سخنگوی اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی در گفتگو با جام جم آنلاین :

فرهنگ‌سازی اولویت جلوگیری از «فیشینگ» است/ کسب وکارهای اینترنتی بازوی اقتصادی دولت‌ها هستند

درحالی که انتشار اخبار برخی سوء‌استفاده‌های اینترنتی از حساب‌های بانکی خریدران مطرح می‌شود، گروهی از کارشناسان براین باورند علاوه بر فرهنگ سازی توجه به چند نکته کاملا ابتدایی می‌تواند این اتفاق را برای کاربران و خریداران فضای مجازی به حداقل خود برساند.
کد خبر: ۱۲۲۴۰۰۵
فرهنگ‌سازی اولویت جلوگیری از «فیشینگ» است/ کسب وکارهای اینترنتی بازوی اقتصادی دولت‌ها هستند

به گزارش جام جم آنلاین، رضا الفت‌نسب عضو هیات مدیره و سخنگوی اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی با اشاره به حجم کسب و کارهای اینترنتی در این زمینه گفت: گردش مالی این نوع کسب و کار اکنون در اقتصاد کشور زیر 200 هزار میلیارد تومان است که البته ثبت‌نام خودرو و خرید بلیت هواپیما نیز شامل آن است.
الفت‌نسب در ادامه افزود: این حجم گردش مالی اگرچه نسبت به کشورهای توسعه یافته بالا نیست اما در کلان اقتصاد ایران بیانگر این نکته است که طیف گسترده‌ای از افراد در این بخش چه خریداران و چه ارایه دهندگان خدمات درگیر هستند و باید در این زمینه فرهنگ‌سازی مناسبی صورت پذیرد.
وی همچنین تاکید کرد: در بخش خرده فروشی آنلاین نهایتا 5/1 درصد از کل فروش ثبت شده دیده می‌شود و هنوز بیش از 98 درصد فروش‌های انجام شده در سراسر کشور به صورت سنتی است اما روند توسعه بخش آنلاین آنچنان سریع است که باید واقعا برای آن برنامه‌ریزی کنیم.
سخنگوی اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی اظهار کرد: رشد این نوع کسب و کارها در اقتصاد کشور دستاوردهای بالایی به همراه دارد که اولین و مهمترین آن کاهش هزینه‌ها در دوسوی معادله عرضه و تقاضا است. این درحالی است که صرفه‌جویی‌های ایجاد شده در این معادله منافع اقتصادی بالایی برای کشور به ارمغان خواهد آورد.
الفت‌نسب به خبرنگار ما گفت: به عنوان مثال برآوردهای انجام شده از سوی یکی از خرده فروشی‌های معتبر فعلی اینگونه است که فروش اینترنتی این فروشگاه سال گذشه 150 هزار ساعت صرفه‌جویی وقت، 53 هزار لیتر صرفه‌جویی بنزین و 700 هزار کیلومتر کاهش رانندگی را در کارنامه خود ثبت کرده است.
الفت نسب معتقد است یکی دیگر از دستاوردهای توسعه کسب و کارهای اینترنتی افزایش سطح شفافیت در فعالیت‌های تولیدی و خدماتی است چون در این بخش همه چیز در اتاق شیشه قراردارد و مسئولان و خریداران هردو می‌توانند دقیقا فعالیت‌ها را رصد کنند.
این مقام صنفی همچنین درباره افزایش سوء‌استفاده‌های اخیر در این زمینه نیز تصریح کرد: متاسفانه فرهنگ سازی دقیقی در زمینه استفاده از فناوری‌های نوین از سوی نهادهای مسئول صورت نگرفته است و اکنون اگر بگوییم سطح دانش کاربران این نوع خدمات بسیار پایین است دور از واقعیت نگفته‌ایم.
وی اظهار کرد: تقریبا بخش عمده‌ای از هموطنان گوشی تلفن همراه در اختیار دارند و بسیاری از کارهای روزمره خودشان مثل پرداخت قبوض و کرایه تاکسی را با استفاده از آن انجام می‌دهند اما آیا واقعا همه این کاربران برای استفاده از این خدمات آموزش کافی و اصولی دیده‌اند؟
الفت‌نسب به خبرنگار ما گفت: در این شرایط رسانه ملی جایگاه تعیین کننده‌ای دارد و همانطور که کاملا حرفه‌ای و دقیق درباره استفاده از کمربند ایمنی خودرو یا صرفه‌جویی انرژی وارد عمل شد باید در این زمینه هم ورود کند، چون بخش خصوصی واقعا توان مالی بالایی برای اینکار ندارد.
سخنگوی اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی همچنین تاکید کرد: اغلب درگاه‌ها و سایت‌ها عبارات هشدار دهنده را در بخش‌های مختلف سایت خود قرار داده‌اند اما فکر می‌کنید چند نفر از کاربران به این نوشته‌ها توجه می‌کنند و متن را دقیق می‌خوانند.
وی با اشاره به صدور نماد اعتماد تصریح کرد: این صرفا یک نماد است که شرکت‌ها و سایت‌ها با پاس کردن یک سری چک لیست‌ها آن را دریافت می‌کنند و اکنون نزدیک به 50 هزار نماد صادر شده اما برای جلوگیری از سوء‌استفاده واقعا کافی نیست.
به گفته الفت‌نسب کاربران با رعایت سه یا چهار نکته بصری هنگام خرید یا پرداخت می‌توانند بخش عمده‌ای از سوء استفاده‌های احتمالی را خنثی کنند. به عنوان مثال می‌توان با مراجعه به درگاه اینترنتی اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی از اصالت سایت مورد نظر استعلام گرفت مطمئن شد.
این مقام صنفی همچنین تاکید کرد: توجه به رفرش شدن تصویر امنیتی یکی از اقدامات مهم است که می‌تواند اصالت سایت و درگاه پرداختی را تایید کند و درپی آن استفاده از صفحه کلید موجود روی خود سایت گزینه دیگر و نهایتا کنترل آدرس شاپرک مربوطه هنگام پرداخت مهم است.
وی درباره افزایش «فیشنگ» نیز به خبرنگار ما گفت: این موضوع واقعا پیچیده است اما همانطور که قبلا اشاره شد یک سری کنترل‌های بسیار ساده از سوی خود کاربران می‌توان زمینه سوء‌استفاده را به حداقل خود برساند.
سخنگوی اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی تصریح کرد: متاسفانه روزانه شاهد ده‌مورد کلاهبرداری به این صورت هستیم که اگر نسبت به آن بی‌توجه باشیم و فرهنگ‌سازی نکنیم قطعا در آینده نزدیک این ارقام رشد غیرمنتظره‌ای خواهند داشت، بخصوص اینکه برخی از افراد سوء‌استفاده کننده اصلا در ایران اقامت ندارند.
الفت‌نسب به کاربران توصیه کرد: درگیر تبلیغات جذاب اینترنت ارزان یا سایت‌های زردی که از این شیوه استفاده می‌کنند، نشوند چون در نهایت بجای اینکه چندهزار تومان صرفه‌‌جویی کنند میلیون‌ها تومان زیان خواهند کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها