گزارش جام‌جم از پیروزی‌های اخیر انصارا... در مقابل عربستان

دست برتر انصار یمن

طی 24 ساعت گذشته تحولات مهمی در جدال نابرابر میان محور مقاومت یمن از یک‌سو و عربستان سعودی و متحدانش در منطقه به وقوع پیوسته است. پیشتر ارتش یمن به نیروهای متجاوز سعودی هشدار داده بود که در صورت متوقف نشدن تجاوز علیه خاک این کشور حکام سعودی باید منتظر واکنش بسیار سخت رزمندگان یمنی باشند. یمنی ها طی ماه گذشته چهار عملیات علیه فرودگاه منطقه جازان و شش عملیات نیز علیه فرودگاه أبها در منطقه عسیر انجام داده بودند. این دو مرکز تا پیش از این بیشترین امکانات را در اختیار نیروی هوایی سعودی قرار می‌دادند. همچنین در نهم ماه مبارک رمضان نیز یمن در یک عملیات پهپادی بزرگ،‌ خط لوله انتقال نفت شرق به غرب عربستان را مورد هدف قرار داد. شدت این حمله به حدی بود که دولت سعودی با معضل توقف پمپاژ نفت از ساحل خلیج فارس به ساحل دریای سرخ مواجه شد. همچنان اما فرصت برای توجه به هشدارهای مبارزان یمنی از سوی دولتمردان سعودی بود اما به پشتوانه دلارهای نفتی همچنان این تصور در میان سیاست‌ورزان تازه کار عربستان وجود دارد که با ادامه بمباران مناطق بی دفاع و به خاک و خون کشیدن مردم بیگناه یمن و محاصره کامل این کشور می توانند خواسته‌‌های خود را مبنی بر استقرار یک دولت بی اراده و وابسته به خود در یمن فراهم کنند. این گذشت تا این‌که در روزهای اخیر از بزرگ‌ترین عملیات پهپادی در عمق خاک عربستان رونمایی شد.
کد خبر: ۱۲۲۳۹۲۶

به دنبال عملیات پهپادی اخیر نیروهای انصارا... علیه مواضع سعودی، سرتیپ یحیی سریع، سخنگوی ارتش یمن با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد ده فروند پهپاد انتحاری این کشور با نفوذ به عمق خاک سعودی و در نزدیکی مرزهای امارات، پالایشگاه و چاه‌های نفت شیبه، یکی از بزرگ‌ترین مراکز ذخیره نفت خام سعودی را مورد هدف قرار دادند. این پالایشگاه محل ذخیره بالغ بر یک میلیارد بشکه نفت است و از این جهت حمله شنبه یمنی‌ها بسیار مهم ارزیابی می شود. البته جریان رسانه‌ای وابسته به عربستان و مقامات سیاسی این کشور در یک موضع نمایشی و ضمن تایید این حمله سعی در جزئی نشان دادن میزان خسارت وارده و کم اهمیت بودن آن کردند. اما تصاویر ماهواره‌ای خلاف ادعای سعودی‌ها را ثابت می‌کند. بر اساس آخرین تصاویر ماهواره‌ای ناسا، تأسیسات نفتی میدان شیبه همچنان در حال سوختن است و عربستان نتوانسته آتش را خاموش کند.
پیامی روشن به اماراتی‌ها
نکته دیگری که در پیام سخنگوی ارتش یمن آمده به این نکته اشاره دارد که این نخستین عملیات برقراری توازن ترس با سعودی ها است. در این پیام البته به زمان و مکان حمله بعدی اشاره نشده اما روح حاکم بر این بیانیه نشان می‌دهد که یمنی‌ها اکنون در میدان نبرد دست بالا را دارند و در مقابل نمایش ضعیف نظامی عربستان و متحدانش می‌توانند در عرصه رویارویی بعدی، کاری کنند کارستان. نکته قابل تامل دیگر این‌که این عملیات در نزدیکی مرز امارات رخ داده و می‌تواند حاوی این هشدار به اماراتی‌ها باشد که در صورت ادامه همکاری با ائتلاف سعودی منافع این کشور در ابوظبی، دبی و الفجیره در معرض حملات پهپادی قرار می‌گیرد.
با توجه به این‌که منطقه نفتی و پالایشگاه شیبه 1200 کیلومتر با نقطه مرزی یمن فاصله دارد و رسیدن پهپادهای یمنی به آسمان ابوظبی حکایت از تحولی نظامی چشمگیر و نفوذ بی‌سابقه امنیتی دارد از این رو می توان هم اکنون هراس اماراتی‌ها را حس کرد. بنابراین امارات متحده عربی اگر در قصد و نیت اعلامی خود برای خروج از ائتلاف با سعودی ها صادق است باید از همین الان به فکر باشد و از هر گونه تعلل در این برنامه خودداری کند چون تاخیر در این کار عواقبی دارد که در نهایت دودش به چشم آنها خواهد رفت.
نشاندن غربی‌ها پای میز مذاکره
از سویی دیگر تحولات مرتبط با موضوع یمن صرفا در بعد نظامی خلاصه نمی‌شود بلکه طی یکی دو روز اخیر رخداد مهم دیگری نیز به وقوع پیوست که از نظر کارشناسان با اهمیت توصیف می‌شود. این اتفاق، نشستی بود که در تهران با حضور هیات ایرانی، هیات یمنی و نمایندگی‌های چهار کشور مرتبط با اتحادیه اروپا و موسوم به E4 شامل انگلیس، فرانسه،‌ آلمان و ایتالیا برگزار شد.
در این نشست هیات های حاضر در جلسه، دیدگاه‌ دولت های متبوع خود را در خصوص تحولات یمن از جمله در موضوعات سیاسی، میدانی و وضعیت انسانی یمن به شکل مشروح بیان کرده و از استمرار وضعیت بحرانی یمن که به کشته و مجروح شدن ده ها هزار یمنی و ویرانی زیرساخت های این کشور منتهی شده است عمیقا ابراز تاسف کردند.
در پایان این نشست، هیات‌های شرکت‌کننده، با تاکید بر لزوم توقف هر چه سریع تر جنگ، بر راهکار سیاسی به عنوان راهکار نهایی بحران یمن تاکید و با ابراز نگرانی از وضعیت انسانی در یمن خواستار تسریع در ارسال کمک های انسانی شدند.
در همین زمینه راب مک ایر سفیر انگلیس در تهران در حساب کاربری خود، در توییتر نوشت: از ایران به دلیل میزبانی گفت‌وگوها با هیات انصارا... و همکاران من از ایتالیا، فرانسه و آلمان قدردانی می‌کنم. بسیار حائز اهمیت است که درباره روند سیاسی و بحران انسانی (در یمن) رایزنی شود.
همچنین در رخداد دیگری،‌ دولت نجات ملی یمن، ابراهیم محمد محمد الدیلمی را به عنوان سفیر فوق‌العاده و نماینده یمن در ایران انتخاب کرد.
محمد عبدالسلام سخنگوی جنبش انصارا... و رئیس هیات ملی مذاکرات صلح یمن، انتخاب محمد الدیلمی به عنوان سفیر یمن در ایران را به وی تبریک گفت. محمد الدیلمی در دیدار اخیر هیات یمنی با رهبر معظم انقلاب اسلامی حضور داشته است.
تحولات جاری نشان می دهد بالاخره ایستادگی و مقاومت انصارا... و ارتش یمن و مردم این کشور در برابر تجاوز عربستان سعودی و متحدانش به‌ثمر نشسته و با وجود حمایت‌های تسلیحاتی و سیاسی کشورهای غربی از عربستان واقعیت‌های صحنه نبرد نشان می‌دهد نیروهای نظامی عربستانی و اماراتی نمایش ضعیفی از خود نشان دادند و در برابر آن ارتش و نیروهای مقاومت به پیروزی‌های درخشانی رسیدند. همچنین در عرصه سیاسی، غربی‌ها پس از آن‌که متوجه شدند با ادامه حمایت‌های خود از عربستان به نتایج دلخواه نمی‌رسند مجبور شدند به ابتکار سیاسی ایران پاسخ مثبت دهند و در نشستی چند جانبه با حضور نمایندگان انصارا... یمن در ایران حضور پیدا کنند.
واقعیت آن است که این تحولات زمینه را برای تغییر و جابه‌جایی موازنه سیاسی به نفع انصارا... فراهم کرده و البته این تغییرات، هم موجب نگرانی آمریکا است و هم خواب آرام را از چشم دولتمردان سعودی گرفته است.

انصارا... پیروز میدان جنگ و دیپلماسی
حسن هانی‌زاده / کارشناس مسائل منطقه
رخدادهای اخیر منطقه و یمن نشان داد موازنه قدرت به نفع انصارا... در حال تغییر است. بروز اختلاف میان عربستان سعودی و امارات متحده عربی و خروج نیروهای امارات از ائتلاف عربستان، همچنین درگیری میان نیروهای وفادار به امارات و عربستان در عدن،‌ شطرنج سیاسی و نظامی یمن را به نفع انصارا... تغییر داد. الان اعتماد به نفس بالایی در انصارا... و کمیته های مردمی یمن به‌وجود آمده است. حمله اخیر پهپاد یمنی به عربستان و پایگاه نفتی الشیبه نشان داد در حال حاضر انصارا... پس از گذشت چهار سال مقابله با عربستان سعودی با توجه به ابتکار عمل میدانی توانسته شرایط جنگ را تغییر دهد. البته در کنار این قضیه باید به رخدادهای دیگر در خلیج فارس مثل سقوط پهپاد آمریکا از سوی ایران و توقیف نفتکش انگلیسی در واکنش به توقیف کشتی حامل نفت ایران از سوی انگلیس اشاره کرد که در تغییر این موازنه بسیار موثر بود.
انصارا... در شرایط کنونی با توجه به این‌که هم پیروز میدانی و هم پیروز سیاسی جنگ چهار ساله عربستان علیه مردم یمن است، استراتژی جدیدی را برای آینده این کشور ترسیم کرده است. یکی از مشکلاتی که وجود دارد این که بحث تجزیه یمن به دو بخش شمالی و جنوبی به عنوان یک احتمال مطرح است. از این رو،‌ انصارا... در تلاش است با استفاده از ظرفیت و توانمندی ایران مانع تجزیه یمن به دو بخش شمالی و جنوبی شود چون در صورت تجزیه، هر منطقه در آینده کانون رقابت‌ها و تقابل عربستان و امارات خواهد بود و لذا احتمال تشکیل یک دولت وحدت ملی با حضور نیروهای انصارا... و سایر جریان‌ها در یمن وجود نخواهد داشت.

فتاح غلامی

سیاسی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها