عوامل سریال «دریا نزدیک است» از ویژگی‌های این مجموعه و روند ساخت آن می‌گویند

الماسی در سیما

هر سال با نزدیک شدن به ایام محرم، معاونت سیما برنامه‌های متعددی را برای پخش تدارک می‌بیند که امسال هم این اتفاق همچون سال‌های گذشته گذشته رخ می‌دهد. به همین دلیل هر‌یک از شبکه‌های تلویزیونی بنا به ماموریتی که برایشان تعریف شده، در کنار برنامه‌های ترکیبی، مجموعه‌های نمایشی هم آماده پخش می‌کنند و مخاطبان هم هر سال شاهد پخش سریال‌های متنوع از شبکه‌های مختلف سیما هستند که هر یک از آثار تولید شده به مفاهیم این ایام می‌پردازند. در همین راستا شبکه سه برای دهه اول محرم تصمیم گرفته که سریال دریا نزدیک است را پخش کند. این سریال تلویزیونی به تهیه‌کنندگی فرزین مهدی‌پور و کارگردانی علی مهدی‌پور ساخته شده است. داستان این سریال درباره شخصی به نام علی است که مراقب بیماران در حال احتضار است. او در تلاش معاش برای خانواده‌اش فراز و نشیب‌هایی را از سر می‌گذراند. او از کشاکش امواج گذشته است و ... نقش علی را در این سریال نادر فلاح بازی می‌کند که به گفته تهیه‌کننده سریال بعد از بررسی‌های فراوان به این بازیگر رسیدند، زیرا علی جزو شخصیت‌های پیچیده و پر چالش قصه است که باید بازیگری انتخاب می‌شد که بتواند از پس نقش بربیاید. همچنین یکی دیگر از حسن‌های سریال دریا نزدیک است، بازگشت جهانگیر الماسی به تلویزیون است که او در این سریال ایفاگر یک نقش خاص است. او نقش یک دریانورد را بازی می‌کند که ویژگی‌های رفتاری‌اش متفاوت بوده و مسلما تماشای او برای مخاطبان تلویزیون که بعد از سالها در رسانه ملی بازی کرده است، خالی از لطف نیست. البته بینندگان تلویزیون تا ایام محرم باید منتظر باشند تا شاهد بازی این بازیگر باشند که از کارهای آخر او در تلویزیون می‌توان به بازی‌اش در قسمت آخر سریال اغما و سریال طفلان مسلم نام برد. در این سریال در کنار الماسی و فلاح بازیگران دیگری همچون بهرام ابراهیمی، مریم سرمدی، علی طالب‌لو، رضا فیاضی، محمد ساربان و مهرناز پشتیبان بازی دارند.
کد خبر: ۱۲۲۱۷۶۵

مفهوم دریایی عاشورا
فرزین مهدی‌پور، نویسنده و تهیه‌کننده سریال دریا نزدیک است در گفت‌وگو با جام‌جم درباره مفاهیم زیرپوستی این اثر می‌گوید: مفهوم اصلی و شکل‌دهنده سریال، امید است. امید به معنای خاص کلمه که در آن آرزو و چشمداشت هم وجود دارد. در فرهنگ زندگی امید معنای معتبری است که حتی مرگ را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد و فرهنگ آن پس‌انداز آخرت هر انسان است. به همین دلیل ما به شکل ویژه به این مفهوم در این اثر پرداخت کرده‌ایم.
وی در پاسخ به این سؤال که با توجه به این‌که سریال در ایام محرم از شبکه سه پخش می‌شود، آیا به مفاهیم محرم هم می‌پردازید، توضیح می‌دهد: عاشورا فقط یک حادثه نیست، بلکه فرهنگ است. به همین دلیل ما در سیر روایت دریا نزدیک است به مفهوم دریایی عاشورا می‌پردازیم و در شخصیت‌پردازی‌ها این مبحث جاری و ساری است.
این تهیه‌کننده درباره این‌که چطور به انتخاب علی مهدی‌پور برای کارگردانی این سریال رسیده؟ عنوان می‌کند: علی مهدی‌پور تحصیلات سینمایی دارد. ضمن این که سابقه طولانی در دستیاری و ساخت فیلم کوتاه هم در کارنامه‌اش به چشم می‌خورد. با توجه به این که جوانگرایی لازم و ضروری است. به همین دلیل او بهترین گزینه برای کارگردانی بود.
مهدی‌پور درباره انتخاب نادر فلاح برای ایفای شخصیت علی تصریح می‌کند: علی جزو شخصیت‌هایی در قصه است که بازی پیچیده و پر چالشی دارد. به همین دلیل نیاز بود که ما جستجوی زیادی برای انتخاب بازیگر این شخصیت داشته باشیم. بعد از بررسی‌های فراوان به انتخاب نادر فلاح رسیدیم که موثرترین حضور را می‌توانست در این سریال داشته باشد. امیدوارم مردم هم از تماشای سریال راضی باشند.
وی با اشاره به محل فیلمبرداری‌ سریال تاکید می‌کند: تصویربرداری این اثر در تهران و بوشهر بود. به واسطه شخصیت علی ما سفری به جنوب داریم و در این بخش سراغ شهر زیبای بوشهر رفتیم. در واقع تهران‌گریزی هم از این طریق داشتیم و زیبایی‌های بکر این نقطه از ایران را به تصویر کشیده‌ایم که مخاطبان با زیبای‌های بوشهر آشنا شوند. می‌توانم بگویم که پلان‌های خاص و زیبا از این شهر داریم که مسلما تماشای آن برای مخاطبان خالی از لطف نیست.
نقش اسطوره‌ای ناخدا
علی مهدی‌پور، کارگردان سریال دریا نزدیک است درباره ویژگی‌های سریال می‌افزاید: این سریال فیلمنامه به خصوص و ویژه‌ای دارد که می‌توان در یک جمله گفت فیلمنامه استخوان دار است و شخصیت‌پردازی‌ها خیلی منسجم و هر کارگردانی را برای تولید ترغیب می‌کرد. به همین دلیل من هم دست به کار شدم.
وی ادامه می‌دهد: مفهوم و محتوای فیلمنامه به گونه‌ای است که به موضوعات مبتلا به جامعه امروز پرداخت کرده است. مسائلی که باید توجه شود و به راهکارهای درست هم دست پیدا کنیم. البته توضیح زیادی نمی‌توانم درباره قصه بگویم و باید صبر کنید تا مجموعه پخش شود. با توجه به این‌که سریال دریا نزدیک است در ایام محرم پخش می‌شود، به همین دلیل نویسنده تلاش کرده از زاویه‌ای متفاوت به ماهیت و مفهوم عاشورا بپردازد.
این کارگردان با اشاره به این‌که در مجموعه دریا نزدیک است به مفهوم امید پرداخت می‌شود، تاکید می‌کند: وقتی در زندگی امید وجود داشته باشد، حتما پشتگرمی خوبی برای اجرایی کردن ایده‌هایمان خواهد بود. بنابراین نویسنده تلاش کرده که از زاویای مختلف به این مفهوم بپردازد.
وی در پاسخ به این سؤال که چطور شد به سراغ بازیگری همچون جهانگیر الماسی رفته که سال‌ها بازی نکرده بود، عنوان می‌کند: خوشحالم این اتفاق خوب برای این پروژه افتاد و ما با آقای الماسی همکاری داشتیم. نقش ناخدا برایم ویژگی‌های خاصی داشت. همیشه این نقش را در ذهنم اسطوره‌ای ترسیم کرده‌ام. بنابراین باید بازیگری انتخاب می‌شد که این ویژگی‌ها را داشته باشد و بهترین گزینه آقای الماسی بود. او خیلی زود با نقش عجین می‌شود و آن را گسترش می‌دهد.
مهدی‌پور با اشاره به نقش علی و انتخاب نادر فلاح توضیح می‌دهد: نقش علی پیچیدگی‌های زیادی در قصه داشت و باید بازیگری انتخاب می‌شد که به لحاظ فیزیکی مناسب شخصیت باشد و ضمن این‌که بازیگر توانمندی هم باشد. بعد از جست‌وجوی فراوان به آقای نادر فلاح رسیدیم که خیلی هم خوب نقش را بازی کرده است.
همسری همراه، مادری دلسوز
مریم سرمدی یکی از بازیگران این سریال است که درباره نقشش به جام‌جم می‌گوید: در این سریال نقش همسر یک پرستار خانگی را ایفا می‌کنم که در واقع شخصیت مقابل نادر فلاح است. نقش من فقط در تهران و بخش‌هایی که منزل این پرستار نشان داده می‌شود، حضور دارد اما ادامه کار در جنوب می‌گذرد. این زن در خانه ترشی و مربا درست می‌کند و می‌فروشد تا کمک خرج خانواده باشد. ایفای چنین نقشی برایم خیلی جالب بود، چون آن زمان خودم درگیر مساله گرفتن پرستار برای مادرم بودم.
او ادامه می‌دهد: یکی دیگر از ویژگی‌های جالب سریال برایم این است که تا به حال کمتر به این مساله پرداخته شده. در سریال‌ها معمولا آدم‌ها را دکتر یا مهندس نشان می‌دهند. همچنین در آثار نمایشی معمولا به ارتباط خانوادگی آدم‌هایی که شغل‌های پایین‎تری دارند خوب پرداخته نمی‌شود، اصولا از آن عبور می‌کنند یا آنها را در جنگ و دعوای با یکدیگر نشان می‌دهند. در این کار چنین نیست. ارتباط این زن و شوهر خیلی با هم خوب و محترمانه است، آنها که فرزند نیز دارند به تربیت بچه‌هایشان اهمیت می‌دهند.
سرمدی در مورد تجربه‌اش در این سریال بیان می‌گوید: با پدر آقای مهدی‌پور پیش از این کار کرده بودم اما تجربه کار با ایشان را نداشتم. کارگردان کاربلدی است و از این بابت تجربه خوبی داشتم.

پدری که با مسائل مختلف دست و پنجه نرم می‌کند

نادر فلاح از بازیگران کم‌کار در تلویزیون محسوب می‌شود که از کارهای او می‌توان به عقیق، سرزمین کهن، ششمین نفر، بوی خوش زندگی، سایه آفتاب، عروس و جای نزدیک آسمان بازی کرده است. او از جمله بازیگرانی است که در سریال دریا نزدیک است بازی می‌کند. وی درباره نقش‌اش در این سریال به جام‌جم این طور توضیح می‌دهد: در این سریال نقش پدر خانواده را بازی می‌کنم که مسائلی با خانواده و با پسر و دخترش دارد. می‌توان گفت که او در خانه با موضوعات مختلف دست و پنجه نرم می‌کند. وی ادامه می‌دهد: تا این‌که به واسطه شغلش‌ با یک پیرمرد دریانورد همسفر می‌شود و به جنوب می‌رود. حضور این پیرمرد و صحبت‌هایی که با هم می‌کنند، روی این فرد تاثیر زیادی می‌گذارد. در واقع در این مجموعه نقش محوری را با نام علی بازی می‌کنم. این هنرمند درباره ویژگی‌های این سریال می‌گوید: قصه سریال برایم جذابیت داشت. ضمن این‌که پرداخت قصه و شخصیت‌پردازی‌ها بسیار منسجم بود. همه این موارد دست به دست هم داد تا من در این سریال بازی کنم. از سوی دیگر در این اثر به مسائل روز اجتماع پرداخت می‌شود که همین موضوع هم برایم جذاب بود و باعث شد بپذیرم. مخاطبان در مسیر قصه تغییرات و تجربیات شخصیت‌ها را می‌بینند که حتما برایشان جذابیت دارد.
فلاح کار کردن با مهدی‌پور را در کسوت کارگردان بسیار خوب ارزیابی می‌کند و می‌گوید: تعامل بسیار خوبی در کار حکمفرما بود و همین تعامل سازنده باعث شده بود در هر بخش از قصه چیزی به ذهنم می‌رسید، حتما با کارگردان در میان می‌گذاشتم و با او صحبت می‌کردم. اگر پیشنهادم به شخصیتم کمک می‌کرد، می‌پذیرفت. در مجموع فیلمنامه هم شسته رفته بود و نیاز به تغییرات نبود.

الماسی در لباس یک دریانورد
جهانگیر الماسی از بازیگران پیشکسوت است که تا به امروز نقش‌های متفاوتی را در تئاتر، سینما و تلویزیون خلق کرده است. البته او در سال‌‌های اخیر کم‌کار شده است و به‌ندرت بازی در اثری را می‌پذیرد. از ویژگی‌های الماسی می‌توان به صدای گرم و بم او اشاره کرد که همین باعث شده تا نقش‌هایش را مقتدرانه بازی کند.
گرچه در بازی او آرامش موج می‌زند، اما زمان‌هایی که نیاز است برای نقشی که بازی می‌کند، چهره عصبانی و عبوس هم بگیرد، موفق بوده است. در مجموع او تا به امروز لباس شخصیت‌های متفاوت را به تن کرده است. گاهی نقش‌های مثبت و آرام را بازی کرده و برخی مواقع هم نقش‌های منفی را خلق کرده است. در مجموع خودش را به خلق شخصیت‌های کلیشه‌ای محدود نکرده و تلاش داشته تا نقش‌هایش رنگی باشد.
از کارهای شاخص تلویزیونی این هنرمند می‌توان به هزاردستان، کوچک جنگلی، در چشم باد، پس از باران، طفلان مسلم و ... اشاره کرد. الماسی در سریال دریا نزدیک است، نقش محوری ناخدا را بازی می‌کند. به گفته تهیه‌کننده او خیلی زیبا نقش یک پیرمرد دریانورد را خلق کرده است. وی ادامه داد: به نظرم الماسی جزو کمیاب‌ترین بازیگران سینماست که باید ارزش هنرمندانی چون او را دانست.

فاطمه عودباشی

رسانه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها