اگر قصد خرید دفتر مشق‌های ایرانی را داشته باشید چه گزینه‌هایی برای انتخاب در اختیار دارید؟

مشق قهرمــانــی

اولش همه دفترها شبیه هم بودند؛ در بهترین حالت رنگ پس‌زمینه جلد تغییر می‌کرد. بعدش تولیدکنندگان ایرانی تصمیم گرفتند دفتر مشق‌های زیبا و متنوع دست بچه‌های ایرانی بدهند و رفتند سراغ طرح‌ها و نقش‌های آشنا اما آن سوی آبی. حالا چند سالی هست که عده‌ای از تولیدکننده‌ها همت کرده‌اند و نقش‌های ایرانی می‌نشانند روی دفتر مشق‌های ایرانی. برای همین می‌توان به جرات گفت بازار نوشت‌افزار ایرانی امروز پربارتر از همیشه است. هنوز مشکلاتی وجود دارد و همچنان تولیدکننده‌ها ترجیح می‌دهند بدون پرداخت یک پول سیاه بابت طرح کارتون‌های پرفروش جهان، آنها را روی جلد دفترهایشان نقش بزنند و خوب بفروشند اما تولیدکنندگانی که طرح‌های بومی و ملی روی دفترهایشان می‌زنند باید هزینه بدهند بابت طراحی یا حق امتیاز تصاویر. در این رقابت نابرابر، تولیدکنندگان نوشت‌افزار و اسباب‌بازی‌های ایرانی، تلاش می‌کنند که تصاویر جذاب‌تری برای جلد دفترهایشان تدارک ببینند و حتی برخی از آنها دست به طراحی کاراکتر زده‌اند. در بازار نوشت‌افزارهای ایرانی تنوع قابل اعتنایی به وجود آمده و برای حمایت از این دسته آثار، چند سالی هست که نمایشگاه نوشت‌افزارهای ایرانی اسلامی برگزار می‌شود. امسال هم قرار است از 14 مرداد نمایشگاه «ایران‌نوشت» در مرکز آفرینش‌های ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شود. بد نیست نگاهی داشته باشیم به این آثار متنوع و گونه‌های مختلف آن.
کد خبر: ۱۲۲۰۴۹۲

سبک زندگی اسلامی ــ ایرانی
در چند سال اخیر دسته‌ای دیگر از دفتر مشق و یادداشت به بازار نوشت‌افزارهای
اسلامی ــ ایرانی راه پیدا کرده‌اند که روی جلدشان تصویر چند شخصیت کودک یا نوجوان منتشر شده است. این شخصیت‌ها برای همین منظور طراحی شده‌اند و قبلا در هیچ فیلم، سریال یا اثر دیگری دیده نشده‌اند. مثلا ثنا و ثمین و حسنا کوچولو از جمله این شخصیت‌ها هستند که برای اولین‌بار روی جلد دفتر مشق و نقاشی جان گرفته‌اند و تلاش کرده‌اند به بچه‌ها در زمینه‌های مختلف الگو بدهند.
دفترهای تولید شده با نام روشنا و قاصدک معمولا چنین تصاویری را نمایش می‌دهند و بچه‌ها را با سبک زندگی اسلامی - ایرانی آشنا می‌کنند.

قهرمان‌های ملی
اولین دفترهای منتشر شده که با عنوان نوشت‌افزار ایرانی - اسلامی راهی بازار شدند، نقش قهرمانان ملی را بر خود داشتند؛ شهدای دفاع مقدس، مدافع حرم و مردان و زنانی که برای حفظ این آب و خاک جنگیده بودند.
این تصاویر معمولا با طراحی ساده و به شکل عکس روی جلد دفترها نقش می‌بستند، اما کمی بعد، طرح‌های گرافیکی براساس تصویر پرتره شهدای دفاع مقدس و جهان اسلام باعث شد جلدهای مورد نظر، رنگ و لعاب زیباتری داشته باشند و بیشتر به دل کودکان بنشینند. سیدحسن مدرس، شهید صیادشیرازی، شهید احمدی روشن، شهید چمران و خیلی‌های دیگر در این برهه زمانی به جلد دفترها راه پیدا کردند.عده‌ای دیگر از تولیدکنندگان قهرمانان تاریخی را مد نظر قرار داده‌اند؛ از شخصیت‌های واقعی گرفته تا اسطوره‌ها و افسانه‌ها. این دسته سراغ قهرمانان شاهنامه حکیم فردوسی رفته‌اند و قهرمانانی از این دست را روی جلد دفاترشان نقش زده‌اند.

کارتون‌ها و سریال‌های تلویزیونی
فیلم‌های سینمایی، مجموعه‌های پرمخاطب تلویزیونی، کارتون‌ها یا حتی رمان‌های مشهور جهان، از سرمایه‌گذاری روی محصولات جنبی مانند نوشت‌افزار و اسباب‌بازی سودهای کلان می‌برند. در ایران تولید لوازم‌جانبی هنوز رونق چندانی نگرفته و شکرستان و فیلشاه از اولین تولیدات پویانماییی بودند که برای تولید محصولات‌جانبی آنها برنامه‌ریزی شد و در نتیجه نوشت‌افزار و دفترهایی با طرح شخصیت‌های این دو اثر هم راهی بازار شد. برای محصولات جانبی فیلم سینمایی شهر موش‌ها نیز برنامه‌ریزی مفصلی شد و به‌جز اسباب‌بازی،
نوشت افزار و دفترهایی از تصویر موش‌ها به بازار نوشت افزار راه پیدا کرد.
دفترهای مرتبط با شخصیت‌های کارتونی البته به همین یکی دو مورد ختم نمی‌شود و بسیاری از آثار شخصیت‌های محبوب آثار تلویزیونی هم به جلد دفترهای مشق راه پیدا کرده‌اند، مثل جناب‌خان، کلاه‌قرمزی و دوستانش، شخصیت‌های پویانمایی پهلوانان و حتی اعضای خانواده معمولی در سریال پایتخت.
از تولیدات فضای مجازی هم مجموعه پویانمایی «دیرین دیرین» به بازار محصولات جانبی راه پیدا کرده و دفترهایی با نقش شخصیت‌های این کارتون به دست بچه‌ها می‌رسد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها