کلینیک اورولوژی

معضل کلیه‌های کیست دار!

کیست‌های کلیه کیسه‌های دایره‌ای شکل پر از مایع هستند که در یک یا هر دو کلیه ایجاد می‌شوند. این کیست‌ها گاهی با اختلالات خطرناکی همراه هستند که ممکن است باعث آسیب در عملکرد کلیه‌ها ‌شود، اما شایع‌ترین نوع کیست کلیه، کیست‌های ساده هستند که غیرسرطانی بوده و به ندرت باعث ایجاد مشکلات و عوارض جانبی خطرناکی می‌شوند.
کد خبر: ۱۲۲۰۵۳۵

هنوز دلیل ابتلا به کیست‌های ساده کلیه به طور کامل مشخص نشده است. کیست‌های ساده کلیه اغلب هنگام انجام آزمایش‌های تصویربرداری که به دلایل دیگری انجام می‌شوند تشخیص داده می‌شود. حدود نیمی از افراد بالای 50 سال به کیست‌های کلیه دچار هستند. احتمال ابتلا به کیست‌های ساده کلیه با افزایش سن بالا می‌رود. البته این کیست‌ها ممکن است در هر سنی ایجاد شود. احتمال ابتلا به کیست‌های ساده کلیه در مردان بیشتر است.
علائم: کیست‌های ساده کلیه معمولا علامت و نشانه‌ای ندارند. اگر کیست‌های ساده کلیه خیلی بزرگ شود برخی علائم ممکن است ایجاد شود: درد مبهم در کمر و پهلوها ، درد بالای شکم ، خونریزی ، اختلال در عملکرد کلیه، افزایش فشار خون و بروز عفونت که باعث تب، لرز یا دیگر علائم ابتلا به عفونت می‌شود.
تشخیص: آزمایش‌های تصویری نظیر سونوگرافی، سی تی اسکن و ام آر آی غالبا برای تشخیص وجود کیست ساده کلیه به کار برده می‌شوند.
اقدامات درمانی: اگر ابتلا به کیست ساده کلیه با علائم و نشانه‌هایی همراه نباشد و در عملکرد کلیه‌ها اختلالی ایجاد نکند نیازی به انجام اقدامات درمانی نیز نخواهد بود. در واقع، پزشک ممکن است انجام برخی آزمایش‌های تصویری مانند سونوگرافی را به طور دوره‌ای تجویز کند تا بزرگ شدن کیست را مورد ارزیابی قرار دهد. اگر کیست کلیه شما تغییر کرد و علائم و نشانه‌هایی ایجاد شد باید به موقع اقدامات درمانی را شروع کنید. در برخی موارد ممکن است کیست‌های ساده کلیه به‌خودی‌خود بهبود یابند و از بین بروند. اگر کیست کلیه بزرگ شد یا اگر کلسیم در آن ایجاد شد (سخت با قطعات سنگی) یا تراکم بافت افزایش یافت شما باید سی‌تی اسکن انجام دهید تا پزشک بتواند تغییرات ایجاد شده در کیست را مورد ارزیابی قرار دهد.
اگر کیست ساده کلیه باعث ایجاد علائم و نشانه‌هایی شد، پزشک اقدامات درمانی را شروع می‌کند. برخی روش‌های درمان عبارتند از:
تخلیه کیست با سوزن نازک از طریق پوست تحت بی‌حسی موضعی
و پر کردن کیست با محلول الکلی برای جلوگیری از عود.
جراحی لاپاروسکوپی برای تخلیه کیست و خارج کردن دیواره‌های کیست.

دکتر سلمان اسلامی

متخصص اورولوژی کلیه و مجاری ادرار

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها