داشت.

۱۰- شرکت دانگ فنگ موتورز
کشور: چین
درآمد: ۹۰ میلیارد دلار – ۲ درصد رشد نسبت یه سال ۲۰۱۷
سودآوری: ۱.۶ میلیارد دلار – ۱۴ درصد رشد نسبت به سال ۲۰۱۷


دانگ فنک یکی دیگر از شرکت‌های دولتی چینی در صنعت خودروسازی است که یکی از بزرگ‌ترین برند‌های خودرو در جهان محسوب می‌شود، این شرکت از سال ۲۰۱۷ توانسته رشد صعودی خوبی در سودآوری خود داشته باشد، مدیران دانگ فنگ اعلام کرده‌اند که نیروی عظم جدی برای افزایش صادرات و فروش در بازار‌های جهانی دارند، طبق برنامه‌های این شرکت، تعداد فروش فعلی ۶۵ هزار دستگاه خودرو خارج از خاک چین باید به ۱۵۰ هزار دستگاه تا سال ۲۰۲۰ رشد پیدا کند.

۹- شرکت نیسان
کشور: ژاپن
درآمد: ۱۰۴ میلیارد دلار – ۳.۲ درصد افت نسبت یه سال ۲۰۱۷
سودآوری: ۲.۸۸ میلیارد دلار – ۵۷ درصد افت نسبت به سال ۲۰۱۷


آخرین آمار‌های شرکت نیسان نیز از سال ۲۰۱۷ ثبت شده و حالا شاهد کاهش عظیم درآمد و سودآوری در این شرکت هستیم. نیسان تولیدات گسترده‌ای دارد، از انواع خودرو‌های شهری و کوچک گرفته تا شاسی‌بلند‌های سرسخت و مدل‌های آفرود، این شرکت در سال‌های اخیر هزینه‌های زیادی به‌خصوص برای افزودن فناوری‌های نوین به محصولات خود انجام داده، بخش اعظم هزینه‌های این شرکت مربوط به بخش خودرو‌های الکتریکی آن است که در حال رشد بوده و نیسان درآمد‌های خود را به این بخش اختصاص داده است. فاش شدن فساد مالی مدیرعامل این شرکت، کارلوس گوسن نیز در به‌وجود آمدن این وضعیت آشفته برای نیسان، بی‌تاثیر نبود.

۸- شرکت بی‌ام‌و
کشور: آلمان
درآمد: ۱۱۵ میلیارد دلار – ۳.۴ درصد رشد
سودآوری: ۸.۴ میلیارد دلار – ۱۳ درصد افت


مقدار سودآوری بی‌ام‌و در سال‌های اخیر به مقداری خوب بوده که با وجود سود ۸.۴ میلیاردی این شرکت در سال گذشته، آمار‌ها از کاهش درآمد خالص بی‌ام‌و خبر می‌دهند. این شرکت آلمانی که مالک برند‌های مینی و رولزرویس نیز است، در سال گذشته تولیدات خود را به ۱۴۲ هزار ۶۱۷ دستگاه خودرو در سال رساند که رشدی چشمگیر برای بی‌ام‌و محسوب می‌شود، اما قوانین آلایندگی جدید موجب شده تا بسیاری از پیشرانه‌ها و سیستم‌های فنی این شرکت تغییر کنند و به همین جهت، هزینه‌های زیادی صرف بخش فنی بی‌ام‌و شود. دلیل کاهش سودآوی این شرکت نیز همین موضوع است.

۷- شرکت سایک موتورز
کشور: چین
درآمد: ۱۳۶.۴ میلیارد دلار – ۵.۹ درصد رشد
سودآوری: ۵.۴ میلیارد دلار – ۶.۹ درصد رشد


سایک موتورز خودرو‌های خود را تحت برند‌هایی مانند MG به‌فروش می‌رساند، این شرکت با گروه خودروسازی فولکس‌واگن و جنرال موتورز نیز همکاری دارد و بخشی از خودرو‌های این شرکت‌ها در چین را تامین می‌کند. افزایش چشمگیر ۱۳۲ درصدی تولید خودرو این شرکت در سال گذشته، یکی از اصلی‌ترین دلایل رشد سودآوری سایک موتورز محسوب می‌شود.

۶- شرکت هوندا
کشور: ژاپن
درآمد: ۱۴۳ میلیارد دلار – ۳.۴ درصد رشد
سودآوری: ۵.۵ میلیارد دلار – ۴۲ درصد افت


ساخت و توسعه بخش خودرو‌های الکتریکی در شرق آسیا موجب شده تا شرکت‌های این منطقه مانند ژاپن، چین و کره جنوبی، اکثرا با کاهش سودآوری همراه شوند، هوندا نیز به همین شکل است، این شرکت علی‌رغم رشد ۵.۲ درصدی در بازار چین، با وجود هزینه‌های سنگینی که به بخش خودرو‌های الکتریکی خود اختصاص داد، با بیش از ۴۰ درصد کاهش سودآوری همراه شد.

۵- شرکت جنرال موتورز
کشور: آمریکا
درآمد: ۱۴۷ میلیارد دلار – ۶.۵ درصد افت
سودآوری: ۸.۱ میلیارد دلار – ۸.۳ درصد افت


جنرال موتورز آمریکا که تا چند سال پیش، به عنوان برترین شرکت خودروسازی در جهان به شمار می‌آمد، حال دیگر در میان سه شرکت برتر نیز جایی ندارد، دولت جدید آمریکا که جنگ تجاری بزرگی را با چین آغاز کرده، موجب شده تا جنرال موتورز برای چندمین سال پیاپی با کاهش درآمد و سودآوری همراه شود، همچنین میزان تقاضا محصولات این شرکت در آمریکا کاهش پیدا کرده و مردم این کشور دیگر مانند گذشته توانایی خرید محصولات شورولت، جی‌ام‌سی، کادیلاک و بیوک را ندارند.

۴- شرکت فورد
کشور: آمریکا
درآمد: ۱۶۰ میلیارد دلار – ۲.۳ درصد رشد
سودآوری: ۳.۶ میلیارد دلار – ۵۱ درصد افت


فورد نیز تحت تاثیر جنگ تجاری آمریکا و چین قرار گرفته است، این شرکت در سال گذشته تنها یک میلیارد دلار صرف خرید فولاد و آلومینیوم از کشور چین کرد، همچنین فراخوانی خودرو‌های این شرکت به دلیل کیسه‌هوای معیوب نزدیک به ۲۹۹ میلیون دلار خرج برداشت، به این ترتیب سودآوری فورد نسبت به سال گذشته تقریبا نصف شده و شرایط مطلوبی ندارد. فورد نیز مانند جنرال موتورز با کاهش تقاضا حتی برای مدل‌های محبوب سری F مواجه شده است.

۳- شرکت دایملر
کشور: آلمان
درآمد: ۱۹۷ میلیارد دلار – ۶.۶ درصد رشد
سودآوری: ۸.۵ میلیارد دلار – ۲۷ درصد افت


شرایط نامساعد شرکت‌های خودروسازی تنها به شرق آسیا و آمریکا محدود نمی‌شود، بلکه برند‌های برتر اروپا نیز با کاهش سودآوری دست و پنجه نرم می‌کنند، دایملر مالک مرسدس و تمام برند‌های زیر مجموعه آن (مانند مرسدس AMG و مرسدس مایباخ) در سال گذشته بیشترین تعداد خودرو را در تاریخ خود به‌فروش رساند، اما فروش ۲.۳ میلیون خودرو نیز موجب کاهش سودآوری این شرکت نشد. البته کاهش سود این شرکت نیز به دلیل سرمایه‌گذاری برروی بازار خودرو‌های الکتریکی بوده و مانند شرکت‌های آمریکایی، کاهش فروش و افزایش هزینه‌ها، گریبان‌گیر برند‌های اروپایی یا شرق آسیایی نبوده است.

۲- شرکت تویوتا
کشور: ژاپن
درآمد: ۲۷۲ میلیارد دلار – ۲.۸ درصد رشد
سودآوری: ۱۶ میلیارد دلار – ۲۴ درصد افت


تویوتا بیش از هر شرکت خودروساز دیگری در سال گذشته، سودآوری داشت، این برند بیشتری سهم در بازار جهانی خودرو‌های شهری را دارد و همچنین چندین میلیون خودرو الکتریکی تنها در اروپا به فروش رساند، اما با این وجود، سود این شرکت نسبت به سال گذشته ۲۴ درصد کاهش داشت، یکی از دلایل عمده این کاهش سود، مربوط به فراخوانی گسترده خودرو پاریوس به علت نقض فنی ایمنی بود، همچنین سرمایه‌گذ‌اری تویوتا در آمریکا نیز هزینه‌های زیادی برای این شرکت به همراه داشت.

۱- شرکت فولکس‌ واگن
کشور: آلمان
درآمد: ۲۷۸ میلیارد دلار – ۷ درصد رشد
سودآوری: ۱۴ میلیارد دلار – ۹ درصد رشد


برای چندمین سال متوالی، فولکس‌واگن به عنوان برترین شرکت خودروسازی در دنیا شناخته می‌شود، فولکس‌واگن مالک برند‌های آئودی، بوگاتی، بنتلی، لامبورگینی، پورشه، اسکانیا و اشکودا است. با تولید شاسی‌بلند‌های مقرون به صرفه مانند T-Roc و T-Cross همچنین مدل الکتریکی خودرو محبوب گلف توانست بیش از ۴۰ درصد فروش خود را افزایش دهد. رکورد فروش ۱۰ میلیون دستگاه وسیله نقلیه در سال نیز به نام فولکس‌واگن ثبت شده که غیر قابل شکستن به نظر می‌رسد. رشد فروش برند‌های زیر مجموعه فولکس‌واگن نیز تاثیر بسزایی در رشد درآمد و سودآوری این شرکت داشت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها