گزارش اختصاصی جام‌جم از محاکمه مقصران حادثه دانشگاه علوم و تحقیقات تهران

داغی که هنوز داغ است

دومین جلسه رسیدگی به پرونده محاکمه متهمان حادثه دانشگاه علوم و تحقیقات تهران که منجر به مرگ ده نفر شد در حالی در شعبه ۱۰۵۷ مجتمع کارکنان دولت برگزار شد که مقصران حادثه گناه جان باختن دانشجویان را گردن یکدیگر می‌انداختند. خانواده جان‌باختگان در گفت‌وگو با جام‌جم خواهان اشد مجازات برای مقصران حادثه شدند. حسام نواب‌صفوی، بازیگر سرشناس سینما و تلویزیون که وکالت اولیای دم را برعهده دارد، در حاشیه دادگاه در مصاحبه با جام‌جم روند رسیدگی به پرونده را تشریح کرد. اما متهمان پرونده صحبت‌های خود را در جلسه دادگاه مطرح کرده در حاشیه دادگاه با خبرنگار جام‌جم صحبت نکرد.
کد خبر: ۱۲۲۰۷۷۰

به گزارش خبرنگار جام‌جم، ظهر چهارم دی سال گذشته، اتوبوس دانشجویان دانشگاه علوم و تحقیقات تهران در بلوار سیمون بولیوار واژگون شده و باعث مرگ هشت دانش‌آموز دختر و پسر، پدر یکی از آنها و راننده اتوبوس شد. هیات کارشناسی پس از بررسی صحنه حادثه و گفت‌وگو با مجروحان و دانشجویان، راننده اتوبوس، پیمانکار و دانشگاه آزاد را مقصر اعلام کردند. پرونده با صدور کیفرخواست به شعبه ۱۰۵۷ مجتمع کارکنان دولت به ریاست قاضی عالیشاه ارسال شد. بیست و پنجم خرداد امسال نخستین جلسه دادگاه برگزارشد. یک ماه و نیم بعد و روز هشتم مرداد امسال دومین جلسه که آخرین جلسه دادگاه بود، برگزار شد. خانواده ‌های قربانیان در این جلسه خواستار اشد مجازات مقصران حادثه بودند.
دانشگاه، حفاظ و گارد ریل به درستی نصب نکرده بود
در جلسه دیروز، مرد جوانی که پیمانکار سرویس‌دهی اتوبوس دانشجویان بود در آخرین دفاعش گفت: من 33/33 درصد مقصر شناخته شدم که عادلانه نیست دانشگاه هم به اندازه من مقصر شود. دانشگاه در بخشی از مسیر حرکت اتوبوس آلماتوربندی برای تاسیسات آب انجام داده است. نرده‌کشی، حفاظ و گاردریل به‌درستی در مسیر اتوبوس نبودو باید دانشگاه در این رابطه اقدام می‌کرد. وظیفه شرکتم فقط سرویس‌دهی بود. قرارداد من و دانشگاه یک‌طرفه بود و اگر تخلفی داشتم باید دانشگاه فسخ می‌کرد. در قراردادمان آمده بود که اتوبوس‌های کارکنان باید با دانشجویان فرق کند. دانشگاه برخی فاکتور‌های مالی‌ام را نپرداخت و 143 میلیون تومان ضرر کردم. آنها باید برکارمان نظارت می‌کردند که انجام نگرفت.
وی افزود: 28 ماه با دانشگاه همکاری و 12 ساعت در روز سرویس‌دهی داشتیم. اگر اتوبوس نقص داشت اجازه حرکت نمی‌دادند. هشت اخطاری که از دانشگاه گرفتیم، درباره وسایل گرمایشی، سرمایشی و صدای ضبط و ... بود. دانشگاه باید با پایان گرفتن معاینه فنی اتوبوس دوباره از راننده آن را می‌خواست که معاینه فنی بگیرد.
پیمانکار باید نظارت بیشتری انجام می‌داد
در ادامه رضا مسعودی، رئیس دانشگاه علوم و تحقیقات تهران که اتهامش مشارکت در قتل غیرعمدی هفت مرد و سه زن مسلمان بود در آخرین دفاع از خودش، بعد از تسلیت به خانواده‌ها گفت: پیمانکار باید بر وضعیت راننده و اتوبوس که سرویس‌دهی می‌کرد نظارت بیشتری انجام می‌داد. وکلای رضا مسعودی معتقد بودند، چون او در زمان حادثه سه ماه بوده که مدیر دانشگاه شده نباید اتهامی متوجه او ومسؤولان دانشگاه باشد چون راننده و پیمانکار درست عمل نکردند. همچنین جاده داخل دانشگاه مربوط به 30 سال پیش بوده و مربوط به زمان فعالیت رئیس جدید دانشگاه نبوده است.
در این لحظه نماینده دادستان به حرف‌های وکلا واکنش نشان داد و گفت: هر چند رئیس جدید در زمان حادثه سه ماه بوده که مدیر شده، اما در محوطه دانشگاه در تردد بوده و شرایط مسیر و وضعیت سرویس‌دهی را می‌دانسته، هیات هفت‌نفره کارشناسی میزان مقصران را قانونی تعیین کرده، دانشگاه قرارداد داشته و باید ناظر کار پیمانکار باشد.
رئیس دادگاه سپس ختم رسیدگی به پرونده را اعلام کرد و قرار است در مهلت قانونی حکم صادر شود.

مجازاتی برای درس عبرت

فریناز در این حادثه همسر و دخترش را از دست داد و همراه دختر دیگرش به دادگاه آمده است.
او درباره روز حادثه به جام‌جم می‌گوید: دخترم و پدرش برای کارهای پایان‌نامه سارا به دانشگاه رفته بودند. ساعاتی بعداز رفتن آنها از طریق دوست دخترم متوجه ماجرا شدم. دخترم را به بیمارستان رسول اکرم(ص) و شوهرم را به بیمارستان شریعتی برده بودند. زمانی که بر‌بالین هردو حاضر شدم، فوت کرده بودند.
این مادر داغدیده گفت: کوتاهی مسؤولان دانشگاه باعث شد این خانواده‌ها داغدار شوند. چرا مسؤولان دانشگاه با این‌که می‌دانستند در شیب تند جاده داخل علوم و تحقیقات احتمال خطر تصادف و واژگونی وجود دارد و نباید از اتوبوس‌های فرسوده استفاده کرد، کوتاهی کردند. راننده اتوبوس خودش شش فرزند داشت و آنها نیز بعد از فوت پدرشان داغدار شدند. بعد از این حادثه متوجه شدیم راننده دو ماه مانده بوده به بازنشستگی‌اش. او مالک اصلی اتوبوس نبود و فقط راننده بود. مالک اتوبوس هم ماشین 60 میلیونی را قسطی خریده بود. عاملان حادثه قاطعانه مجازات شوند تا درس عبرتی برای افراد خطاکار باشد که این‌چنین با جان دانشجویان بازی نکنند.

هدفم احقاق حق قربانیان حادثه است

حسام نواب صفوی، وکیل خانواده قربانیان حادثه تصادف اتوبوس دانشگاه علوم و تحقیقات تهران در حاشیه برگزاری دومین جلسه رسیدگی به این پرونده به جام‌جم گفت: با چند نفر از خانواده قربانیان حرف زدم و قرار شد وکالت همه آنها را برعهده بگیرم و برای احقاق حق این خانواده‌ها که دختران و پسران دانشجوی خود را از دست داده و داغدار شده‌اند، تلاش خود را آغاز کردم و همچنان در این رابطه گام‌های موثری بر خواهم داشت.
وی افزود: جوانان ما قربانی بی‌مبالاتی مسؤولان و عدم نظارت آنها برحمل و نقل دانشجویان شدند و این حادثه تلخ رقم خورد. روند تحقیقات و رسیدگی به پرونده چه در دادسرا و چه در دادگاه خوب بوده و قانونمند برگزار شد. نخستین جلسه چندی پیش برگزار شد که در آن شکایت خانواده دانشجویان جانباخته به ثبت رسید و کیفرخواست نیز قرائت شد. وکیل پرونده ادامه داد: خانواده شاکیان پرونده خواستار اشد مجازات برای مقصران و عاملان این حادثه هستند، بعد از تصدی آقای رئیسی در منصب ریاست قوه قضاییه پرونده حادثه علوم و تحقیقات که جزو پرونده‌های مهم کشور است در دادگاه کارکنان دولت مورد رسیدگی قرار گرفت. من و خانواده‌های قربانیان به قوه قضاییه اطمینان کامل و دقیقی داریم و می‌خواهیم حکم قاطعانه‌ای در این باره صادر شود تا شاهد حوادث ناگوار دیگری نباشیم.
وی تصریح کرد: من به طور رایگان و برحسب مسؤولیتی که به عنوان یک وکیل در جامعه احساس می‌کردم، وکالت این پرونده را برعهده گرفتم و قاطعانه برای احقاق حق خانواده‌های قربانیان تلاش می‌کنم.

تا آخرین نفس می‌جنگم

امیرباب الحوائج در این حادثه دختر 26 ساله‌اش را به نام نگار از دست داد. او و همسرش با گذشت هفت ماه از پر کشیدن دخترشان هنوز مرگ او را باور نکرده‌اند و منتظرند دخترشان از دانشگاه به خانه برگردد. پدر که هنوز سیاهپوش دخترش است، می‌گوید: نگار تنها فرزندمان بود و هر لحظه‌ای که می‌گذرد، بی‌تاب او هستیم و نمی‌توانیم باور کنیم که او برای همیشه رفته است. روز چهارم دی سال گذشته به دانشگاه رفته بود تا وقت دفاعش را برای 15 دی بگیرد. قرار بود بعد از پایان دفاعش به شهرمان همدان برگردد و برای او جشن فارغ‌التحصیلی بگیریم، اما با سهل‌انگاری مسؤولان دانشگاه پس از بازگشتش به شهرمان برای او مجلس ختم گرفتیم.
پدر داغدیده ادامه داد: من و همسرم تحت درمان روانپزشک هستیم تا شاید بتوانیم کمی درد این غم را تحمل کنیم. هر چند راننده و پیمانکار هم در این حادثه تصادف مقصر بودند، اما مقصر اصلی مسؤولان دانشگاه علوم و تحقیقات بودندکه با بی‌توجهی به جان دانشجویان، این بلا را سر بچه‌هایمان آوردند. آنها بهترین اتوبوس‌ها را برای استادان و کارکنان خود گذاشتند و فرسوده‌ها مخصوص دانشجویان بود. مسؤولان دانشگاه باید به اشد مجازات محکوم شوند. دانشگاه هر ترم از هر دانشجو 150 هزارتومان بابت هزینه ایاب و ذهاب می‌گرفت، اما هیچ امکانات درستی به آنها نمی‌داد. آنها با جان بچه‌هایمان برای سود مالی خودشان بازی کردند. 30 تیر امسال تولد نگارم بود که بر سر مزارش رفتیم. امسال اولین تولدی بود که او نبود و بدون دخترم تولدش را برگزار کردیم. تا آخرین نفس برای احقاق حق دخترم می‌جنگم تا خانواده دیگری داغدار فرزندشان نشوند. مسؤولان دانشگاه در این مدت به هیچ‌کدام از وعده‌هایشان عمل نکردند.

حاشیه‌های دادگاه

در حالی که قرار بود دادگاه ساعت 10 صبح آغاز شود، خانواده قربانیان ساعت 8 صبح در مقابل مجتمع کارکنان دولت حاضر شدند.
پدر و مادر دانشجویان، قاب عکس عزیزان از‌دست‌رفته‌شان را در آغوش گرفته بودند.
ساعت 9 و 25 دقیقه پیمانکار دانشگاه مقابل دادگاه رسید که با اعتراض خانواده قربانیان درباره استفاده نکردن از اتوبوس‌های نو رو‌به‌رو شد.
ساعت 9 و 35 دقیقه، حسام نواب صفوی، وکیل قربانیان در محل حاضر شد و به گفت‌وگو با آنها پرداخت .
عقربه‌های ساعت که به عدد 10 صبح رسید، خانواده‌ها همراه وکیل جانباختگان وارد سالن دادگاه شدند.
در حالی که اعلام شده بود راس ساعت 10 صبح دومین جلسه محاکمه انجام می‌گیرد، این جلسه با 15 دقیقه تاخیر آغاز شد .
آرام صحبت کردن رئیس دانشگاه علوم و تحقیقات هنگام دفاعیاتش با اعتراض اولیای دم رو‌به‌رو شد.
رئیس دانشگاه علوم و تحقیقات و وکیل او، راننده و شرکت پیمانکاری را مقصران اصلی معرفی کردند که باعث اعتراض اولیای دم و نماینده دادستان شد.
دومین جلسه دادگاه 85 دقیقه طول کشید.

معصومه ملکی
گروه حوادث

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها