9 فیلمساز سینمای ایران این روز ها در حال ساخت تازه ترین فیلم خود هستند

کارگردانان مشغول کارند!

هنوز خیلی تا سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر باقی مانده است، اما با مرور اخبار ساخت چند فیلم تا حدودی می‌توان از حضور برخی چهره‌های فیلمسازی در این مهم‌ترین رویداد سینمایی ایران مطمئن بود و امیدواری‌هایی نسبت به آن داشت. این روزها چند پروژه فیلمسازی یا در مرحله تولید و فیلمبرداری هستند یا در مرحله پیش تولید به سر می‌برند. کارگردان‌هایی که پشت دوربین این آثار قرار می‌گیرند، همگی از جمله چهره‌های سرشناس نسل‌های مختلف فیلمسازی هستند و هم میان آنها فیلمسازان باتجربه‌ای چون کیانوش عیاری و مجید مجیدی و ابراهیم حاتمی‌کیا دیده می‌شود و هم کارگردان‌های جوانی چون بهروز شعیبی و محمدحسین مهدویان. اگر این نام‌ها را همراه دیگر چهره‌هایی که به تازگی فیلم ساخته‌اند یا در آینده‌ای نزدیک برای ساخت تازه‌ترین اثر خود اقدام می‌کنند در نظر بگیریم، در نگاهی خوشبینانه، جشنواره امسال فیلم فجر پروپیمان خواهد بود. اگر هم نگاهی فارغ از جشنواره داشته باشیم، همین که این طیف متنوع فیلمسازان مشغول کار هستند، امیدوارانه است. هرچند امیدواریم کیفیت فیلم‌های تازه این کارگردان‌ها همسطح و همقواره نام و کارنامه معتبر آنها نیز باشد و در اولین مواجهه با این آثار، چه در جشنواره فیلم فجر و چه در اکران عمومی، با سرخوردگی همراه نباشد.
کد خبر: ۱۲۲۱۲۹۰

کیانوش عیاری

شاید عجیب‌ترین خبر سینمایی این چند وقت اخیر سینمای ایران همکاری کیانوش عیاری با رضا عطاران باشد؛ عیاری قرار است به زودی و پس از اتمام ساخت سریال 87 متر برای تلویزیون، سیزدهمین فیلم سینمایی خود را به نام «رکر» با بازی رضا عطاران بسازد. تهیه کنندگی فیلم را هم رضا رخشان به عهده دارد که تا اینجا تهیه‌کننده پرفروش‌ترین فیلم سینمای ایران هم است؛ هزارپا به کارگردانی ابوالحسن داوودی که عطاران نقش اصلی آن را بازی می‌کرد. این‌که عیاری پس از دو فیلم تلخ و اجتماعی توقیف شده، «خانه پدری» و «کاناپه»، تغییر رویه داده و سراغ ساخت یک کمدی رفته، جالب توجه است. هرچند احتمالا باید توقع یک کمدی متفاوت را داشت، نظیر آنچه سال‌ها قبل خود عیاری با «روز باشکوه» تجربه‌اش کرده بود.

مجید مجیدی

مجید مجیدی، فیلمساز پرکاری نیست و از سال 70 تاکنون فقط 9 فیلم ساخته است، اما همه این معدود آثاری که در سینما ساخته، آثار مهم و تاثیرگذاری بودند و تعدادی از آنها از ماندگارترین فیلم‌های سینمای ایران هستند و حتی در جهان هم مخاطبان و دوستدارانی دارند. او اولین کارگردان سینمای ماست که پایش به اسکار باز شد و «بچه‌های آسمان» خود را به فهرست نهایی نامزدها رساند. مجیدی در سال‌های اخیر به دلیل همین شهرت و اعتبار جهانی، یکی از مهم‌ترین کارگردان‌های سینمای ایران برای تولیدات مشترک با سینمای دنیاست. بارزترین نمونه در این میان، فیلم محمدرسول‌ا... است که چند سینماگر سرشناس سینمای جهان با او همکاری می‌کردند. مجیدی پس از ساخت آن‌سوی ابرها در هند، حالا پیش تولید دهمین فیلمش با نام خورشید را آغاز کرده است، فیلمی که به دلیل موضوع کودکان کار کمی فیلم اولش بدوک را به یاد می‌آورد.

ابراهیم حاتمی‌کیا

ابراهیم حاتمی‌کیا، همیشه فیلمساز مهم و کنجکاوی برانگیزی بوده است، اما احتمالا این کنجکاوی برای تماشای بیستمین فیلم او بیشتر از همیشه خواهد بود؛ حال و هوای «خروج» را تشکیل می‌دهد و کنجکاوی‌ها وقتی بیشتر می‌شود که بدانیم فرامرز قریبیان نقش اصلی این فیلم را بازی خواهد کرد. همکاری فرامرز قریبیان و ابراهیم حاتمی‌کیا برای اولین بار است که اتفاق می‌افتد و همین هم انتظارها را برای تماشای فیلم بیشتر می‌کند. شنیده‌های ما حاکی از آن است که موضوع فیلم به یکی از مباحث داغ این روزها یعنی «فساد اقتصادی» مربوط است که اهمیت فیلم را چند برابر می‌کند.

حسین قناعت

اهل سینما می‌دانند که سینمای کودک و نوجوان، حال و روز خوبی در سال‌های اخیر ندارد. مردم هم از حال نامساعد این سینما خبر دارند. همین که در طول سال کم و بسیار به‌ندرت پیش می‌آید، به محض اراده و خواست بچه‌ها، فیلمی مناسب سن و سال آنها اکران باشد. گاهی هم که اکران بزرگ‌ترها، مجالی به کوچک‌ترها برای نمایش فیلمشان می‌دهد، خود آثار غالبا جذاب نیستند و به هیچ وجه رضایت کودکان و نوجوانان را فراهم نمی‌کنند. با این حال تا کارگردانی مثل حسین قناعت هست، اوضاع برای بچه‌ها آن‌قدرها هم ناامیدکننده نیست. او یکی از فیلمسازانی است که با ساخت فیلم‌های بانمک و ماجراجویانه‌ چون دزد و پری، قهرمانان کوچک و لازانیا و این روزها تپلی و من، چراغ سینمای مخصوص بچه‌ها را روشن نگه داشته است. او این روزها قرار است نهمین فیلمش را با نام پیشی میشی با بازی بهاره رهنما، رضا شفیعی‌جم و ارژنگ امیرفضلی بسازد.

نیکی کریمی

دیگر به این رویه نیکی کریمی در سینما عادت کرده‌ایم؛ فعالیت مستمر به عنوان بازیگر و فیلمسازی هرازگاهی بعد از چند سال. حالا او چند سال پس از ساخت شیفت شب در سال 93، سراغ ساخت پنجمین فیلم سینمایی خود به نام آتابای رفت. فیلمی که ظاهرا با هدف معرفی ظرفیت‌های فرهنگی خوی ساخته می‌شود. جالب اینجاست که خوی، زادگاه هادی حجازی‌فر، یکی از بازیگران نقش اصلی فیلم است. یکی دیگر از نقش‌های اصلی آتابای را جواد عزتی بازی می‌کند. همکاری تازه حجازی‌فر و عزتی که پیشتر در دو قسمت از ماجرای نیمروز با هم همبازی بودند، کنجکاوی‌برانگیز است. همچنین باید به همکاری دگرباره نیکی‌کریمی و هادی حجازی‌فر اشاره کرد که پیشتر در آثاری چون آستیگمات و سریال ممنوعه حضور داشتند. همچنین یادمان نرود که نیکی کریمی در آن سالی که هادی حجازی‌فر با نقش حاج‌احمد متوسلیان و فیلم ایستاده در غبار در جشنواره فیلم فجر حضور داشت، یکی از داوران بود و از بازی خوب حجازی‌فر تمجید کرده بود.

سامان سالور

سامان سالور از فیلمسازان گزیده‌کاری است که بیشتر او را به عنوان یک کارگردان جشنواره‌ای می‌شناسیم. فیلم‌بازان و آنهایی که علاقه‌مند به سینمای هنری و نامتعارف هستند، حتما فیلم خوب چند کیلو خرما برای مراسم تدفین ساخته سالور را به یاد دارند؛ فیلمی سیاه و سفید که محسن تنابنده در آن بازی می‌کرد. کارگردان فیلم‌های ساکنین سرزمین سکوت، ترانه تنهایی تهران، آمین خواهیم گفت، سیزده 59 و تمشک، هفته آینده هفتمین فیلم سینمایی خود به نام سه کام حبس را کلید خواهد زد. تهیه‌کنندگی این فیلم را همچون دو فیلم اخیر این کارگردان، برادرش ساسان سالور به عهده دارد. نقش اصلی فیلم سه کام حبس را پریناز ایزدیار برعهده دارد.

سعید ملکان

اولش چهره‌پردازی و بعد از آن تهیه‌کنندگی و سرمایه‌گذاری و حالا هم اولین کارگردانی. دور از انتظار نبود که سعید ملکان روزی پشت دوربین قرار بگیرد و نخستین فیلم سینمایی اش به عنوان کارگردان را بسازد. او در دو زمینه قبلی فعالیتش در سینما کارنامه موفقی داشت؛ به عنوان طراح چهره‌پردازی در دریافت سیمرغ بلورین بهترین چهره‌پردازی جشنواره فیلم فجر، کنار استاد عبدا... اسکندری ایستاده و شش بار این جایزه را به خانه برده و به عنوان تهیه‌کننده هم پشت فیلم‌های معتبری چون ابد و یک روز و ویلایی‌ها و تنگه ابوقریب قرار دارد. او قرار است به‌زودی فیلم خود با نام روز صفر را کلید بزند؛ نقش اصلی فیلم را امیر جدیدی به‌عهده دارد. این همکاری آن شائبه اختلاف این دو سینماگر را هم سر‌فیلم «غلامرضا تختی» منتفی می‌کند.

بهروز شعیبی

بهروز شعیبی که سال‌ها به عنوان دستیار کارگردان و برنامه ریز فعالیت می‌کرد، با ساخت دهلیز، نوید یک فیلمساز جوان و مستعد را داد. همین اتفاق هم افتاد و شعیبی در ادامه چند فیلم و سریال خوب و قابل اعتنا ساخت؛ آثاری همچون پرده‌نشین، سیانور و دارکوب که هر کدام در فضای متفاوتی روایت می‌شدند و مخاطبانی هم داشتند. شعیبی به‌زودی چهارمین فیلم سینمایی خود به نام روز بلوا را به تهیه‌کنندگی محمدرضا تخت‌کشیان می‌سازد. این فیلم که سازمان اوج سرمایه‌گذار آن است، ماجرایی پلیسی را روایت می‌کند. قصه فیلم درباره یک چهره تلویزیونی خوشنام است که توسط پلیس با اتهام های جدی مواجه می شود.

محمدحسین مهدویان
محمدحسین مهدویان به عنوان یکی از چهره‌های مستعد فیلمسازی سال‌های اخیر سینمای ایران، به‌زودی پنجمین فیلم خود را به نام درخت گردو کارگردانی می‌کند. تهیه‌کنندگی این فیلم را سیدمصطفی احمدی به‌عهده دارد. همان‌طور که خبر حضور رضا عطاران در فیلم کیانوش عیاری و فرامرز قریبیان در فیلم ابراهیم حاتمی‌کیا ما را غافلگیر کرد، خبر حضور پیمان معادی در فیلم تازه مهدویان هم موجب غافلگیری خیلی‌ها شد، چرا که معادی چندان با جنس سینمای مهدویان و فیلم‌های او جور نیست، مگر این‌که درخت گردو، فضایی متفاوت در کارنامه سازنده آثاری چون ایستاده در غبار و ماجرای نیمروز باشد. انس و الفت معادی با طبیعت و درخت هم دارد شکل پررنگ‌تر و بامزه‌تری در سینما به خود می‌گیرد؛ برف روی کاج‌ها، ناگهان درخت و حالا هم درخت گردو!

علی رستگار

سینما

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها