رسانه‌های صهیونیستی می‌گویند تاکنون 30 سرباز متصدی «گنبدآهنین» به سرطان مبتلا شده‌اند

گنبد سرطانی!

بعد از اعتراف فرماندهان صهیونیستی به ناکار آمد بودن سامانه دفاعی گنبد آهنین و اثبات ناتوانی این سامانه در برابر موشک‌های مقاومت فلسطینیان، حال خبرهایی می‌رسد که نشان می‌دهد این سامانه بیماری‌زا بوده و از این بابت خطرات دیگری را متوجه دست‌اندرکارانش می‌کند. سامانه گنبد آهنین یکی از پرهزینه‌ترین سامانه‌های پدافندی در سطح جهان است که رژیم صهیونیستی برای درامان ماندن از موشک‌های فلسطین آنها را در سراسر سرزمین‌های اشغالی مستقر کرد. مقامات اسرائیلی بعدها در وصف این سامانه زیاده‌گویی کردند و حتی قول فروش آن را به چند کشور دادند، اما به‌زودی معلوم شد گنبدهای آهنین چیزی بیش از گنبدهای کاغذی نیست.
کد خبر: ۱۲۲۱۷۷۲

به گزارش روسیاالیوم، دو روز پیش شبکه ۱۳ تلویزیون رژیم صهیونیستی اعلام کرد حدود 30 سرباز اسرائیلی که در سامانه گنبد آهنین مشغول کار بوده اند به سرطان مبتلا شده اند . به گزارش این منبع، هم‌اکنون مسؤلان اسرائیلی درحال انجام آزمایش‌ها و بررسی‌هایی هستند تا بفهمند آیا مبتلا شدن این سربازان به سرطان با کارشان مرتبط است یا خیر؟ ارتش رژیم صهیونیستی اخیرا اقدام به استقرار سامانه گنبد آهنین در مرزهای غزه کرده بود تا به این وسیله شهرک‌های یهودی نشین را از اصابت موشک‌های فلسطینی مصون دارد.
سامانه گنبد آهنین یک سامانه دفاع هوایی موشکی است که با موشک‌های کوتاه‌برد و راکت‌ها مقابله می‌کند. این سامانه تاکنون ناکارآمدی خود را بارها در جنگ با فلسطینی‌ها نشان داده است‌. هربار ده‌ها موشک به صورت همزمان از غزه به سمت شهرک‌های یهودی‌نشین شلیک می‌شود و سامانه گنبد آهنین تنها موفق به خنثی کردن تعداد معدودی از آنها می‌شود. یعقوب آمیدرور، رئیس سابق بخش پژوهشی سازمان اطلاعات نظامی رژیم صهیونیستی درباره دلایل شکست گنبد آهنین در برابر موشک‌های فلسطینی می‌گوید: وقتی موشکی به هدفی که کمتر از چند کیلومتر (باگنبد آهنین) فاصله دارد، شلیک شود، ما فرصت کافی برای رهگیری آن نداریم. شبکه بی.‌بی.‌سی انگلیس نیز در گزارشی به ناکارآمدی سامانه گنبد آهنین اعتراف کرد و نوشت: پدافند موسوم به گنبد آهنین به‌دلیل شمار زیاد راکت‌ها نتوانست شماری از آنها را رهگیری و نابود کند. این راکت‌ها به مناطق مسکونی (شهرک‌ها و مناطق صهیونیست‌نشین) خوردند و کشته به‌بار آوردند. به گفته بی.بی.سی، راکت‌های فلسطینی که بیشترشان با فناوری ابتدایی و به‌صورت دست‌ساز در خود غزه ساخته می‌شود، هدفمند و هدایت‌شده نیستند و معمولا کور شلیک می‌شوند!
چرا گنبد آهنین؟
از سال ۲۰۰۰ به بعد رژیم صهیونیستی به‌رغم توان نظامی در حوزه‌های موشکی، هسته‌ای، دریایی و هوایی در موضع دفاع قرار گرفت و با اصابت راکت‌های کوتاه برد نیروهای مقاومت به شهرک‌ها، پرستیژ نظامی خود را از دست داد. تل‌آویو برای تقابل با این مشکل، سرمایه‌گذاری وسیعی بر سامانه‌های موشکی کرد. گنبد آهنین، پاتریوت، حیتس، ثاد، فالانکس، عصای سحرآمیز و… بخشی از تلاش‌های ارتش رژیم برای بازدارندگی در مقابل موشک‌ها و راکت‌های مقاومت بود‌. بخش زیادی از کمک‌های سالانه آمریکا به ارتش رژیم صهیونیستی نیز صرف خرید سامانه‌های موشکی و دفاعی شد‌. بعد از تجربه جنگ لبنان و به‌خصوص شکست ارتش رژیم صهیونیستی در مقابل حزب‌ا... در تابستان 2006 میلادی (جنگ 33روزه) بود که رژیم صهیونیستی به طور جدی به فکر تقویت سیستم دفاع موشکی خود افتاد. با توسعه توان موشکی حزب‌ا... لبنان از یک‌سو و گروه‌های مقاومت فلسطینی مستقر در غزه از سوی دیگر، رژیم صهیونیستی دست به دامن کارخانه‌های تسلیحاتی خود شد تا برای حل این مشکل چاره‌ای اندیشیده و سامانه دفاعی جدیدی را تعبیه کنند.
ویژگی‌های گنبد آهنین
نخستین نسل این سامانه در سال 2011 معرفی شد. سیستم دفاع ضدموشکی گنبد آهنین یک سامانه دفاع زمین به هوای توسعه ‌داده‌شده توسط صنایع دفاعی رافائل این رژیم و برای مقابله با انواع موشک‌ها و تهدیدات هوایی ساخته شده است. بنابر ادعای فرماندهان ارتش صهیونیستی، این سامانه توانایی تشخیص آن را دارد که کدام موشک به سمت مناطق مسکونی و کدام به سمت مناطق بی‌خطر می‌رود و از قابلیت درگیری با چندین هدف نیز برخوردار است. شرکت تولید تسلیحات رافائل، سال‌ها برای طراحی و ساخت گنبد آهنین وقت صرف کرد و آمریکا هم بخش مهمی از هزینه تحقیقات این پروژه تسلیحاتی را تقبل کرد. برخی از قطعات گنبد آهنین هم در کارخانه‌های نظامی آمریکا ساخته می‌شود. این سامانه شامل سه قسمت مجزاست. یکی رادار چند منظوره، دیگری مرکز کنترل سلاح و مدیریت نبرد و سوم واحد آتش به همراه رهگیر مخصوص که قادر به انهدام موشک‌ها در آسمان می‌شود.
یک بار مجله دیفنس نیوز آمریکا ضمن معرفی این سامانه برخی از نقاط ضعف آن را هم برشمرد. به گزارش این منبع، بزرگ‌ترین ضعف گنبد آهنین هزینه‌های بالای آن است؛ زیرا هزینه یک سیستم از گنبد آهنین 50 میلیون دلار است و قیمت هر موشک آن بیش از ۴۰ هزار دلار تخمین زده می‌شود. این مسأله باعث می‌شود که اسرائیل مجبور باشد برای هر موشک ارزان مقاومت یک موشک 40 هزار دلاری شلیک کند. تازه در شرایطی که میزان موفقیت این موشک نیز بیش از 20 درصد تخمین زده نمی‌شود؛ به همین دلیل ارتش رژیم صهیونیستی در آماری رسمی در سال ۲۰۱۵ اعلام کرد حدود 3360موشک از غزه به سمت اسرائیل شلیک‌شده که گنبد آهنین تنها موفق به نابودی ۵۸۴ موشک شده است.

پایان یک افسانه

مقاومت فلسطین آبان 97 با شلیک 470 موشک به سرزمین‌های اشغالی شکست سختی بر رژیم صهیونیستی تحمیل کرد. رسانه‌های رژیم صهیونیستی اعلام کردند سامانه دفاع موشکی گنبد آهنین توانسته صد موشک از میان 470موشک را رهگیری کند. در واقع فقط 21 درصد از موشک‌های شلیک‌شده توسط سامانه گنبد آهنین رهگیری شده بود. در جریان جنگ اخیر نوار غزه (اردیبهشت 98) نیز از 690 موشک شلیک شده به سرزمین‌های اشغالی، گنبد آهنین فقط 240 موشک یعنی 34 درصد از آنها را نابود کرد. نکته تاثیرگذار در این مورد این بود که سرایا القدس شاخه نظامی جنبش جهاد اسلامی اعلام کرد برای نخستین بار از موشک
بدر-3 در پاسخ به حملات اسرائیلی به نوار غزه، استفاده کرده است. موشک بدر- 3 با سرعت بالایی که دارد، قادر به عبور از سامانه ضد موشکی گنبد آهنین است. این نکته نیز قابل تامل است که برای مقابله با هر موشک فلسطینی باید بین یک تا 3 موشک از گنبد آهنین شلیک شود. از این رو با یک محاسبه ابتدایی می‌توان گفت برای مثال صهیونیست‌ها برای مقابله با 690 موشک مقاومت بیش از 1400 موشک از گنبد آهنین شلیک کرده‌اند و هزینه آن بالغ بر 70 میلیون دلار می‌شده است. این در حالی است که هزینه موشک‌های مقاومت که با وسایل ابتدایی در داخل نوار غزه تهیه می‌شوند، در گران‌ترین حالت ده‌هزار دلار خواهد بود.

رحیم محمدی

بین‌الملل

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها