از زائر یک‌ساله تا حاجی 107ساله

حج 98 ایرانیان به روایت آمار

آغاز روزهای حج تمتع از 14 تیر در حالی شروع شده و این روزها در حال سپری شدن است که ایران و عربستان گرم‌ترین روزهای سال خود را هم سپری می‌کنند. با وجود این، گرما اجازه نداده تب و تاب عشق رفتن به این سفر آسمانی سرد شود.
کد خبر: ۱۲۲۰۸۱۳

آمار و ارقام نیز حاکی از آن است که امسال هم زائران بسیاری از اقصی نقاط کشور کوله‌بار سفر خود را برای رفتن به این سفر معنوی بسته‌اند و قرار است از 14 تیر که نخستین اعزام‌ها آغاز شده تا 17 شهریور که آخرین هواپیما از مکه و مدینه جدا شده و راهی ایران می‌شود 86 هزار و 550 نفر زائر حضور در سرزمین وحی را تجربه کنند؛ سفر دسته‌جمعی بزرگی که امسال ایران تلاش کرده با برنامه‌ریزی‌هایی که انجام داده بدون بروز هیچ‌گونه مشکل، مداخله و دست‌اندازی آن را پیش ببرد و با موفقیت به پایان برساند و به تعداد حاجی‌های پیر و جوان کشور اضافه کند.
این 86 هزار و 550 نفر در حالی امسال مشرف به خانه خدا هستند که با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته که در قالب 573 کاروان و 722 پرواز رفت و برگشت تقسیم‌بندی می‌شوند تا بدون هیچ گونه مشکل و بی‌برنامگی سفرشان به اتمام برسد. زائرانی که 42 هزار و 800 نفرشان زن و 18هزار نفرشان مرد است، باقی هم کودکان هستند که در مقایسه با سال گذشته تعداد این افراد بیشتر شده است.
در این مدت 17 فرودگاه از 17 استان کشور آماده هستند تا هواپیماهایشان زائران را از شهرهای مختلف ایران به فرودگاه‌های مدینه و جده منتقل کند. به طوری که 361 پرواز تا 14 مرداد به صورت عملیات رفت کار خود را ادامه داده و سپس 361 پرواز دیگر از 26 مرداد تا 17ژشهریور زائران خانه خدا را به وطن برگردانند. آن‌گونه که درنظر گرفته شده است عملیات حج امسال در فرودگاه‌های تهران، اهواز، یزد، رشت، بیرجند، اصفهان، بندرعباس، بوشهر، گرگان، تبریز، کرمان، مشهد، زاهدان، ارومیه و شیراز انجام می‌شود.

از کودک یک ساله تا پیرمرد 107 ساله
جالب است بدانید از این 86 هزار و 550 نفر زائری که راهی خانه خدا هستند مسن‌ترین‌شان مردی 107ساله اهل کردستان بوده و جوان‌ترین زائر نیز یک کودک یک ساله به ثبت رسیده است و خوشبختانه دیگر مانند سال‌های گذشته میانگین سنی زائران حج تمتع بالا نیست و امسال متوسط سن افراد به 55 سال رسیده و حدود 8000زائر بین 70 تا 80 سال هستند، 1800 زائر هم بالای 80 سال‌ و 140 زائر نیز قرار است هنوز پا به 18‌سال نگذاشته‌اند حاجی شوند.
اما از آنجا که اکثر مسافران حج تمتع در میانسالی به سر می‌برند برای همین از وجود برخی بیماری‌ها مبرا نیستند. آمارهایی که درباره بیماری این زائران منتشر شده هم به این نکته اشاره دارد. به طوری که گفته شده 20 درصد زائران دچار فشار خون و 15 درصد آنها دیابت دارند. همچنین در میان زائران امسال 31 نفر نیاز به دیالیز دارند که از سوی مسؤولان حج اعلام شده با هماهنگی‌های صورت گرفته در مراکز شهر‌هایی که مراسم حج در آنها برگزار می‌شود، به این افراد خدمات ارائه خواهد شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها