درحالی طرح ساماندهی صنعت خودروسازی این‌روزها میان نمایندگان مجلس و برخی مسئولان دولتی دست به دست می‌شود که آمارهای منتشر شده از این صنعت و دغدغه‌های مصرف‌کنندگان خبر از حال نا خوش گل سرسبد صنایع ایران علی‌رغم تمام حمایت‌های نهان و آشکار از آن می‌دهد.
کد خبر: ۱۲۲۴۰۰۶
به این صنعت دوباره آپشن اضافه نکنیم!

یک روز کمبود قطعات و روز دیگر گرانی دلار؛ یک روز انحصار و یک روز فساد در سیستم فروش؛ یک روز هزینه‌های سربار و یک روز سرمایه‌گذاری در بخش‌های دیگر غیر از خودرو و در نهایت معضل تحریم‌ها؛ اینها همه مواردی هستند که هربار گریبان صنعت خودروسازی ایران را گرفته و نهایتا هزینه‌ای به اقتصاد ملی و مصرف‌کنندگان تحمیل می‌شود.
اگر کمی دقت نظر داشته باشیم تقریبا نزدیک به دو دهه است که این دورباطل در صنعت خودروسازی ایران تکرار شده و هربار برای رفع بحران، کارگروه‌ها یا کمیسیون‌هایی تشکیل و در نهایت بازهم امتیازی برای خودروسازی‌ها درنظر گرفته شد.
البته تمام این امتیازها هربار به بهانه حمایت از اشتغال و مصرف‌کنندگان در اختیار اهالی جاده مخصوص تهران قرارگرفت بی‌آنکه توجهی به تناسب دستاوردهای این سیاست در واقعیت صنعت توجه صورت پذیرد.
به هرحال باز دوباره پرونده مشکلات اهالی جاده مخصوص گشوده شده تا بلکه گره از کلاف سردرگم این صنعت باز شود از این رو بهتر است حداقل یکبار برای همیشه بدون هرگونه نگرانی از بیکاری گسترده یا نوسان قیمتی بالا در بازار برای خودروسازی کشور بدون افزودن آپشن سیاستگذاری و تصمیم‌گیری شود.
چنین سیاستی حداقل دستاوردی که می‌تواند برای اقتصاد کشورمان داشته باشد کاهش هزینه‌های تحمیلی و حذف رانت و فساد از صنعت خودروسازی کشور است، چون در سایه شکستن انحصار و رقابت سالم خودروسازی حداقل می‌توان امیدوار بود در آینده بتوانیم علاوه بر بهبود کیفیت محصولات بازاری با ثبات و قابل قبول در این زمینه تجربه کنیم.
البته توجه نمایندگان و مسئولان اینبار لازم است به این نکته معطوف بشود که شرایط اقتصادی کشور می‌طلبد با مدیریت منابع ارزی و ریالی کشور بجای افزودن هزینه‌های بدون حاصل، آینده‌ای روشن و متناسب با واقعیت بازار برای خودروسازی ایران ترسیم شود.
برای رسیدن به این دستاورد اولین گام حذف مدیریت دولتی و دخالت‌های دولت دراین صنعت و شکستن انحصاری است که تا امروز بجای پیشرفت برای خودروسازی ایران ناکامی به ارمغان آورده است.

دکتر جمشید پژویان/ رئیس اسبق شورای رقابت

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها