دیدار سخنگوی جنبش انصارا... یمن با رهبری در این شرایط حساس منطقه‌، بسیار مهم است. پنج سال پیش که عربستان و امارات با تحریک آمریکا به یمن حمله کردند هدفشان از بین بردن انقلاب یمن بود زیرا بعد از انقلاب در مصر، تونس و لیبی، انقلاب به این مناطق هم کشانده شد.
کد خبر: ۱۲۲۳۰۱۳

در مقطعی که در یمن تظاهرات میلیونی در میدان‌های شهر صنعا و دیگر شهرها علیه رژیم فاسد و دیکتاتور علی عبدا... صالح صورت گرفت، عربستان و امارات به دلیل واهمه از سرایت انقلاب به یمن تلاش کردند این انقلاب را خنثی کنند و با تغییرات شکلی و جابه‌جایی برخی مقامات، این انقلاب را خاموش کنند، البته تا حدودی هم موفق شدند اما دوباره بر اثر فساد دستگاه حکومتی منصور هادی، انقلاب آغاز شد و آنها تصمیم گرفتند با جنگ نظامی، ملت یمن را به زانو در آورند چرا که تصور می‌کردند ظرف یکی‌دو‌ماه، ملت یمن تسلیم خواهد شد این در حالی است که پس از گذشت پنج سال همچنان این جنگ ادامه دارد. در حال حاضر وضعیت یمن از نظر ژئوپلتیک بسیار حساس شده است. امارات نشانه‌هایی را مبنی بر خروج از این جنگ آشکار کرده و مسائل امنیتی دیگری که بعد از سرنگونی پهپاد آمریکایی و توقیف نفتکش انگلیسی پیش آمد تاثیر مهمی روی معادلات امنیتی منطقه گذاشت به‌خصوص که همه شاهد بودند آمریکا و انگلیس قادر به انجام واکنشی نیستند. در حال حاضر شیخ‌نشین‌ها از حمایت آمریکا و رژیم صهیونیستی ناامید شده و به این نتیجه رسیده‌اند که درباره امنیت منطقه چاره‌ای جز همکاری با ایران ندارند.
در اینجا مساله یمن از اهمیت بالایی برخوردار است. عاملی که باعث شد اماراتی‌ها به نوعی از جنگ یمن خارج شوند این بود که پهپادهای یمنی بر فراز ابوظبی و دبی پرواز کرده و تهدید کردند که اگر امارات به تجاوزهای خود ادامه دهد این کشور را هدف موشک‌های خود قرار می‌دهند، بنابراین این تهدید یمنی‌ها موثر واقع شد و امارات شروع به کنار کشیدن از بحران یمن کرد.
در حال حاضر به نظر می‌رسد امارات نقش دیگری در مورد تجزیه یمن بازی می‌کند، یعنی جدا کردن جنوب یمن به مرکزیت عدن از کل یمن و در این میان ظاهرا انگلیس و آمریکا هم از این طرح پشتیبانی کرده و باعث شده نیروهای مورد حمایت امارات، کاخ جمهوری را در یمن تصرف کنند و ضربه‌های سختی به نیروهای هادی که مورد حمایت عربستان هستند وارد کنند. این مرحله به معنی جدا شدن امارات و عربستان و ایجاد شکاف بین این دو هم‌پیمان است.
در این شرایط از نظر امنیت منطقه‌ای، محور مقاومت در مقابل محور هم‌پیمانان آمریکا که مدتی است به رژیم صهیونیستی هم نزدیک شده‌اند قرار گرفته‌اند. در چنین شرایطی که امنیت خلیج فارس، دریای عمان و به‌خصوص تنگه باب المندب مطرح است مشورت‌های حلقه‌های زنجیر محور مقاومت در منطقه لازم است به اضافه این‌که رهبر انقلاب نیز در راس محور مقاومت قرار دارد و این مشورت‌ها در شرایط حساس فعلی اهمیت دارد.
در شرایطی که به نظر می‌رسد عربستان در پی پذیرش راه حل سیاسی برای حل بحران یمن است، سفر عبدالسلام به ایران و دیدار او با رهبر انقلاب و رهنمودهایی که در مورد همبستگی بین حلقه‌های محور مقاومت و مقابله با توطئه‌ها در جنوب یمن، شاخ آفریقا و تنگه باب‌المندب از حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای گرفته است، اهمیت بسیاری دارد و دستاوردهای زیادی به همراه خواهد داشت.

محمدعلی مهتدی

کارشناس مسایل منطقه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها