پرونده تیراندازی مرگبار ماموران سبزوار به سارقان فراری برای رفع چهار نقض به دستور قضات دادگاه دیوان‌عالی کشور به دادسرای جنایی ارجاع شد. شش مامور پیش از این به قصاص محکوم شده بودند. قرار است آنها صحنه تیراندازی را بازسازی کنند.
کد خبر: ۱۲۲۴۰۷۹

رسیدگی به این پرونده از اوایل آبان 94 و با گزارش تیراندازی مرگبار در سه راه افسریه به پلیس آغاز شد. ماجرا از این قرار بود که مردی هراسان با پلیس تماس گرفت و از تیراندازی شش سرنشین
دو خودروی سمند و پژو به سوی سرنشینان یک خودروی پراید سفید خبر داد. بلافاصله ماموران امداد و پلیس راهی محل حادثه شدند. در بررسی‌ها مشخص شد راننده خودرو و پسر جوانی که در صندلی جلو نشسته بود به علت اصابت گلوله کشته شده‌ و دو سرنشین دیگر خودرو که یکی از آنها سرباز بود مجروح شده‌اند.
با حضور تیم جنایی در محل، تحقیقات از شش مرد تیرانداز نشان داد آنها ماموران پلیس آگاهی سبزوار بودند که با نیابت قضایی برای دستگیری یک مظنون به قتل به تهران آمده و با مشاهده مظنون، هر شش مامور پلیس با سلاح کلاشینکف و کلت به سوی خودروی او شلیک کردند که دو پسر ۲۱ و ۳۲ ساله کشته شدند. در حالی که تحقیقات از ماموران ادامه داشت ساعتی بعد یکی از مجروحان حادثه به علت اصابت تیر به سرش و شدت جراحات جانش را از دست داد.
سرباز ۱۹ ساله نیز در تحقیقات گفت: سرباز کلانتری هستم و برای رفتن به محل خدمتم در دوراهی گبر پاکدشت سوار خودرو شدم تا به سه راه افسریه بروم. در نزدیکی مقصد دو خودرو سد راهمان شدند و به سمت خودرو تیراندازی کردند که من مجروح شدم.
باتوجه به آن‌که تیراندازی ماموران، مرگ سه نفر را رقم زده بود به دستور بازپرس شعبه سوم دادسرای امور جنایی تهران تحقیقات از آنها صورت گرفت. یکی از ماموران در تحقیقات اولیه گفت: یک ماه قبل مرد ۶۰ ساله‌ای که از دامداران سبزوار بود در محل کارش با شلیک گلوله به قتل رسید. در تحقیقات متوجه شدیم عامل این جنایت پسر 21 ساله‌ای بوده که از اشرار سابقه‌دار مشهد است. پسر مقتول انگیزه قتل را اختلافات قبلی عنوان کرد و ما بررسی هایمان را برای دستگیری متهم جوان ادامه دادیم تا این‌که متوجه شدیم قاتل 20 روز قبل سوار بر خودروی پرایدش به تهران متواری شده است. پس از هماهنگی‌های قضایی راهی تهران شدیم و متهم را همراه برادرش شناسایی کردیم. به صورت نامحسوس او را تحت تعقیب قرار دادیم و درنهایت به آنها دستور ایست دادیم، اما متهم به اخطار ما توجهی نکرد. ما هم به ناچار به سمت خودروشان شلیک کردیم.
او ادامه داد: ما متوجه حضور دو سرنشین دیگر در صندلی عقب خودرو نشدیم. سوابق دو برادر نشان می‌دهد آنها چند بار به اتهام موادمخدر و شرارت دستگیر شده‌اند. همچنین پسر جوان دیگری که در صندلی عقب خودرو بود، به اتهام سرقت تحت‌ تعقیب بوده و همراه دو برادر به تهران فرار کرده بود. وقتی سد راه خودرو شدیم متهم تحت‌تعقیب با قمه به سمت ما حمله کرد که ما نیز در دفاع از خود به سمت آنها تیراندازی کردیم. دو سرنشین جلوی خودرو همراه خود سلاح سرد داشتند.
با تکمیل تحقیقات و با توجه به درخواست اولیای دم برای قصاص، پرونده شش مامور برای صدور حکم به شعبه دوم دادگاه کیفری یک استان تهران ارجاع شد. اردیبهشت سال گذشته عامل این
سه قتل پای میز محاکمه رفته و به دفاع از خود پرداختند. قضات دادگاه کیفری حکم قصاص برای شش مامور صادر کردند و این حکم برای تایید به دیوان‌عالی کشور ارجاع شد، اما با نواقضی که شعبه 47 دیوان‌عالی کشور برای این پرونده گرفت، بار دیگر پرونده شش مامور سبزوار برای برطرف شدن نواقض به دادسرای جنایی تهران ارجاع شد.
قضات دیوان‌عالی کشور چهار نقض بر این پرونده گرفته و از بازپرس شعبه سوم دادسرای امور جنایی تهران خواستند بار دیگر بررسی کند که آیا ماموران تعقیب و مراقبت را رعایت کرده‌اند. دومین مورد این‌که آیا قوانین به‌کارگیری سلاح توسط ماموران پلیس سبزوار رعایت شده است. همچنین از شهود و مطلعین و ماموران بار دیگر تحقیق شودو در نهایت بار دیگر ماموران با حضور در صحنه قتل به بازسازی صحنه جنایت بپردازند. به این ترتیب بازپرس جنایی دستور بازسازی مجدد صحنه تیراندازی مرگبار را صادر کرد و به‌زودی ماموران برای دومین بار به بازسازی صحنه خواهند پرداخت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها