یکی از روش‌های تکثیر کاکتوس قلمه زدن است که به‌راحتی می‌توان در بیشتر کاکتوس‌ها این کار را انجام داد. اما دقت کنید زمان مخصوص این کار در فصل رشد آنها یعنی بهار و تابستان است. چند روز قبل از شروع به کار باید آن را آبیاری کنید تا در بافت‌های آن آب کافی وجود داشته باشد.
کد خبر: ۱۲۲۱۸۶۳

معیار انتخاب قلمه
قسمتی از گیاه برای قلمه مناسب است که دست‌کم بیشتر از یک سال سن دارد، چون در این حالت شانس گیاه برای ریشه‌دار شدن بیشتر است.
لوازم مورد نیاز
ظرف شیشه‌ای یا پلاستیک شفاف، ماسه، قلمه کاکتوس، کاتر، سرنگ و گلدان.
مراحل قلمه‌زنی کاکتوس
قلمه مورد نظر را به آرامی با تیغ یا کاتر ضدعفونی شده جدا کنید. حواستان باشد قلمه‌ها را 7-‌ 6 روز در یک جای سایه بگذارید تا محل برش پینه ببندد و خشک شود.
ریشه‌دار کردن قلمه‌ها
ظرف شفافی به عمق پنج سانتی‌متر انتخاب کنید تا بتوانید ته ظرف را ببینید که آب دارد یا نه. اگر ته ظرف آب نبود می‌توانید کمی آبیاری کنید. البته خیالتان هم راحت است که می‌توانید ریشه‌دهی را ببینید.
‌ بهتر است ته ظرف سوراخ نداشته باشد.
‌ ظرف را با ماسه ریز پر کنید. نیاز به مخلوط کردن آن با خاک یا کود نیست.
‌ قلمه‌های پینه‌بسته را به صورت مماس روی ماسه‌ها قرار دهید. دقت کنید نیاز به فرو‌بردن کامل قلمه‌ها در ماسه نیست. یک تماس حداقلی کفایت می‌کند.
‌ ظرف را به یک جای خنک و سایه منتقل و یک‌هفته بدون آب نگهداری کنید.
‌ بعد از یک هفته با دست یا آبپاش، سطح خاک را آبپاشی کنید. تا سه هفته این کار را تکرار کنید. دو‌هفته بعد آبیاری را کم‌کم بیشتر کنید. روش آبیاری هم به این شکل است، کمی آب را در گوشه‌ای از ظرف بریزید. چند روز بعد وقتی سطح خاک خشک شد، دوباره از کناره ظرف آبیاری کنید. برای آبیاری به این طریق می‌توانید از یک سرنگ کمک بگیرید.
‌ این روش بیشتر برای کاکتوس‌های مدل گرد کاربرد دارد.
‌ ریشه‌دار کردن کاکتوس حدود دو ماه زمان می‌برد. بعد از گذشت یک ماه گیاه را تکان دهید؛ اگر سفت بود و تکان نخورد یعنی قلمه پا گرفته است.
‌ بعد از این‌که کاکتوس ریشه‌دار شد، حالا وقت انتقال آن به مکان اصلی است. خاک گلدان را ترکیبی از پیت ماس و ماسه انتخاب کنید. سایز گلدانی هم که انتخاب می‌کنید باید کوچک‌ترین سایز موجود باشد تا گیاه سریع‌تر رشد کند و تمام توان خود را فقط صرف ریشه‌دهی نکند. این‌طوری با گیاه نو مثل یک گیاه بالغ یا مادری رفتار می‌کنید.
چرا باید ته ظرف بدون سوراخ باشد؟
چون کاکتوس برای ریشه‌زایی باید تحریک شود و برود دنبال آب. به همین علت سه‌مرحله اسپری‌پاشی آب انجام می‌شود. آب در بستر ماسه‌ای نمی‌ماند و زود به ته ظرف می‌رود. اگر ته ظرف زهکش نداشته باشد آب همان‌جا می‌ماند. گیاه به هوای آب رو به ته ظرف ریشه می‌زند. شما با این روش کاکتوس را برای ریشه‌زایی گول می‌زنید.
نکته: آبیاری زیاد، گیاه را تنبل می‌کند و ریشه‌زایی خیلی به تأخیر می‌افتد. همیشه ۳ تا‌ ۴ روز بعد از خشک شدن، آبیاری بعدی را انجام دهید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها