ستاره درخشانی دیگر در کارنامه «جوی مَشر» ثبت شد

بهشتی برای ریترو و کنترا بازها!

دیدن یک عکس از بعضی بازی‌ها کافی است تا شما را مشتاق تجربه‌شان کند؛ Blazing Chrome برای من این‌گونه بود و بدون شک برای تمام طرفداران بازی‌های ریترو نیز این‌گونه خواهد بود؛ بازی‌هایی که به سبک و سیاق سال‌های آخر دهه 80 و به‌خصوص ابتدای دهه 90 میلادی ساخته می‌شوند. وقتی ساعت‌های بی‌شماری را صرف شاهکارهایی چون Metal Slug که در ایران بیشتر با «سرباز کوچولو» شناخته می‌شود یا Contra کرده باشید یا حتی با بازی‌های مدرن‌تر این سبک مثل Shattered Soldier و Hard Cops: Uprising خاطره‌سازی کرده باشید، پس شک نکنید Blazing Chrome هم برای شما به بازی‌ای تبدیل خواهد شد که چند سال آینده به خود خواهید بالید که آن را در زمان عرضه تجربه و زندگی کردید.
کد خبر: ۱۲۲۱۳۹۳

جذابیت الگوهای قدیمی
از آنجا که سازنده بازی یعنی جوی مَشر خیلی خوب مخاطبش را می‌شناسد، توصیه می‌کنیم پیش از هر چیز و قبل از این‌که بازی را شروع کنید به بخش تنظیمات آن بروید و فیلترهای تصویری متفاوتی را که برای ایجاد حس تلویزیون‌های CRT در بازی تعبیه شده فعال کنید.
Blazing Chrome از منظر داستان و روایت کاملا به ریشه‌های اُلد اِسکول یا قدیمی خود پایبند است، دنیایی که به نیمه ویرانه تبدیل شده و ربات‌ها کنترل همه چیز را به دست گرفته‌اند. البته گرافیک پیکسلی بازی، این دنیا را با جزئیاتی که با خواندن عبارت «دنیای نیمه ویرانه» ممکن است در ذهن تصور کرده باشید، به تصویر نمی‌کشد و این قضیه صرفا ستینگ یا فضاسازی اولیه‌ای برای ورود بازیکن به بازی است. بازی حتی از کلیشه «رباتی در جبهه شما» نیز پیروی می‌کند، همان طور که مثلا Skeleton Warriors نیز اسکلت‌های خوبی داشت که در جبهه انسان‌ها می‌جنگیدند. از داستان که بگذریم، از نظر مکانیک‌های گیم‌پلی نیز بازی پا را چندان فراتر از موارد رایج بازی‌های آن دوران نمی‌گذارد. شما می‌توانید به اطراف بدوید، دراز بکشید و شلیک کنید، منتها در صورتی که دشمنان از حد مشخصی به شما نزدیک‌تر شوند دکمه شلیک، کار حمله نزدیک به دشمنان را هم انجام می‌دهد. علاوه بر اینها با نگه داشتن یک دکمه می‌توانید جهت نشانه‌گیری خود را ثابت کنید، شبیه کاری که مثلا در Metroid می‌توان انجام داد. در طول مرحله، ربات‌ها و وسایل نقلیه‌ای وجود دارند که می‌توانید روی آنها بپرید و بخشی از مرحله را پیش ببرید باز هم شبیه Battletoads و در انتها به‌روزرسانی‌هایی نیز وجود دارند که به شما سلاح‌های تهاجمی یا تجهیزات تدافعی مثل سپر می‌دهند، البته گاهی قابلیت‌هایی مثل دابل جامپ نیز ارمغان آنها برای شما خواهد بود.
حملات نزدیک نیز یکی از جذابیت‌های بازی است به‌خصوص زمانی که از هر طرف صفحه ربات‌ها و موجودات عجیب‌شان بر سر‌و‌کول شما می‌ریزند، باز کردن راه از میان آنها بسیار خوب کار شده است. این بخش‌های بازی به‌شدت ما را یاد متال اسلاگ می‌اندازد هرچند که همچنان قسمت بزرگی از ماهیت بازی وامدار کنترا باقی می‌ماند. البته این مکانیک ضعف‌هایی هم دارد از جمله این‌که در ارتفاع‌هایی مشخص یا جهت‌هایی خاص، حملات شما به دشمن نمی‌خورد و به‌خصوص هنگام مبارزه با غول آخرها اذیت‌کننده می‌شود.

کمک مدرنیته به سنت
ما همه‌اش از پایبندی Blazing Chrome به بازی‌های کلاسیک و ریترو گفتیم، ولی ویژگی‌های جدید و امروزی نیز در آن وجود دارد. مهم‌ترین آنها وجود چک پوینت است. هر مرحله متشکل از چند بخش مجزا است که ابتدای هر کدام از آنها در واقع چک پوینت شماست، یعنی در صورتی که کشته شوید و تعداد جان‌های کاراکتر هم به صفر برسد، نیاز نیست تمام مرحله را از ابتدا شروع کنید، چراکه به لطف چک پوینت‌ها در بدترین شرایط، یک‌سوم مسیر قبلی را باید دوباره طی کنید. همین قضیه به تنهایی تجربه بازی در درجه سختی پیش‌فرض را به مراتب در دسترس‌تر و ساده‌تر از تمام بازی‌های دیگری که تا اینجا از آنها اسم بردیم، کرده است.
این تغییر بخش‌های مرحله از منظر بصری و داستانی نیز جذاب هستند، زیرا تقریبا ابتدای هر کدام با یک سکانس خاص مواجه می‌شویم. غول‌آخرهای مرحله نیز از منظر الگوی حمله و طراحی ظاهری، کیفیت بسیار خوبی دارند و ظاهرشان بیشتر تنوعی از ربات‌گونه‌ها و موجودات فضایی است. طراحی خارق‌العاده صدا و موسیقی ریتروی جذاب و شنیدنی بازی نیز لذت تجربه آن را دو چندان می‌کند.
Blazing Chrome یک بازی طولانی نیست، ولی می‌توانید آن را بارها تکرار کنید، ضمن این‌که تاکید بازی روی تجربه Co-Op طول عمر آن را بالاتر هم می‌برد. به هرحال چهار مرحله اصلی و یک مرحله پایانی در بازی وجود دارد که می‌توانید به هر ترتیبی که دوست داشتید چهار مرحله ابتدایی را بازی کنید. پس از تمام کردن بازی، شخصیت‌های جدیدی نیز در دسترس قرار می‌گیرند که تجربه گیم‌پلی متفاوت‌تری را ارائه می‌دهند. درجات سختی متفاوت و به‌خصوص هاردکور می‌توانند چالش بعدی شما باشند یا این‌که می‌توانید وارد حالت آینه شده و تمام مراحل را برعکس بازی کنید.

حرف آخر
با Blazing Chrome شما می‌توانید همان حس بازی‌های تیراندازی آرکید
20-15سال پیش را تجربه کنید. جوی مَشر قبلا با ساخت عناوین دیگری چون
Oniken و Odallus ارادت و تبحرش به ساخت بازی‌های ریترو را اثبات کرده و حالا یک ستاره درخشان دیگر به کارنامه خود افزوده است. بازی بسیار سبک بوده و نیاز به سخت‌افزار عجیبی ندارد، پس خیلی راحت و در اسرع وقت به فکر تجربه آن باشید.

Blazing Chrome

سازنده Joy Masher
ناشر The Arcade Crew
پلتفرم PC، PS4، Xbox One، Switchسبک اکشن آرکید

مجید رحمانی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها