دومین دور مناظره های نامزدهای حزب دموکرات با نقد سیاست‌های ترامپ برگزار شد

همه علیه ترامپ

شامگاه سه‌شنبه ده نامزد حزب دموکرات برای انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۲۰ آمریکا دور دوم مناظره خود را با موضوع داغ بیمه درمانی برای همه برگزار کردند. این مناظرات شامگاه سه‌شنبه نیز ادامه یافت حال آن‌که رای‌دهندگان آمریکایی گفتند تمایل چندانی به شنیدن چنین برنامه‌هایی ندارند. آخرین نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد بیش از نیمی از رای‌دهندگان آمریکایی می‌گویند در انتخابات آینده به ترامپ رای نخواهند داد با این حال تفرقه و تشتت در جبهه دموکرات‌ها می‌تواند بازی را به نفع ترامپ رقم زده و یک بار دیگر او را پیروز این انتخابات کند. بدیهی است عملکرد داخلی و خارجی ترامپ تا 13 آبان 1399 به‌شدت در این باره تعیین‌کننده خواهد بود .
کد خبر: ۱۲۲۰۹۷۷

انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا روندی طولانی و پیچیده دارد. نخستین مناظره نامزدهای ریاست‌جمهوری 2020 آمریکا از حزب دموکرات در شهر میامی بین 26 تا 27 ژوئن (5 تا 6تیر 1398) برگزار شد. دومین دور از این مناظرات نیز روزهای سه شنبه و چهارشنبه در شهر دیترویت میشیگان با اجرای شبکه خبری سی.ان.ان برگزار شد. دموکرات‌ها در نظر دارند 11مناظره مقدماتی دیگر را تا پیش از برگزاری انتخابات انجمن‌های حزبی در سوم فوریه2020 (14بهمن 98) برگزار کنند. این در حالی است که از حزب جمهوریخواه باتوجه به این‌که به‌جز دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا تنها بیل ولد 73 ساله، فرماندار سابق ایالت ماساچوست نامزد ریاست‌جمهوری 2020 آمریکا شده است هنوز تاریخ مشخصی برای انجام مناظره اعلام نکرده‌اند. پنجاه‌و‌نهمین انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا ۳ نوامبر ۲۰۲۰ ( ۱۳ آبان ۹۹) برگزار خواهد شد.
شامگاه سه‌شنبه برنی سندرز، الیزابت وارن، پیت بوتیجیج، بتو اورورک، امی کلوباچر، جان هیکنلوپر، تیم رایان، جان دالینی، مریان ویلیامسون و استیو بولاک با هم مناظره کردند. در این مناظره علاوه بر این‌که انتقاد عمده همه این نامزدها عملکرد دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور فعلی آمریکا بود که از نظر آنها به دموکراسی و اقتصاد آمریکا ضربه زده و سیاستی به‌شدت نژادپرستانه را در پیش گرفته است، بحث «بیمه درمانی برای همه» به موضوع نخست این نامزدها تبدیل شد و ده نفر تلاش کردند دیدگاه‌های خود را در این باره و دیگر موضوعات سیاست داخلی و خارجی ارائه کنند. دور اول مناظره تلویزیونی این نامزدها اواخر ماه ژوئن در میامی فلوریدا برگزار شده بود. در مناظره شامگاه چهارشنبه نیز جو بایدن معاون سابق رئیس‌جمهور، کامالا هریس سناتور اهل کالیفرنیا، کوری بوکر سناتور نیوجرسی، جولیان کاسترو شهردار سابق سن آنتونیو، کرستن جیلیبرند سناتور نیویورک، مایکل بنت سناتور اهل کلرادو، تولسی گبرد نماینده کنگره از هاوایی، جی اینسلی فرماندار واشنگتن، بیل دی بلاسیو شهردار نیویورک و اندرو یانگ مدیر فناوری سابق شرکت کردند.
بی‌توجهی مردم
هرچند انتظار می‌رفت میلیون‌ها نفر از مردم آمریکا به تماشای این مناظره‌ها بنشینند، اما نظرسنجی‌ها خلاف این انتظار را نشان می‌دهد‌. موسسه پولیتیکو/ مورنیگ کانسالت نتایج یک نظرسنجی را منتشر کرد که نشان می‌داد فقط یک‌سوم آنهایی که قصد رای دادن در انتخابات مقدماتی حزب دموکرات را دارند گفتند انگیزه زیادی برای تماشای دور دوم مناظره دارند و نزدیک به ۴۰درصد هم گفتند تا حدودی برای تماشای آن انگیزه دارند. نامزد نهایی دموکرات‌ها جولای سال آینده در گردهمایی ملی حزب رسما معرفی خواهد شد. او همان کسی خواهد بود که باید درنهایت به مصاف دونالد ترامپ برود. تاکنون بیشتر گمانه‌زنی‌ها بر سر تعیین جوبایدن، برنی سندرز یا الیزابت وارن بوده است. اما مناظرات کنونی ممکن است چهره جدیدی را از میان دموکرات‌ها برای این رقابت پیشنهاد کند. مشکل بزرگ دموکرات‌ها تشتت و پراکندگی آنهاست‌. در شرایط کنونی آنها برای مصاف با ترامپ به یک نامزد قوی نیاز دارند تا همه پشت سر او تجمع کنند‌. از همین رو چند نفر از نامزدها برای برنده شدن در انتخابات آینده خواستار ایجاد تغییراتی اساسی در ساختار حزب دموکرات شده‌اند.
طرح استیضاح
دموکرات‌ها برای ضربه زدن به ترامپ راه‌های مختلفی را آزمایش می‌کنند که یکی از آنها استیضاح رئیس‌جمهور است. طرحی که تاکنون بارها به میان آمده و باز به دلیل مصلحت‌هایی کنار گذاشته شده است. روز گذشته یک‌بار دیگر الیوت انگل، سناتور دموکرات با انتشار بیانیه‌ای از مجلس نمایندگان خواست روند استیضاح دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا را به‌خاطر جلوگیری از اجرای قانون در جریان تحقیقات رابرت مولر، بازپرس ویژه پرونده دخالت روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری 2016 آغاز کند.
وی تاکید کرد: مردم آمریکا خواستار و مستحق حقیقت و واقعیت هستند. جلسه شهادت آقای مولر، شواهد معتبری ارائه کرد که رئیس‌جمهور مرتکب جلوگیری از اجرای عدالت شده است و من بر این باورم که مجلس نمایندگان باید روند استیضاح رئیس‌جمهور را آغاز کند. حامیان استیضاح ترامپ بر این باورند که میزان حمایت‌ها از طرح استیضاح پس از بازگشت نمایندگان از تعطیلات شش هفته‌ای رو به افزایش خواهد بود. روز دوشنبه دو نماینده دموکرات دیگر حمایت خود را از طرح استیضاح اعلام کردند. از چهارشنبه گذشته تاکنون ده‌ها نماینده دموکرات دیگر نیز از این طرح حمایت کرده‌اند. حمایت نمایندگان دموکرات از استیضاح ترامپ، پس از حضور رابرت مولر، بازپرس ویژه پرونده دخالت روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری 2016 و اظهارات وی درباره عملکرد ترامپ به‌شدت افزایش داشته است. تاکنون 106 نماینده دموکرات خواستار استیضاح ترامپ شده‌اند. دموکرات‌ها برای پیگیری نهایی این طرح به 118 امضا نیاز دارند و اکنون در آستانه موفقیت هستند.

آخرین نظرسنجی‌ها

آخرین نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد نیمی از آمریکایی‌ها می‌گویند حاضر نیستند به ترامپ رای بدهند . نتایج یک نظرسنجی انجام شده از سوی دانشگاه آمریکایی کوئینی پیاک (QUINNIPIAC) نشان می‌دهد ۵۴ درصد رای‌دهندگان آمریکایی قطعا به دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا رای نخواهند داد. نتایج این نظرسنجی حاکی از آن است که تنها ۳۲درصد از واجدان شرایط رای در صورتی که دونالد ترامپ، دوباره نامزد حزب جمهوریخواه برای انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا شود، به وی رای خواهند داد. ۱۲ درصد پرسش شوندگان نیز نسبت به این موضوع تردید دارند. در این نظرسنجی جو بایدن، معاون سابق رئیس‌جمهور آمریکا توانسته با کسب ۳۴ درصد آرا همچنان در صدر قرار گیرد. اختلاف بایدن با نفر دوم- که الیزابت وارن، سناتور ایالت ماساچوست است- ۱۹درصد است. وارن دراین نظرسنجی توانسته ۱۵درصد آرا را به خود اختصاص دهد. همچنین برنی سندرز با تنزل قابل توجهی ۱۱ درصد آرا را به‌دست آورده است‌. این نظرسنجی از ۲۵تا ۲۸ جولای (۳تا ۶ مرداد) از یکهزار و ۳۰۶ رای‌دهنده آمریکایی و با خطای4/3 درصد به عمل آمده است .

علی باقری

بین‌الملل

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها