نگاهی گذرا به چهره‌های هنری که به خارج از کشور مهاجرت کردند

الماس خـونین

چند سالی است که خبر مهاجرت بازیگران یا یکی از چهره‌‌های مشهور هر چند وقت یک بار تیتر اخبار می‌شود. در سال‌های دور تلویزیون هم کم و پیش این اتفاق می‌افتاد، اما حالا با توجه به بالا رفتن پیشنهادها از سوی رسانه‌های آن‌ور آبی تعداد این رفت و آمدها بیش از پیش شده است. جدای از مسائل سیاسی، برخی از این افراد به خاطر شرایط کاری ‌شان در مقابل پیشنهادهای وسوسه‌‌کننده رسانه‌های خارجی زودتر پا شل می‌کنند و عطای بازی در ایران را به لقایش می‌بخشند. خیلی‌ها معتقدند این بازیگران درجه چندم هستند که میل بیشتری به مهاجرت به رسانه‌های خارجی دارند، اما واقعیت داستان این است که به هر حال این بازیگران ایرانی محسوب می‌شوند و سینما و تلویزیون به خاطر مشکلات متعددی که با آنها رو‌به‌روست، دارد یکی یکی آنها را از دست می‌دهد. از طرفی این بازیگران در بسیاری از سریال‌های تلویزیونی بازی کرده‌اند و حالا تلویزیون به علت ممنوع‌التصویر بودنشان نمی‌تواند این سریال‌ها را دوباره پخش کند، به همین خاطر هم عملا تمام سرمایه ساخت آن فیلم سوخته است.
کد خبر: ۱۲۲۳۶۶۲

سید‌محمد حسینی
یکی از جنجالی‌ترین مهاجرت‌ها، مهاجرت حسینی از ایران و پیوستن او به شبکه‌های آمریکایی بود. آن هم در اوج فعالیت هنری‌اش و درست زمانی که گران‌ترین مجری ایران محسوب می‌شد. شاید فکر می‌کرد با اجرا در شبکه‌های مخالف می‌تواند محبوبیتی که در ایران بین مردم داشت را دوباره به دست بیاورد، اما نه تنها این اتفاق برایش نیفتاد، بلکه به دست فراموشی سپرده شد. این مسأله به‌قدری برایش گران تمام شد که با ساخت یک برنامه و راه‌اندازی یک جریان قصد ایجاد آشوب داشت و در این برنامه از مردم می‌خواست اماکن مذهبی و مساجد را آتش بزنند!

چکامه چمن ماه
او از اولین بازیگرانی بود که بازی در سریال‌های ترکیه‌ای را به بازیگری در ایران ترجیح داد. چکامه چمن‌ماه بازیگری در سینما را از سال ۱۳۷۷ با فیلم «بودن یا نبودن» به کارگردانی کیانوش عیاری آغاز کرده بود و از سال 77 تا 93 تعداد
15 فیلم دیگر هم بازی کرده بود. او حالا حدودا چهار سال است که به کشور ترکیه مهاجرت کرده و در شبکه جم در پنج فیلم و سریال بازی کرده است. او در ایران در سریال «پرواز در حباب» یکی از پر بیننده‌ترین سریال‌های شبکه سه بازی کرده بود و اتفاقا نقش کلیدی هم در این سریال داشت. چون نقشش غیر‌قابل حذف بود، پخش این سریال هیچ‌وقت دوباره از شبکه‌های تلویزیونی تکرار نشد.

مینا لاکانی
از بازیگری تئاتر به سینما و بازی در فیلم «پرواز را به خاطر بسپار» به کارگردانی حمید درخشانی، رسید. بعدتر با بازی در فیلم سینمایی «دیدار» ساخته محمدرضا هنرمند، سیمرغ بهترین بازیگر نقش اول زن، در جشنواره فیلم فجر سال 1373 را دریافت کرد. سریال‌های زیادی هم برای تلویزیون بازی کرد. همسفران، آخرین گناه، تاوان و... از جمله کارهای لاکانی برای تلویزیون بوده است. او سال 90 ایران را ترک کرد و در برنامه صدای آمریکا حاضر شد و درباره«سختی‌ها و محدودیت‌هایی که برای بازیگری» داشته گفت‌وگو کرد. «روزهای اعتراض» و «ترانه مادری» یکی از پربیننده‌ترین سریال‌هایی بود که او در آن ایفای نقش کرده است و چون نقش، نقش مهم و پررنگی بود و حذف کردنش درام ماجرا را نیمه‌کاره می‌گذاشت، این سریال‌ها دیگر قابل پخش نیستند. او بعد از مهاجرتش در هیچ فیلم و سریال خارجی حضور نداشته است.

مهدی مظلومی
فعالیتش را به صورت جدی از سال 1373 شروع کرد و در مجموعه‌های زیادی به عنوان طراح، کارگردان، نویسنده و تدوینگر حضور داشته است. مظلومی از سال ۱۳۷۳ با تدوین و کارگردانی تلویزیونی مجموعه‌های ساعت خوش، این چند نفر، زیر آسمان شهر، جنگ 77، ماه عسل و... کار خود را ادامه داد. بعدتر طراحی و کارگردانی مجموعه‌های طنز را هم به کارنامه هنری‌اش اضافه کرد. سال 1395 سریالی برای شبکه جم به نام «شهر قشنگ» ساخت و به همین دلیل ممنوع‌الفعالیت شد و چند ماه بعد به دلیل اختلاف با مدیر این شبکه از جم جدا شد. برخی از بازیگران مهاجر می‌گویند به خاطر مظلومی به ترکیه مهاجرت کردند و پیشنهاد جم را پذیرفتند، اما خود مظلومی در مصاحبه‌ای گفته «هیچ بازیگری به خاطر من به جم نپیوست».

سینا ولی‌ا...
او از 15 سالگی وارد کار دوبله شد، اما وقتی می‌خواست در واحد گرافیک صدا و سیما استخدام شود صدایش بیشتر مورد توجه قرار گرفت و به عنوان گوینده رادیو استخدام شد. برنامه‌های
«صبح و ورزش»، «تازه‌ها»، «نگاهی به مطبوعات» و «شبانه» را به‌صورت روزانه اجرا کرد و پس از چند سال وارد برنامه‌های هفتگی شبکه جام‌جم شد. همچنین تهیه‌کنندگی و اجرای ویژه‌برنامه‌های جام جهانی و برنامه‌های ورزشی در شبکه ورزش و خبر و همکاری با رامبد جوان برای کتاب گویای
«هری پاتر» را در کارنامه هنری‌اش داشت و زمان حضورش در ایران سه بار به عنوان برترین گوینده رادیو، نامزد دریافت جایزه جشنواره رادیو و تلویزیون شد.
سال 84 به شبکه پی‌ام‌سی دعوت شد و به مدت پنج سال با این شبکه همکاری کرد. او حالا آخر هفته‌ها برنامه «چند شنبه با سینا» را روی آنتن ماهواره‌ای شبکه
رادیو جوان می‌برد.

رامسین کبریتی
«ولایت عشق» اولین سریالی بود که او به صورت جدی در آن دیده شد. «شب دهم»، «ستایش» و «مدار صفر درجه» از سریال‌های مهم و پر بیننده‌ای بودند که در آن ایفای نقش کرده بود. هنگام پخش فصل دوم سریال ستایش حاشیه‌هایی برایش درست شد و چند وقت بعد در آبان 95 به شبکه جم پیوست و کمتر از دو سال بعد با این شبکه قطع همکاری و از مهاجرتش به کشور ترکیه ابراز پشیمانی کرد. او بازی در 25 فیلم و سریال تلویزیونی را در کارنامه هنری‌اش داشت، اما به گفته خودش بعد از سریال ستایش حدود یک‌سال و نیم بیکار بوده و یکی از دلایل اصلی مهاجرتش نیاز مالی‌اش بوده است.

پردیس افکاری
کارشناسی بازیگری و کارگردانی داشت و خیلی زود به سینما معرفی شد. از سال 67با بازی در فیلم سینمایی «شاخه‌های بید» بازی در سینما را آغاز کرد. بازی در 28 فیلم و سریال را کارنامه هنری خود داشت و در طول فعالیتش در تلویزیون در برنامه‌های عروسکی «بز بز قندی» و «هادی و هدی» به عنوان بازیگر عروسکی حضور داشت. حدود سه سال پیش شبکه جم با پیشنهاد قرارداد دو ساله او را جذب این شبکه کرد، اما بعدتر مشخص شد قرار است به صورت پروژه‌ای با افکاری کار کنند. همین هم باعث شد افکاری و همسرش در ترکیه با مشکلات فراوانی رو‌به‌رو شوند و از کمیساریای عالی سازمان ملل در ترکیه پناهندگی گرفته و در شرایط بدی قرار بگیرند. «در مسیر زاینده‌رود» سریال خوبی بود که به علت حضور او در این سریال و نقشی که تاثیر فراوانی روی شخصیت اول داستان داشت، همچنان در آرشیو تلویزیون خاک می‌خورد.

هرمز سیرتی

از بازیگران قدیمی سینما و تلویزیون که بازیگری را از دهه 40 آغاز کرده و مدتی هم در رادیو فعالیت داشته است. هرمز سیرتی هم به تب دستمزدهای بالای شبکه جم دچار شد و به این کشور مهاجرت کرد، اما سریال‌هایی که قرار بود خوش بدرخشند خوب از آب درنیامدند و طبیعتا دستمزدی که قولش را داده بودند هم پرداخت نشد! اینجا بود که بسیاری از این بازیگران مهاجر متوجه شدند وعده استخدام در این شبکه سرابی بیش نبوده است. سیرتی حدود سه تا چهار ماه بعد از مهاجرتش همکاری
با این شبکه را قطع و به ایران بازگشت.

فرشید منافی
اهالی رادیو خیلی خوب برنامه «روی خط جوانی» و مجری پر شر و شورش را به یاد می‌آورند. برنامه‌ای در رادیو جوان که آن‌قدر شنونده و هوادار داشت که خیلی‌ها معتقد بودند تعداد مخاطبانش چیزی کمتر از پر‌ببینده‌ترین برنامه‌های تلویزیونی ندارد، اما برای منافی هم اتفاقی شبیه به محمد حسینی افتاد.
در اوج فعالیت و موفقیتش به خارج از کشور مهاجرت و در برنامه‌ای به نام «رادیو پس فردا» فعالیتش را آغاز کرد، ولی هیچ‌وقت نتوانست همان منافی سابق باشد و همان تعداد مخاطب را جذب برنامه‌اش کند.


کامران ملک مطیعی

همان «آقای دکتر» سریال زیر آسمان شهر! پسر مرحوم ملک‌مطلیعی که نقش «آقا غلام» در همین مجموعه را بازی می‌کرد. اگر یادتان باشد شخصیت آقای دکتر به گونه‌ای بود که از خون می‌ترسید و همه به این خاطر مسخره‌اش می‌کردند.
ملک‌مطیعی در سریال‌های پهلوانان نمی‌میرند، قطار ابدی، بیست و مهربانی هم ایفای نقش کرده بود، اما بیشتر با همان سریال «زیر آسمان شهر» شناخته می‌شود.
او هیچ‌وقت بازیگر شاخصی نبود برای همین خبر ممنوع‌التصویری‌اش پخش نشد امابرخی‌ها می‌گویند بعد ممنوع‌التصویری در سال 1380 به آمریکا مهارجرت کرد و در رادیو فردا مشغول به کار شد. سال 92 «رادیو توکا» را تاسیس کرد و ظاهرا هنوز هم در همین رادیو فعالیت می‌کند.

صدف طاهریان
وقتی سال 94 خبر مهاجرت و عکس‌های جنجالی‌اش به عنوان بازیگر ایرانی در فضای مجازی پخش شد خیلی‌ها اسمش را در گوگل زدند تا ببینند اصلا «صدف طاهریان» کی بوده و کجاها بازی کرده است؟
او به بهانه بازی در فیلم و سریال‌های شبکه جم به ترکیه مهاجرت کرد، اما در هیچ فیلم و سریالی بازی نکرد و بعدتر برای فیلم و عکس‌های منشوری که در فضای مجازی منتشر کرد بین کاربران مشهور شد.

محسن نامجو
خالق موسیقی تلفیقی ایرانی که به تمام دستگاه‌ها و ردیف‌ها تسلط کامل داشت و نواختن سازهای مختلف را از 15 سالگی آغاز کرده بود و زمانی صدایش تیتراژ سریال‌های تلویزیونی بود، بعد از خواندن ترانه‌ای اهانت‌آمیز ایران را به مقصد نیویورک ترک کرد.
بعدتر با موضعگیری‌های سیاسی و حرف‌های تند و تیزش کاملا مشخص شد که قید زندگی و فعالیت در ایران را زده و قصد بازگشت به کشور را ندارد.

شادمهر عقیلی
استعداد درخشان خوانندگی و نوازندگی که تجربه بازیگری در فیلم‌های «پر پرواز» و «شب برهنه» را هم داشت. برای انتشار آلبوم «دهاتی» که پرفروش‌ترین آلبوم موسیقی پاپ ایران بعد از انقلاب شناخته شد با حواشی فراوانی رو‌به‌رو
شد.
شادمهر سال 1380 قبل از اکران فیلم شب برهنه، ایران را به مقصد کانادا ترک کرد و آلبوم «خالی نیست» را منتشر کرد. بعد از منتشر شدن این آلبوم ظواهر امر خبر از این می‌داد که او دیگر قصد بازگشت به ایران را ندارد.

رابعه اسکویی
در سینما و تلویزیون کارنامه هنری پر و پیمانی داشت، اما همان موج پیوستن بازیگران به شبکه جم، اسکویی را هم با خود برد. سال 94 خبر مهاجرتش همه جا پیچید، اما دو سال بعد از رفتنش ابراز پشیمانی کرد و به ایران بازگشت.
او علت مهاجرتش را بیکاری و مشکلات مالی اعلام کرد و اخیرا با بازی در سریال «گاندو» فعالیتش را از سر گرفت.
در واقع اسکویی تنها بازیگری است که پس از مهاجرت توانسته به کشور برگردد و دوباره مشغول به کار شود.
او ضمن ابراز پشیمانی به کشور بازگشت و حتی به دیدار عزت ا...ضرغامی رفت تا با کمک او بتواند از این شرایط دشوار رهایی یابد.

الهام فیروزبخت
خبرنگار

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها