بوریس جانسون وزیر خارجه سابق انگلستان توانست به ریاست حزب محافظه‌کاران و نخست‌وزیری این کشور دست یافته و جایگزین ترزا می‌ نخست‌وزیر پیشین انگلیس و رسما نخست‌وزیر بریتانیا گردد.
کد خبر: ۱۲۲۱۲۷۹


دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا از کاخ سفید نسبت به انتخاب جانسون به‌عنوان نخست‌وزیر جدید بریتانیا واکنش نشان داد و تصریح نمود او به عنوان نخست‌وزیر کاری بزرگ به انجام خواهد رساند. ترامپ همچنین به انتقاد سیاست‌های خلف جانسون یعنی نخست‌وزیر سابق انگلیس ترزا می‌‌پرداخت و اقدام وی درخصوص برگزیت یا طرح خروج انگلستان از اتحادیه اروپا را بد و ناپسند توصیف کرد.
اکنون این سوال در ذهن پدید می‌آید که انگلیس در روزگار نخست‌وزیری جانسون چه تغییری را شاهد خواهد بود و آیا او خواهد توانست به وعده هایش عمل کند و برنامه‌های زمین مانده نخست‌وزیر پیشین انگلیس را عملی سازد؟
لازم است سخنان جانسون در حضور ملکه الیزابت دوم را بازخوانی کنیم؛ وی در سخنانی اظهار کرد، حرکت کشور را احیا کرده و برنامه برگزیت در ۳۱ اکتبر آینده تکمیل شده و کابینه او از هر فرصتی برای دمیدن روحیه جدید در بریتانیا بهره برداری می‌کند. وی گفت: بار دیگر به خودمان اعتماد کرده و برخواهیم خاست و قید و بندها را از خود دور می‌سازیم و خود را رها می‌کنیم.
پس از انتخاب جانسون به نخست وزیری انگلستان، خانم می ‌به وی تبریک گفته و هانت نیز که با جانسون برای دستیابی به نخست‌وزیری رقابت می‌کرد، اظهار کرد جانسون در شرایط سخت کنونی که کشور با آن روبه‌روست، نخست وزیر برجسته‌ای خواهد بود.
میشل بارنیه، مذاکره‌کننده ارشد اتحادیه اروپا در امور برگزیت اظهار کرد، او در پی همکاری با جانسون با هدف تسهیل روند خروج انگلستان از اتحادیه اروپاست و در مقابل، جانسون نیز تصریح کرده همه توافق‌هایی که ترزا می ‌با اتحادیه اروپا منعقد کرده، مرده است و او در پی خروج بریتانیا از اتحادیه با هدف آغاز دورانی جدید از شکوفایی برای این کشور است.
اما از سوی دیگر مشکلات و چالش‌های پیش‌روی نخست‌وزیر جدید انگلستان نیز فراوان است. پارلمان انگلستان هفته گذشته اقداماتی را به انجام رساند که مانع تعلیق پارلمان از سوی نخست‌وزیر با هدف خروج از اتحادیه اروپا بدون هماهنگی با پارلمان این کشور است. به دیگر سخن، مجلس عوام انگلیس محدودیت‌هایی را برای نخست‌وزیر ایجاد کرد. شاید جانسون در ادامه در تلاش باشد با حزب لیبرال- دموکرات بریتانیا ائتلافی را تشکیل دهد.
همچنین فیلیپ هاموند، وزیر مالی انگلستان نیز پیشتر اعلام کرده بود اگر جانسون به نخست‌وزیری بریتانیا دست یابد، او از سمتش استعفا خواهد داد. او با برنامه جانسون درخصوص خروج از اتحادیه اروپا بدون هماهنگی با وی مخالفت کرده و به گفته خود او نمی‌توانست با آن برنامه موافقت کند.
جانسون اعلام کرده بریتانیا تا پایان ماه اکتبر از اتحادیه اروپا خارج می‌شود و آنچه اکنون کشور به آن نیازمند است، روحیه موافقت با این برنامه و اراده است. به‌هر روی جانسون اکنون میراث‌دار برگزیت و طرح جنجالی خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا با موافقان و مخالفان فراوان است و علاوه بر این، با مشکلات دیگری نیز روبه‌روست. جانسون چگونه می‌تواند بر مشکلات فراوانی که ترزا‌می ‌را از صحنه کنار زد، روبه‌رو گشته و بر آن فایق آید؟ روزها و هفته‌ها پیش روی ماست.

دکتر محمدجواد گودینی
بین‌الملل
منبع: الحیات

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها